Poniedziałek, 15 września 2025 r. 
REKLAMA

Naukowo o poczuciu humoru. Nowa książka US

Data publikacji: 15 września 2025 r. 09:03
Ostatnia aktualizacja: 15 września 2025 r. 09:03
Naukowo o poczuciu humoru. Nowa książka US
Fot. US  

W Wydawnictwie Naukowym Uniwersytetu Szczecińskiego ukazała się publikacja dra Adama Kucharskiego z Instytutu Psychologii US pod tytułem „Psychologia humoru. Przegląd teorii i badań”. Prezentuje ona historyczne zestawienie rozważań wybitnych myślicieli nad humorem. Zawiera też aktualne teorie i badania o charakterze interdyscyplinarnym.

Książka wychodzi naprzeciw coraz większemu zainteresowaniu, z jakim spotyka się ten temat, a treści w niej zawarte koncentrują się na psychospołecznych uwarunkowaniach poczucia humoru.

W rozdziale pierwszym zawarto przegląd refleksji nad humorem – począwszy od koncepcji starożytnych filozofów, skończywszy na propozycjach współczesnych badaczy, którzy reprezentują różne dyscypliny naukowe. Przedstawiono warianty podziału i klasyfikacji humoru będące propozycjami językoznawców, estetyków, psychologów i filozofów. Publikacja ta pozwala zaobserwować, jak zmieniało się ujmowanie go przez stulecia. Zawiera też główne teorie humoru. Ich przegląd oparto na podziale Roda Martina (2008), który wyróżnił pięć typów teorii: teorie ulgi, teorie wyższości i dyskredytowania, teorie kognitywne, teorię rozładowania napięcia Berlyne’a (1972) i odwróconą teorię Aptera (Apter, Desselles, 2012).

W kolejnych rozdziałach przedstawiono zagadnienie poczucia humoru jako wielowymiarowego konstruktu teoretycznego. Wkład psychologów w rozumienie jego podmiotowych właściwości pozwala na przyjęcie tezy Victora Raskina (1985), że każdy człowiek dysponuje kompetencją humorystyczną, tylko jest ona zróżnicowana pod względem jakościowym i ilościowym. Różnice obserwowane w reakcjach na bodźce humorystyczne mają uwarunkowanie w cechach temperamentalnych i osobowościowych. Humor ma także rolę społeczną i w relacji z innymi ludźmi realizuje się najpełniej. Pełni istotną funkcję w procesie kreowania własnego wizerunku, ponieważ osoby obdarzone humorem są postrzegane jako bardziej atrakcyjne, sympatyczniejsze i inteligentniejsze. Humor jest więc ważną formą komunikacji.

Książka dostępna na stronie Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Szczecińskiego.

(as)

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA