Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego rozpoczęło przyjmowanie wniosków do nowego programu – „Nauka dla rozwoju społeczeństwa”. Inicjatywa jest skierowana do podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki.
Do udziału resort zaprasza uczelnie, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe, Centrum Łukasiewicz, instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, Polską Akademię Umiejętności, Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego oraz inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły i inne jednostki organizacyjne działające na rzecz upowszechniania nauki, posiadające osobowość prawną.
Program obejmuje finansowanie projektów badawczych w czterech głównych obszarach. Pierwszy: „Nowe horyzonty nauki”. W jego ramach wspierana jest realizacja projektów badawczych mających na celu: podnoszenie jakości i dążenie do przełomowości badań naukowych (frontier research), w szczególności przez identyfikację nowych, kluczowych dla rozwoju społeczno-gospodarczego problemów badawczych i podejmowanie pionierskich prac badawczych w tym zakresie, opracowywanie nowych metod efektywnej implementacji wyników badań naukowych.
Drugi obszar: „Nauka dla innowacyjności”. Tu wspierana jest realizacja projektów badawczych mających na celu: poprawę efektywności współpracy nauki z otoczeniem społecznym lub gospodarczym, wspieranie procesów innowacyjności oraz implementacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, a także know-how związanego z tymi wynikami, w tym promowanie dobrych praktyk w zakresie innowacji.
Trzeci obszar: „Kultura fizyczna dla aktywnego i zdrowego społeczeństwa”. W tym obszarze ważna jest realizacja projektów badawczych mających na celu m.in. monitorowanie, wspomaganie i promowanie rozwoju fizycznego, sprawności i aktywności fizycznej społeczeństwa.
I jeszcze ostatnia dziedzina, czyli „medycyna społeczna”. Kluczowe sprawy tutaj: propagowanie zdrowych nawyków istotnych dla profilaktyki chorób społecznych, rozpowszechnianie wiedzy na temat postępu w inżynierii biomedycznej, biotechnologii, naukach: medycznych, o zdrowiu, biologicznych, chemicznych i fizycznych, innowacje w zakresie wyrobów medycznych, produktów leczniczych oraz biomedycznych propagujące profilaktykę, oraz dobrostan społeczeństwa.
(as)