Za nami dziewiąty koncert w ramach 52. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. Tym razem w kamieńskiej katedrze zagrali wirtuozi: organów – Bogdan Narloch i trąbki oraz flugelhornu – Roman Gryń.
Bogdan Narloch, profesor Akademii Sztuki w Szczecinie, jest uczniem występującego przed laty wielokrotnie w Kamieniu, nieżyjącego już prof. Leona Batora z Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od wielu lat kieruje Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Organowej w Koszalinie, który w tym roku świętuje swoje półwiecze. W Koszalinie prowadzi również klasę organów w tamtejszym Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz. Koncertował niemal w całej Europie, a także w Izraelu. Zajmuje się historycznym budownictwem organowym. Nagrał również wiele płyt CD prezentujących historyczne organy Pomorza Zachodniego.
Wirtuoz trąbki Roman Gryń jest profesorem Akademii im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, na której kieruje Katedrą Instrumentów Dętych oraz Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie oraz laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach w 1980 r. i Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku, który odbył się pięć lat później. W 1983 r. rozpoczął pracę w Filharmonii Narodowej, zaś w latach 1986-1988 był solistą w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Koncertował w Europie i Ameryce Północnej.
Podczas piątkowego (12 sierpnia) koncertu, po „Marszu Księcia Danii” i wykonanym, wspólnie przez obu profesorów, utworze XVIII-wiecznego kompozytora angielskiego Johna Stanleya Bogdan Narloch zaprezentował samodzielnie utwory Jana Sebastiana Bacha, Mieczysława Szurzyńskiego i Maxa Regera. Obaj artyści wspólnie wykonali jeszcze dzieła Oskara Lindberga, Władimira Wawiłowa, Fryderyka Chopina i współczesnego polskiego kompozytora Marka Czerniewicza.
Następnie melomani usłyszeli „Cavatinę” Karola Kurpińskiego. Żywiołowa reakcja zgromadzonych w katedrze słuchaczy zachęciła artystów do bisowania. Monumentalne preludium do „Te Deum” Marca-Antoine Charpentiera wykonane przez Bogdana Narlocha i Romana Grynia było ostatnim utworem, który usłyszała festiwalowa publiczność nagradzając artystów burzą oklasków.
Błażej Bubnowicz
Fot. Archiwum