Wtorek, 05 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Elektryki do szkół

Data publikacji: 08 czerwca 2020 r. 07:22
Ostatnia aktualizacja: 01 lipca 2020 r. 17:53
Elektryki do szkół
 

Kilkadziesiąt zachodniopomorskich gmin może liczyć na rządowe wsparcie i to w znacznej wysokości. Warunkiem jest zakup elektrycznych autobusów, które będą obsługiwały przewozy szkolne. Oczywiście pojazdy muszą być zakupione wraz z niezbędną infrastrukturą. Nabór wniosków właśnie ruszył.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy 60 mln zł na wsparcie gmin wiejskich w zakupie elektrycznych autobusów szkolnych i infrastruktury do ich ładowania. To niewiele w skali kraju, biorąc pod uwagę koszty takich inwestycji. Z drugiej jednak strony z pewnością tylko nieliczne gminy będą zainteresowane, a i nie wszystkie wnioski zyskają pozytywną opinię.

– Resort klimatu podejmuje działania mające na celu zminimalizowanie emisji zanieczyszczeń i poprawę jakości powietrza na polskich wsiach i w mniejszych miejscowościach. Nowy nabór w ramach programu „Kangur” przewiduje 60 mln zł, które pozwolą na zakup nowoczesnych autobusów elektrycznych i budowę infrastruktury do ich ładowania – powiedział Michał Kurtyka, minister klimatu w rozmowie z portalsamorzadowy.pl.

– Zapraszamy samorządy wiejskie do ubiegania się o wsparcie zakupu autobusów elektrycznych, które mają służyć do przewozu dzieci w wieku szkolnym. Przewidzieliśmy wsparcie w formie dotacji nawet do 95 proc. nie tylko na zakup nowych elektrycznych autobusów szkolnych, ale także na modernizację lub budowę infrastruktury do ich ładowania i przeszkolenie kierowców w zakresie obsługi nowych elektrycznych autobusów – mówi Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW.

Autobus elektryczny

Program skierowany jest do gmin wiejskich oraz miejsko-wiejskich, które mogą skorzystać z dofinansowania w formie dotacji bądź pożyczki. Przewidziany budżet wynosi do 60 mln zł, w tym dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 40 mln zł, a dla zwrotnych form dofinansowania – do 20 mln zł.

Dofinansowanie w formie dotacji może wynieść maksymalnie do 95 proc. kosztów kwalifikowanych. Wysokość wsparcia jest zależna od wielkości gminy oraz wysokości dochodów na jednego mieszkańca.

Pilotażowy nabór wniosków w ramach „Kangura” zakończył się 20 sierpnia 2019 r. Jego efektem jest zawarcie umów z czterema gminami w kraju na łączną kwotę dofinansowania ponad 9,4 mln zł. Obecnie koszt zakupu autobusu elektrycznego wraz z systemem ładowania to wydatek rzędu nawet 2-3 mln zł.

(reg)

Fot. Tomasz Tokarzewski

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Helena
2020-06-08 22:19:09
A skąd taka fajna nazwa "kangur"?
Szc
2020-06-08 08:00:22
Jak elektryki to tylko Solaris lub jakaś inna sprawdzona firma autobusowa a nie ta od traktorów która do Szczecina nie potrafiła dostarczyć 10 sztuk elektryków- na szczęście dla miasta bo serwis pewnie byłby bardzo trudny.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA