środa, 23 maja 2018.
Strona główna > Nauka > Biologia bez fotosyntezy

Biologia bez fotosyntezy

Data publikacji: 2018-05-10 15:53
Ostatnia aktualizacja: 2018-05-11 17:21

Bardzo trudny egzamin  - mówiło wielu maturzystów, którzy w czwartek zdawali biologię na poziomie rozszerzonym. Większość z nich wybiera się na studia medyczne lub społeczne.

Maturzyści muszą przystąpić co najmniej do jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym. Biologia, mimo, że jest trudna i ma bardzo obszerny zakres, znajduje się w pierwszej piątce najchętniej wybieranych przez nich przedmiotów. Dlaczego? Ponieważ jest obowiązkowym przedmiotem, punktowanym w rekrutacji na studia medyczne, drugim zaś na poziomie rozszerzonym jest do wyboru: matematyka, fizyka, chemia.

Mimo, że wiele osób narzekało na trudność egzaminu, siostry bliźniaczki Patrycja i Paulina Korzeniowskie, maturzystki z XII Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie przyznały, że był on naprawdę łatwy. Obie kończyły w tej szkole klasę o profilu biologiczno-fizycznym i po maturze wybierają się na studia medyczne.

- Większość z ponad dwudziestu pytań sprawdzało nie tyle książkową wiedzę, co raczej wymagało od nas dedukowania i wnioskowania, jaki proces zachodzi pod wpływem innego - wyjaśniała Paulina Korzeniowska po wyjściu z egzaminu.

Patrycja zaś dodała, że odpowiadając na pytanie związane z automatyzmem serca, należało wyjaśnić, jak się ono zachowa, gdy zostanie wyjęte organizmu. Było też pytanie dotyczące podobieństw w budowie serca u głowonogów i u człowieka.

Pytania były bardzo złożone z wieloma dodatkowymi podpunktami. Maturzyści mieli 180 minut na odpowiedzi. Byli i tacy, którzy widząc stopień trudności arkusza, wychodzili po kilku minutach. Paulina i Patrycja zapamiętały m.in. pytanie na temat wentylacji ptaka przy odpowiednim ułożeniu żeber. Wspomniały też o pytaniu dotyczącym substancji szkodliwych w organizmach różnych gatunków w sieci troficznej. Jednak największym zaskoczeniem był dla nich fakt, że nie było pytania dotyczącego fotosyntezy i pytań z zakresu oddychania komórkowego.

W piątek maturzystów czekają egzaminy pisemne z przedmiotów dodatkowych: wiedza o społeczeństwie i informatyka oraz ustne: język polski i język obcy. Po weekendzie, w poniedziałek rano odbędzie się egzamin z fizyki, zaś po południu - z geografii. Aby zdać maturę należy uzyskać minimum 30 proc. punktów z każdego przedmiotu. ©℗