Z Unity Line (spółką z Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej) pożegnał się prom „Wolin”. Wiadomo już, kto go kupił. To grecki armator A-Ships Management. Statek zmienił nazwę na „Golden Carrier” i 20 marca po południu opuścił Świnoujście. Na początku kwietnia spodziewany jest w greckim porcie Perama. Prom przejdzie remont, a od tego lata ma obsługiwać połączenia do Włoch i Albanii. Na linię promową Świnoujście – Ystad w drugiej połowie br. powinien wejść nowoczesny ro-pax, który buduje Gdańska Stocznia „Remontowa”. Będzie pływał w barwach Unity Line.
Jak już pisaliśmy, ostatni rejs promu „Wolin” dla Unity Line odbył się 31 stycznia br.
– Dziękujemy promowi m/f „Wolin” za ponad 17 lat niezawodnej służby na trasie Świnoujście – Trelleborg – napisał na Facebooku dotychczasowy operator statku. – „Wolin” odbył 5235 podróży, przewożąc 627 261 zestawów drogowych, 78 760 samochodów osobowych, 619 473 kierowców ciężarówek, 174 888 pasażerów oraz 11 autobusów.
„Wolin” zbudowany został dla fińskiego armatora Silja Line w stoczni Moss Rosenberg – Fredrikstad Vaerft w Norwegii w 1986 roku jako klasyczny ro-rowiec „Oresund”. Pływał w czarterze Scandlines. Po modernizacji i przebudowie na prom pasażersko-samochodowo-kolejowy, którą wykonała Gdańska Stocznia „Remontowa”, od września 2002 roku pływał pod nazwą „Sky Wind”, w serwisie Sea Wind Line oraz Tallink na linii Turku – Sztokholm. Od sierpnia 2007 był własnością Grupy PŻM. W październiku 2007 roku w Szczecinie odbyła się uroczystość chrztu jednostki, której nadano imię „Wolin”. W tym samym miesiącu zaczął pływać na linii Świnoujście – Trelleborg.
Obecnie Unity Line eksploatuje sześć jednostek. To „Polonia”, „Skania” i „Gryf” należące do PŻM oraz „Epsilon” „Copernicus” i „Galileusz” z floty Euroafrica Shipping Lines.
Tymczasem dawny „Wolin”, czyli „Golden Carrier” płynie do Grecji. W porcie Perama spodziewany jest 1 kwietnia. Ma przejść krótki remont i prawdopodobnie od czerwca pływać po Morzu Śródziemnym.
Ioannis Arkoumanis z A-Ships Management powiedział portalowi Shippax, że statek jest w doskonałym stanie. Zdaniem nowego właściciela, po nadchodzącej przebudowie będzie bardzo konkurencyjnym ro-paxem. Planowane jest zainstalowanie nowej rampy dla pojazdów, aby zapewnić bezpośredni dostęp między pokładami trzecim i piątym, odnowienie przestrzeni pasażerskich i przekształcenie jednej z istniejących ramp w rampę rufową.
Dzięki zakupowi „Wolina” A-Ships Management powrócił do floty trzech statków. Są to: „Golden Carrier”, „Golden Bridge” i „Galaxy”. Co ciekawe, ten ostatni (najstarszy i najmniejszy) został zbudowany w 1979 roku w Stoczni Szczecińskiej, a w latach 1979 – 2005 pod nazwą „Silesia” był eksploatowany przez Polską Żeglugę Bałtycką. Dodajmy, że firma A-Ships Management w 1994 r. kupiła inny dawny prom PŻB – zbudowany w 1967 r. „Łańcut”. Eksploatowała go pod nazwą „European Pride”.
Elżbieta KUBOWSKA