Wtorek, 24 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Szekspir w nowym ujęciu. Stołeczna „Burza” ze szczecińskim akcentem

Data publikacji: 29 stycznia 2021 r. 17:56
Ostatnia aktualizacja: 29 stycznia 2021 r. 18:05
Szekspir w nowym ujęciu. Stołeczna „Burza” ze szczecińskim akcentem
Fot. archiwum Teatru Wielkiego - Opery Narodowej  

Pośród propozycji na weekend proponujemy Państwu poetycki spektakl baletowy z Warszawy (do zobaczenia online i bezpłatnie!), ale ze szczecińskim akcentem – „Burza” Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Otóż od wielu lat właśnie w Szczecinie odbywa się prestiżowy Międzynarodowy Konkurs Baletowy Złote Pointy a także Ogólnopolski Konkurs Baletowy, w którym młodzi tancerze rywalizują o tytuł najlepszego absolwenta szkół baletowych w Polsce. Ponad dekadę temu wspomniany tytuł, a także nagrodę publiczności i kilka innych laurów zdobył obecny solista Teatru Wielkiego, a wtedy początkujący, choć bardzo zdolny tancerz – Patryk Walczak, który właśnie występuje w stołecznej „Burzy”.

Balet ten, w dwóch aktach według Williama Szekspira, będzie można oglądać na vod: http://vod.teatrwielki.pl – od piątku (29 stycznia) od godz. 19 do niedzieli do godz. 19. W rolach głównych wystąpili: Vladimir Yaroshenko, Yuka Ebihara, Pasza Koncewoj, Patryk Walczak, Maksim Woitiul oraz irański wirtuoz bębna daf – Abbas Bakhtiari. Spektakl miał premierę na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w 2016 roku.

Choreograf baletu Krzysztof Pastor do współpracy nad swoim spektaklem zaprosił parę artystów wizualnych urodzonych w Iranie – Shirin Neshat i Shoję Azari, twórców nagrodzonego na festiwalu w Wenecji filmu „Kobiety bez mężczyzn”. Jak mówi Shoja Azari, „polityczny aspekt tego projektu polega na tym, że przychodzimy z innego świata, nie z Europy Zachodniej, że reinterpretujemy Szekspira w nowym ujęciu, umieszczamy go w naszym kontekście historycznym”. Nazywana poetką wizualną Shirin Neshat, autorka między innymi kaligrafii zapisywanej na ciele, bardzo interesuje się „językiem ciała jako sposobem opowiadania historii”, pasjonuje ją choreografia w znaczeniu estetyki i kompozycji. Połączenie choreografii, obrazów, przekazu szekspirowskiego oraz muzyki Purcella, Tallisa i muzyki irańskiej daje niepokojący i inspirujący spektakl.

(MON)

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA