W lutym prom „Wawel” odbył dokowy przegląd pośredni w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. Kadłub został poddany bardzo zaawansowanym pracom zarówno w części nawodnej, jak i podwodnej. Prom wrócił już na linię Gdańsk – Nynashamn.
– Kadłub poddano konserwacji oraz malowaniu, w tym wymieniono powłokę antyporostową oraz odświeżono kolory na poszyciu jednostki – informuje Michał Arciszewski, rzecznik prasowy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries), która jest armatorem promu. – Został przeprowadzony remont płetw sterów oraz wymieniono uszczelnienia na płatach śrub napędowych. Wymieniono blachy wzmocnień zbiorników balastowych oraz dokonano ich czyszczenia. W części dziobowej został przeprowadzony remont jednego steru strumieniowego, natomiast w obu sterach strumieniowych przeprowadzono remont silników elektrycznych.
Jak dodaje rzecznik, maszynownia promu również przeszła istotne prace modernizacyjne i konserwacyjne.
– Silniki główne przeszły przeglądy oraz remonty, m.in. turbosprężarek, systemu sterowania, pomp wtryskowych oraz systemu pneumatycznego – wymienia Michał Arciszewski. – Wyczyszczono i skontrolowano kotły parowe. Dokonano remontu wentylatorów oraz silników central klimatyzacyjnych i rekuperacyjnych. Przeprowadzono także liczne prace ślusarsko-spawalnicze. Wymieniono rurociągi hydrauliczne rampy rufowej oraz kotwicznych wind dziobowych.
Ponadto w przestrzeniach pasażerskich wymieniono wykładziny i część drzwi oraz wyremontowano łazienki załogowe.
– Wymieniono rurociągi systemu vacuum oraz wyczyszczono zbiornik oczyszczalni wody czarnej – kontynuuje rzecznik PŻB. – Dokonano przeglądu sprzętu audio-video oraz oświetlenia dyskoteki, która mieści się pod charakterystyczną kopułą. Jeden z pokładów samochodowych przeszedł prace konserwacyjne oraz malarskie.
Poza tym dokonano przeglądu systemu przeciwpożarowego oraz wyposażenia ratunkowego, w tym odświeżono powłoki szalup i łodzi ratunkowych. Przeglądu przeszedł też sprzęt nawigacyjno-radiowy.
Postój promu w szczecińskiej stoczni zakończył się inspekcją towarzystwa klasyfikacyjnego PRS z pozytywną decyzją dotyczącą dalszej eksploatacji jednostki. „Wawel” wrócił na linię Gdańsk – Nynashamn.
Polska Żegluga Bałtycka to armator promowy, oferujący usługi przewozowe od 1976 roku. Na jego flotę składa się pięć promów, łączących codziennie Polskę ze Skandynawią na trasach Gdańsk – Nynashamn oraz Świnoujście – Ystad. Co roku pokłady promów Polferries zapełniają się setkami tysięcy pasażerów. Firma oferuje przewóz osób, samochodów ciężarowych i osobowych, organizację konferencji i eventów firmowych na morzu, posiada też ofertę rejsów turystycznych.
(ek)