Czy głosowanie w wyborach powinno być obowiązkowe? Czy symbole religijne powinny wisieć w szkołach? Czy media powinny relacjonować ataki terrorystyczne? Na te i wiele innych, ważnych tematów od piątku do niedzieli debatuje szczecińska młodzież ponadgimnazjalna. W ten sposób zainaugurowano działalność profesjonalnego Klubu Debat w Szczecinie.
Wszystko zaczęło się od tego, że grupa młodych szczecinian zaczęła dostrzegać wśród młodzieży małą aktywność obywatelską i świadomość społeczną. Do tego doszedł spadający poziom kultury debaty politycznej w Polsce. Uczniowie szczecińskich szkół ponadgimnazjalnych postanowili więc działać, czego efektem stało się zawiązanie Klubu Debat.
- Dostrzegamy wartość w prowadzeniu debat, dzięki którym nabywamy umiejętności argumentowania. Zdarza się, że czasem musimy bronić tezy, z którą sami wcale się nie zgadzamy. W debacie na temat stosowania dopingu w sporcie przedstawiałam argumenty za dopingiem, chociaż osobiście jestem zdecydowanie przeciwna jego stosowaniu. Czasami przedstawianie innej argumentacji wpływa na zmianę naszego światopoglądu - mówi Aleksandra Furmanek, założycielka Klubu Debat w Szczecinie, uczennica XIII Liceum Ogólnokształcącego.
Szczecińskiemu Klubowi Debat patronuje Fundacja Polska Debatuje, wspiera go także Project Acces, inicjatywa studentów uniwersytetów w Oxfordzie i Cambridge. Swoje debaty młodzi szczecinianie organizują bowiem na wzór debat brytyjskich. Specjalne warsztaty podczas trzydniowej inauguracji klubu prowadził Radosław Czekan, półfinalista Uniwersyteckich Mistrzostw Świata w Debatowaniu. Swoimi radami ze szczecinianami dzielil się także Przemysław Stolarski i Alicja Owdziej, finaliści turniejów międzynarodowych w Londynie i Dublinie z Klubu Debat w Białymstoku.
- Uczestnicy klubów debat biorą udział w Międzynarodowych Debatach Sportowych, gdyż mają treningi, sparingi, turnieje i mistrzostwa. Z tą różnicą, że są to zawody intelektualne, podczas których uczestnicy muszą wykazać się wiedzą i znajomością problematyki z różnorodnych dziedzin: psychologii, technologii, socjologii - wyjaśnia Radosław Czekan, członek Fundacji Polska Debatuje, absolwent II LO w Szczecinie i Uniwersytetu Jagiellońskiego, a obecnie nauczyciel retoryki w Społecznym LO IB przy ul. Raszyńskiej w Warszawie. Podkreśla, że w debacie brytyjskiej jedna strona przedstawia argumenty, druga zaś - kontrargumenty, co rozwija wiedzę ogólną, krytyczną ocenę informacji, budowanie argumentacji i tworzenia myślowych ciągów przyczynowo-skutkowych.
- Umiejętność prowadzenia dyskusji oraz udział w zawodach debatowania jest ceniony przez uczelnie zagraniczne i ma znaczenie podczas rekrutacji - dodaje Przemysław Stolarski, który aplikuje właśnie na Uniwersytet w Cambridge.
W szczecińskich debatach udział brało około 40 uczniów z ośmiu liceów i techników. Dzięki wsparciu marszałka województwa udostępniono im salę w ZDZ przy ul. Kilińskiego i zapewniono posiłek. Debaty zakończyły się w niedzielę (29 października). Założyciele klubu planują organizować spotkania cyklicznie co tydzień. ©℗
Elżbieta Kubera
Fot. Dariusz Gorajski