Resort nauki i Instytut Pamięci Narodowej zachęcają nauczycieli historii i innych przedmiotów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych do udziału w konkursie „Sprawiedliwi z Markowej”. Zadanie konkursowe polega na przygotowaniu scenariusza 45-minutowej lekcji poświęconej rodzinie Ulmów i stosunkom polsko-żydowskim w czasie II wojny światowej.
Laureaci i wyróżnieni otrzymają nagrody rzeczowe oraz zaproszenie na finansowany przez IPN wyjazd seminaryjny. Inicjatywa wpisuje się w uroczystości związane z beatyfikacją rodziny Ulmów – zamordowanej przez niemieckiego okupanta w zemście za udzielanie pomocy Żydom.
Założenia konkursu przedstawili na wspólnej konferencji prasowej minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek i wiceprezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Mateusz Szpytma.
– Beatyfikacja ma znaczenie na kilku płaszczyznach. Najpierw sam fakt beatyfikacji także dziecka nienarodzonego, beatyfikacji całej rodziny, która została zamordowana przez Niemców tylko dlatego, że pomagała swoim żydowskim braciom – wskazywał szef MEiN podczas konferencji.
Minister, nawiązując do uroczystości beatyfikacyjnej, podkreślał, że wydarzenie przypomina o ważnym aspekcie historii Polski.
– Po drugie, jest to powrót do historii relacji polsko-żydowskich w czasie Holokaustu. Chcemy zatem przy okazji beatyfikacji rodziny Ulmów pokazać, jak rzeczywiście wyglądały relacje polsko-żydowskie w czasie Holokaustu, jak wielką ofiarę składali ci, którzy pomagali Żydom, a których przykładem są państwo Ulmowie i ich dzieci. Jak wielkim heroizmem wykazywali się Polacy w wielu miejscach w Polsce, pomagając swoim żydowskim braciom, pomimo że była za to kara śmierci i ta kara śmierci była wykonywana, czego przykładem jest historia rodziny Ulmów – wskazywał.
Przykładów pomocy Żydom w czasie II wojny światowej, w czasie Holokaustu i ratowania żydowskich braci przez polskie rodziny jest mnóstwo w Polsce. Te lekcje historii, których scenariusz będzie przygotowany w ramach tego konkursu „Sprawiedliwi z Markowej”, mają za zadanie odkrywać tę prawdę przed Polakami.
Scenariusz lekcji powinien przekładać się na 45-minutową lekcję szkolną i zostać zrealizowany przez nauczyciela w praktyce. Uczestnik konkursu będzie musiał przedstawić potwierdzające to zaświadczenie podpisane przez dyrektora szkoły.
Nauczyciele mogą przesyłać swoje zgłoszenia do 30 października 2023 r. Trzy najlepsze prace w województwie, które zakwalifikują się do ogólnokrajowego etapu konkursu, zostaną wskazane w komunikacie na stronie internetowej kuratorium oświaty nie później niż 10 grudnia 2023 r.
(as)