Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Bezzałogowy statek coraz bliżej

Data publikacji: 27 czerwca 2018 r. 14:42
Ostatnia aktualizacja: 25 sierpnia 2019 r. 18:47
Bezzałogowy statek coraz bliżej
Wizualizacja bezzałogowego statku, którego model powstaje w szczecińskiej Akademii Morskiej.  

Pracownicy Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów Akademii Morskiej w Szczecinie budują model statku bezzałogowego. W marcu tego roku zakończono projekt modelu statku. Obecnie jest budowany kadłub, wkrótce zainstalowany zostanie napęd i rozpoczną się pierwsze próby na wodzie.

– Model będzie wyposażony w ekologiczny napęd elektryczny: do zasilania zastosowane zostaną m.in. ogniwa fotowoltaiczne i ogniwa paliwowe – tłumaczy prof. Tadeusz Szelangiewicz, kierownik Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów AM.

Zainstalowane pędniki pozwolą na bardzo precyzyjne manewrowanie statkiem, łącznie z dynamicznym pozycjonowaniem.

– W pierwszym etapie prób i testów układu napędowego wszystkie manewry będą realizowane za pomocą zdalnego (bezprzewodowego) sterowania – dodaje profesor.

Równolegle z budową modelu trwają laboratoryjne (komputerowe) prace nad autonomicznym systemem sterowania. Po ich zakończeniu system autonomiczny zostanie zainstalowany w modelu. Rozpoczną się wtedy próby i testy autonomicznego sterowania na doświadczalnym akwenie Akademii Morskiej w Szczecinie. Pierwsze próby wodne planowane są na lipiec.

Po ich pozytywnym zakończeniu będzie zbudowany kolejny model bezzałogowego statku i przeprowadzone zostaną testy z wymianą informacji pomiędzy pływającymi statkami bezzałogowymi. Następnie rozpoczną się prace badawczo-projektowe nad ekologicznym bezzałogowym statkiem transportowym.

Pracownicy Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów będą projektować i budować wielkoskalowe modele redukcyjne w ramach działań Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających.

– Budowa centrum ruszy już wkrótce – zapowiada profesor Wojciech Ślączka, rektor szczecińskiej AM. – Tamtejsze specjalistyczne laboratoria będą stanowić zaplecze dla dziedzin badawczych z zakresu gospodarki morskiej, w tym także dla pracowników Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów.

Jedną z wielu możliwości, jakie zostaną stworzone w CEOP, będzie potwierdzenie w praktyce działania autonomicznego modelu, który powstaje obecnie, a także kolejnych projektów.

Dodajmy, że na temat autonomicznej żeglugi mówiono sporo podczas Światowych Dni Morza, które niedawno obchodzono w Szczecinie. Dzięki nowoczesnym technologiom możliwe będzie ograniczenie liczebności załóg statków (obsługiwanych z lądu). To przyniesie oszczędności. Trzeba się jednak zmierzyć z wyzwaniem, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa takiej żegludze, narażonej na cyberataki. ©℗

Elżbieta KUBOWSKA

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

do przedmówców
2018-06-29 22:50:42
Co za prymityw się tutaj wypowiada. Wierzyc się nie chce, że w Szczecinie żyją tak beznadziejni i prostaccy ludzie. A ten pan z obsesyjnym dopisywaniem - "PO", powinien udać się do psychiatry.
pol
2018-06-29 14:53:28
Takie autonomiczne transportowce już pływają i nie są to wcale modele. Mają napęd nuklearny. Mogą bez żadnej załogi leżeć na dnie oceanu przez kilka lat. Na redzie się logują i są joystikiem doprowadzane do nabrzeża. Wożą rakiety balistyczne W-P.
No... No...
2018-06-28 02:47:41
A jak daleko do Centrum miasta... i w Swinoujsciu, bedzie mogl "Wejsc" taki statek jak "Zawioda" PO-laczenia Komputerowo-Satelitarne lub Hakerzy "wejda" w jego System Sterowania i PO-kieruja Go do innego Kraju... z Drogocennym Ladunkiem ??
kopac
2018-06-28 02:42:00
Bezzałogowy statek nazywa sie barka zeglowna.Naukowcy przytulili sporo kasy i zamontowali ogniwa słoneczne.Ale silnika ktory zamiast ropy spala sproszkowany wegiel naukowcy nie wymyslili. AM ze Szczecina szesciokrotnie przerosła taka samą w Bremenhafen.Prawo Parkinsona mowi ze głownym problemem przerosniecia jest zaopatrzenie na czas w papier toaletowy i ziemniaki na zime.
profesorek z AM w szczecinku
2018-06-27 18:33:57
a potem wyklucz siebie profesorku :)

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA