Do końca miesiąca w Trafostacji Sztuki w Szczecinie możemy oglądać wystawę „Duchy Utopii” Marwana Hamdana.
Twórczość tego libańskiego artysty można podsumować jako poszukiwanie znaczenia w zderzeniu utopii, religii, ideologii i tożsamości. Jednocześnie autor ukazuje jak te wielkie systemy kształtują życie jednostek i ich pamięć. Hamdan osadza osobiste narracje w uniwersalnych kontekstach. Często sięga po archiwalia. Szuka obrazów, klisz, blednących wspomnień, aby na końcu zestawić je z surowym, cyfrowym wideo. Nie używa trików operatorskich, nie dba o nasycenie koloru, perfekcyjność kadru. Linia jego filmów dzieje się w treści, w napisach, w opowiadanych historiach, w przywoływanych cytatach. Właściwie to co widzimy na jego filmach to wyblakła przeszłość, duchy, odtwarzane jednak już tylko w naszych głowach. Opowiadamy o nich historie, drżymy przed ich oddechem na karku, ale czy na pewno nigdy ich nie poczujemy?
(as)