Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście informuje, że plany budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu są aktualne. Prace nad projektem trwają zarówno po stronie ZMPSiŚ, jak i konsorcjum firm QTerminals (Katar) i DEME Consessions (Belgia), które ma odpowiadać za sfinansowanie, budowę i eksploatację inwestycji.
Przypomnijmy, że ponad dwa lata temu (10 lipca 2023 r.) ZMPSiŚ podpisał z konsorcjum przedwstępną umowę 30-letniej dzierżawy terenów w świnoujskim porcie zewnętrznym.
W miniony wtorek (29 lipca) podpisano aneks do umowy przedwstępnej, ustalając termin zawarcia umowy ostatecznej do 31 października 2025 r. Decyzja jest wynikiem stałej współpracy z partnerami, a także odpowiedzią na potrzebę zapewnienia każdej stronie odpowiedniego czasu na dokonanie wspomnianego zawarcia umowy.
– Zarówno Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, jak i członkowie konsorcjum są zdeterminowani i zgodni co do dalszej realizacji projektu terminalu głębokowodnego – mówi Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ.
Charles RW Meaby z QTerminals podkreśla, że inwestycja w budowę Terminalu Baltic West oznacza rozwój biznesowy w nowym kluczowym miejscu.
– Niezmiennie pracujemy nad tym projektem, by z końcem października podpisać ostateczną umowę z Zarządem Portów – dodaje.
ZMPSiŚ zaznacza, że dla polskiego państwa budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego pozostaje inwestycją priorytetową i strategiczną, wzmacniającą szeroko rozumiane bezpieczeństwo całego kraju. Terminal ma być gotowy na przełomie 2028 i 2029 roku. Będzie obsługiwał kontenerowce o długości do 400 m, które wpłyną nowym torem podejściowym o długości 65 km i głębokości 17 m.
Tymczasem na poniedziałek (4 sierpnia) wyznaczono termin rozprawy, podczas której Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ma wydać wyrok dotyczący skargi organizacji ekologicznych na decyzję środowiskową dla tego przedsięwzięcia. Sprawa toczy się w związku z wystąpieniem niemieckiej organizacji Lebensraum Vorpommern. Wskazuje ona m.in., że inwestycja spowoduje wzmożony ruch statków, zwiększony hałas, emisję zanieczyszczeń, ryzyko wypadków i wycieków, a także niebezpieczeństwo związane z pogłębianiem dna morza, na którym mogą się znajdować niewybuchy z czasów II wojny światowej. Jak już informowaliśmy, 21 lipca br. WSA wstrzymał (do 4 sierpnia) natychmiastową wykonalność decyzji środowiskowej.
(ek)