Muzea i galerie sztuki od 1 lutego mogą rozpocząć funkcjonowanie w ścisłym rygorze sanitarnym, uwzględniającym 1 osobę na 15 m2 - poinformowało w czwartek (28 stycznia) Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. To wcale nie znaczy, że wszystkie takie instytucje zostaną otwarte w najbliższy poniedziałek. Jak wiadomo, muzea w tym dniu są zawsze zamknięte dla zwiedzających, zatem raczej wtorek mógłby być dniem otwarcia. W Szczecinie jednak tak nie będzie - ani Muzeum Narodowe, ani Muzeum Techniki i Komunikacji nie udostępnią jeszcze swoich wystaw właśnie 2 lutego. Również w tym dniu Trafostacja Sztuki i Zamek Książąt Pomorskich nie otworzą swoich drzwi dla zwiedzających. Dostosowanie się tych instytucji kultury do obecnie funkcjonujących przepisów wymaga bowiem czasu.
W komunikacie resortu kultury na stronie internetowej MKiDN podkreślono, że "decyzja o otwarciu – w rygorze sanitarnym – muzeów i galerii sztuki została oparta na analizach świadczących o dobrym przygotowaniu tych instytucji do przestrzegania wytycznych ograniczających ryzyko zakażeń do minimum". "Uwzględniono również raporty międzynarodowych organizacji muzealnych, tak w zakresie społecznego oddziaływania muzeów, jak również ich przygotowania do wypełniania wymogów sanitarnych" - dodano.
W Szczecinie na pewno nie będzie można się wybrać we wtorek na wystawę do któregokolwiek oddziału Muzeum Narodowego. Ani w ogóle w przyszłym tygodniu. Rzecznik prasowy tej instytucji - Daniel Źródlewski podaje, iż najbardziej realną datą jest przełom lutego i marca. Wtedy też zostaną zaprezentowane zwiedzającym dwie nowe wystawy.
W Muzeum Techniki i Komunikacji ustalana jest data otwarcia, ale wtorek raczej nie jest możliwy. Z kolei w Trafostacji Sztuki w poniedziałek zbierają się pracownicy, by wtedy uściślić, kiedy zwiedzający będą mogli przyjść na wystawy. Niewykluczone, iż tym terminem będzie połowa lutego. Wtedy zostanie otwarta ekspozycja mocno oczekiwana przez miłośników sztuki - „Co sobie kto na swój temat wymyśli”, stworzona przez ponad pięćdziesięciu artystów i artystek szczecińskich bądź związanych ze szczecińskim środowiskiem, a opowiadająca przewrotnie o powojennych losach miasta oraz diagnozującej jego współczesną tożsamość i dokonującej przeglądu utrwalonych symboli i mitów.
Zamek Książąt Pomorskich w przyszłym tygodniu otworzy wystawę plenerową na dziedzińcu pt. „Książę się żeni” z okazji 530. rocznicy ślubu Anny Jagiellonki i Bogusława X - jeszcze nie wiadomo, którego dnia to się odbędzie. Na razie jednak nie zostaną otwarte dla zwiedzających ekspozycje we wnętrzach zamkowych.
- Przede wszystkim bezpieczeństwo, więc terminy uzależniamy od tego, kiedy uda się przygotować wszystko zgodnie z reżimem sanitarnym - informuje rzeczniczka zamku, Monika Adamowska.
W celu przygotowania bezpiecznego otwarcia galerii sztuki i muzeów resort kultury opublikował aktualne wytyczne "stanowiące wsparcie dla dyrekcji muzeów w zakresie zarządzania instytucją w stanie epidemii COVID-19" - jak czytamy na stronie internetowej ministerstwa. Niektóre z tych punktów są jednak bardzo ogólne i można je interpretować w różnoraki sposób, np. "wykorzystywanie multimediów i innych urządzeń aktywowanych dotykiem wyłącznie z zachowaniem reżimu sanitarnego". Czy zatem zwiedzający powinni korzystać z tych urządzeń w jednorazowych rękawiczkach czy może pracownicy po każdym użyciu będą musieli zdezynfekować owe monitory? Dość enigmatycznie brzmi też zapis: "korzystanie z szatni wyłącznie z zachowaniem reżimu sanitarnego". Co to oznacza dla instytucji i zwiedzających? Czy odzież wierzchnia powinna być odkażana przed i po wizycie w muzeum albo galerii? Jak powiedział nam jeden z pracowników instytucji kultury, już podczas ubiegłorocznego, krótkiego otwarcia placówek kulturalnych, zastanawiano się, czy rozwiązać to tak, że zwiedzający będą wkładać kurtki i płaszcze do jednorazowych worków i tak odzież wierzchnia będzie przechowywana w szatni...
We wspomnianym komunikacie ministerstwa znalazł się również taki zapis: "Na podkreślenie zasługuje misja muzeów jako instytucji wzorcotwórczych wobec społeczeństwa. W pierwszym okresie pandemii skuteczne zarządzanie muzeami w warunkach kryzysowych doprowadziło do zminimalizowania ryzyka zakażeń i zachorowań (zarówno wśród pracowników, jak również publiczności), a zarazem podtrzymania działalności tych instytucji".
(MON)