Piątek, 26 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Koncert na Cmentarzu Centralnym

Data publikacji: 23 maja 2018 r. 15:42
Ostatnia aktualizacja: 08 listopada 2018 r. 02:49
Koncert na Cmentarzu Centralnym
 

Artyści Opery na Zamku w Szczecinie przygotowują się do koncertu poświęconego „Tym, którzy nie powrócili z morza…” Zapowiada się niezwykle ciekawie, nie tylko z powodu wręcz oczywistego repertuaru, czyli Requiem d-moll KV 626 W.A. Mozarta, ale także z racji miejsca jego wykonania – Cmentarza Centralnego w Szczecinie.

Atmosferę tego niezwykłego wydarzenia budować będzie także późna pora jego rozpoczęcia – początek o godz. 22. Wieczór wydaje się zresztą najlepszą porą na wykonanie arcydzieła geniusza muzyki, które potrwa około godziny. Koncert odbędzie się 10 czerwca. A wystąpią w nim: Joanna Tylkowska-Drożdż – sopran, Gosha Kowalinska – mezzosopran, Paweł Wolski – tenor, Janusz Lewandowski – bas oraz Chór i Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie. Kierownictwo muzyczne – Małgorzata Bornowska.

Requiem ciężko chory Wolfgang Amadeusz Mozart napisał tuż przed śmiercią. Zamówił je znany z przywłaszczania sobie cudzych dzieł hrabia Walsegga, wysyłając do słynnego kompozytora tajemniczego mężczyznę. Ten wątek wykorzystał Miloš Forman w swym filmowym arcydziele „Amadeusz”. Wysłannikiem w czarnej masce i płaszczu był zazdrosny o geniusz Mozarta nadworny kompozytor cesarza Austrii Antonio Salieri. Dzięki filmowi z 1984 roku, w który wplątano nieczyste intencje i złe siły, Requiem stało się jeszcze bardziej rozpoznawalnym utworem. Mozart naprawdę – jak w filmie – odkładał napisanie tego dzieła, jakby chciał prześcignąć czas, który mu został. Nie ukończył Requiem. Czy faktycznie był zajęty Czarodziejskim fletem, czy może świadomość, że wkrótce umrze, tak bardzo go przerażała, że czuł, iż pisze ten utwór nie na zamówienie, ale dla siebie? Requiem Mozarta dla Mozarta.

Requiem to msza żałobna, pełna łez i bólu. Ale to także forma przeżywania żałoby, pogodzenia się z tym, co nieuchronne. A ostatnie Requiem jednego z najwybitniejszych kompozytorów wszech czasów jest największym jego dziełem sakralnym, zachwycającym monumentalnym utworem wokalno-instrumentalnym, zanurzonym w katolickiej tradycji, tragiczną refleksją nad początkiem i końcem, połączeniem dwóch światów – doczesnego, w którym rządzi cierpienie, oraz przyszłego – miejsca niekończącego się szczęścia.

(mos)

Fot. Dariusz Gorajski

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

PL
2018-05-25 06:52:31
Właśnie, zanurzonym, w naszej, katolickiej tradycji - warto o tym zawsze pamiętać.
Robert
2018-05-24 22:17:54
@j. Większej bzdury dawno nie czytałem: requiem to dzieło chóralne ;) Otóż jest to monumentalne dzieło sakralne, gdzie tak samo jak chór ważna jest orkiestra. Soliści wcale nie mają w nim udziału symbolicznego, a kluczowy dla spójności dzieła. Czyżby zakompleksiony chórzysta?
j.
2018-05-24 14:31:03
Wspomniane Requiem to dzieło przede wszystkim chóralne. Udział solistów jest tylko symboliczny. Warto wziąć to pod uwagę kopiując informację do własnej gazety...
Hanna
2018-05-23 23:13:14
Świetna wiadomość! Nie mogę się doczekać!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA