Ósmoklasiści napisali w poniedziałek pierwszy w historii próbny egzamin on-line. Ich zdaniem trudność karty pracy z języka polskiego była na poziomie średnim. Sporo nerwów kosztowały jednak uczniów i ich rodziców problemy techniczne, które pojawiły się w pierwszej godzinie egzaminu.
Uczniowie z powodu stanu epidemicznego uczą się w domach mając kontakt z nauczycielami za pośrednictwem internetu. W taki sposób jest też przeprowadzany od poniedziałku do środy próbny egzamin ósmoklasisty. Jak zapowiadał dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik arkusze egzaminacyjne miały się pojawiać na stronach CKE lub Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych ok. godz. 9.
W poniedziałek uczniowie i ich rodzice czekali w gotowości już przed godz. 9, jednak wystąpiły komplikacje. Najpierw nie działały strony CKE i OKE Poznań, następnie arkusze pojawiły się na OKE, ale nie można było ich pobrać. Stało się to możliwe dopiero przed godz. 10, lecz tylko z OKE, gdyż strona CKE nie działała dłużej. Widniała na niej niebieska plansza informująca o problemach technicznych.
- Z powodu technicznych przeciwności, mój syn pisał próbny egzamin ósmoklasisty z godzinnym opóźnieniem. Trochę stresu z tym było. Miał 120 minut, by odpowiedzieć na pytania zawarte w arkuszu oraz napisanie wypracowania i skończył w stosunkowo dobrym czasie - powiedziała nam mama ósmoklasisty ze Szczecina.
Podkreśliła, że jej syn pisał próbny egzamin samodzielnie, zgodnie z tym co zalecał dyrektor CKE oraz dyrektor i nauczyciele w szkole jej dziecka. "Pracuj tak długo, jak wskazano na pierwszej stronie arkusza. Pracuj samodzielnie. Nie ściągaj. Egzamin próbny to szansa na sprawdzenie twoich możliwości. Zapisz rozwiązania w sposób ustalony przez nauczyciela. Wyślij rozwiązania nauczycielowi w uzgodniony sposób. Czekaj na wynik i informację zwrotną" - informowała ósmoklasistów CKE.
W poniedziałkowym arkuszu z próbnego egzaminu z języka polskiego uczniowie mieli za zadanie odpowiedzieć na pytania w oparciu o znajomość dwóch lektur "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza i "Zemsta" Aleksandra Fredry. Sporo trudności ósmoklasiści mieli z tekstem publicystycznym na temat wznoszenia murów w historii różnych krajów. Musieli też zredagować ogłoszenie na wykonanie makiety zamku Horeszków, wskazać symbole na zamieszczonym plakacie teatralnym oraz napisać pracę o zawierającą minimum 200 słów. Do wyboru było wypracowanie lub opowiadanie. W pierwszym uczniowie musieli uzasadnić, czy zgadzają się z poglądem, że łatwiej pokonać każdą trudność, gdy dąży się do swojego wymarzonego celu. Opowiadanie natomiast miało opisywać przygodę, którą przeżył ktoś, kto przeniósł się do świata przedstawionego jednej z lektur obowiązkowych.
Dyrektor CKE zwrócił się do dyrektorów szkół o zadbanie, aby w próbnym egzaminie mogli wziąć udział wszyscy uczniowie, którzy wyrażą taką chęć. W sytuacji, gdy jakiś uczeń nie ma w domu dostępu do internetu, radził, by szkoła przygotowała mu wydruki do odbioru w placówce. Przeprowadzenie próbnego egzaminu ósmoklasisty jest dobrowolne i odbywa się w celu informacyjnym oraz diagnostycznym. Dzięki temu uczniowie zorientują się, jaki materiał dobrze opanowali, a co jeszcze muszą powtórzyć. Zgodnie z zaleceniem CKE nie należy wystawiać ocen za wypełnienie arkusza. Od czwartku, 2 kwietnia w taki sam sposób próbne egzaminy pisać będą maturzyści.
Od 12 marca do 10 kwietnia tradycyjne zajęcia w szkołach i w przedszkolach są zawieszone. Od 25 marca szkoły mają obowiązek prowadzić nauczanie na odległość tak, by realizować podstawę programową. Jak podkreślała CKE próbny egzamin on-line daje uczniom możliwość sprawdzenia się przed właściwym egzaminem ósmoklasisty, który jest zaplanowany na 21-23 kwietnia. ©℗
Tekst i fot. Elżbieta KUBERA
Na zdjęciu: Ósmoklasiści napisali próbny egzamin on-line