Polacy są rozważni przy robieniu zakupów. 70 proc. z nich zazwyczaj wie, co chce kupić przed wejściem do sklepu, a 72 proc. starannie i długo wybiera towary. Decydujące są cena i jakość - wynika z badania TNS Polska.
Co czwarty badany (25 proc.) przyznaje, że decyzję o zakupie podejmuje dopiero przy sklepowej półce.
TNS Polska zapytał Polaków o ich zwyczaje konsumenckie podczas codziennych zakupów. Wyniki porównane zostały z rezultatami badania przeprowadzonego w 2003 roku. Bardziej rozważnie do zakupów podchodzą najstarsi respondenci (60 lat i więcej); najmłodsi traktują kupowanie produktów codziennego użytku mniej refleksyjnie. Do starannego wyboru produktu większą wagę przywiązują kobiety, osoby z wyższym wykształceniem oraz zamieszkałe w miastach liczących 100-500 tys. mieszkańców.
Polacy najczęściej zwracają uwagę na cenę (83 proc.) oraz jakość (67 proc.). Dla co trzeciego badanego (32 proc.) ważny jest też znany producent (marka). Najrzadziej respondenci patrzą podczas zakupów na to, czy zakupiony towar jest bezpieczny dla środowiska (6 proc).
W stosunku do wyników badań z 2003 r. Polacy dwukrotnie rzadziej deklarowali, że ważne jest dla nich, by produkt miał polskie pochodzenie. Ponadto rzadziej wskazywane były cena oraz jakość. Natomiast nieco ważniejsze obecnie jest dla nas opakowanie produktów. Opakowanie częściej jest czynnikiem decydującym o zakupie w przypadku osób wykształconych na poziomie średnim. Znana marka produktu jest istotna dla Polaków dobrze sytuowanych.
Osoby, które do zakupów podchodzą z rozwagą częściej biorą pod uwagę jakość oraz markę produktu. Respondenci, którzy jeszcze przed wejściem do sklepu wiedzą, co zakupią w sklepie, kierują się przy tej decyzji głównie ceną i jakością, a ci, którzy podejmują decyzję w sklepie – opakowaniem.
Niemal połowa Polaków (47 proc.) zwykle kupuje towary wysokiej jakości, ale tylko wówczas, gdy mają przystępną cenę. Natomiast czterech na dziesięciu badanych (42 proc.) rzadko kupuje dobre produkty, ponieważ są one drogie. Jedynie 6 proc. respondentów zawsze kupuje produkty najwyższej jakości, bez względu na ich cenę. (pap)
Fot. Dariusz Gorajski