Pracownicy Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów Akademii Morskiej w Szczecinie budują model statku bezzałogowego. W marcu tego roku zakończono projekt modelu statku. Obecnie jest budowany kadłub, wkrótce zainstalowany zostanie napęd i rozpoczną się pierwsze próby na wodzie.
– Model będzie wyposażony w ekologiczny napęd elektryczny: do zasilania zastosowane zostaną m.in. ogniwa fotowoltaiczne i ogniwa paliwowe – tłumaczy prof. Tadeusz Szelangiewicz, kierownik Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów AM.
Zainstalowane pędniki pozwolą na bardzo precyzyjne manewrowanie statkiem, łącznie z dynamicznym pozycjonowaniem.
– W pierwszym etapie prób i testów układu napędowego wszystkie manewry będą realizowane za pomocą zdalnego (bezprzewodowego) sterowania – dodaje profesor.
Równolegle z budową modelu trwają laboratoryjne (komputerowe) prace nad autonomicznym systemem sterowania. Po ich zakończeniu system autonomiczny zostanie zainstalowany w modelu. Rozpoczną się wtedy próby i testy autonomicznego sterowania na doświadczalnym akwenie Akademii Morskiej w Szczecinie. Pierwsze próby wodne planowane są na lipiec.
Po ich pozytywnym zakończeniu będzie zbudowany kolejny model bezzałogowego statku i przeprowadzone zostaną testy z wymianą informacji pomiędzy pływającymi statkami bezzałogowymi. Następnie rozpoczną się prace badawczo-projektowe nad ekologicznym bezzałogowym statkiem transportowym.
Pracownicy Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów będą projektować i budować wielkoskalowe modele redukcyjne w ramach działań Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających.
– Budowa centrum ruszy już wkrótce – zapowiada profesor Wojciech Ślączka, rektor szczecińskiej AM. – Tamtejsze specjalistyczne laboratoria będą stanowić zaplecze dla dziedzin badawczych z zakresu gospodarki morskiej, w tym także dla pracowników Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów.
Jedną z wielu możliwości, jakie zostaną stworzone w CEOP, będzie potwierdzenie w praktyce działania autonomicznego modelu, który powstaje obecnie, a także kolejnych projektów.
Dodajmy, że na temat autonomicznej żeglugi mówiono sporo podczas Światowych Dni Morza, które niedawno obchodzono w Szczecinie. Dzięki nowoczesnym technologiom możliwe będzie ograniczenie liczebności załóg statków (obsługiwanych z lądu). To przyniesie oszczędności. Trzeba się jednak zmierzyć z wyzwaniem, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa takiej żegludze, narażonej na cyberataki. ©℗
Elżbieta KUBOWSKA