Umowa z inwestorem terminala kontenerowego do końca października
Umowa z inwestorem terminala kontenerowego do końca października
Data publikacji: 03 sierpnia 2025 r. 13:11
Ostatnia aktualizacja: 04 sierpnia 2025 r. 09:59
– Zarówno Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, jak i członkowie konsorcjum są zdeterminowani i zgodni co do dalszej realizacji projektu terminalu głębokowodnego – mówi Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ (na zdjęciu – pierwszy z prawej). Fot. ZMPSiŚ
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście informuje, że plany budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu są aktualne. Prace nad projektem trwają zarówno po stronie ZMPSiŚ, jak i konsorcjum firm QTerminals (Katar) i DEME Consessions (Belgia), które ma odpowiadać za sfinansowanie, budowę i eksploatację inwestycji.
Przypomnijmy, że ponad dwa lata temu (10 lipca 2023 r.) ZMPSiŚ podpisał z konsorcjum przedwstępną umowę 30-letniej dzierżawy terenów w świnoujskim porcie zewnętrznym.
W miniony wtorek (29 lipca) podpisano aneks do umowy przedwstępnej, ustalając termin zawarcia umowy ostatecznej do 31 października 2025 r. Decyzja jest wynikiem stałej współpracy z partnerami, a także odpowiedzią na potrzebę zapewnienia każdej stronie odpowiedniego czasu na dokonanie wspomnianego zawarcia umowy.
– Zarówno Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, jak i członkowie konsorcjum są zdeterminowani i zgodni co do dalszej realizacji projektu terminalu głębokowodnego – mówi Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ.
Charles RW Meaby z QTerminals podkreśla, że inwestycja w budowę Terminalu Baltic West oznacza rozwój biznesowy w nowym kluczowym miejscu.
– Niezmiennie pracujemy nad tym projektem, by z końcem października podpisać ostateczną umowę z Zarządem Portów – dodaje.
ZMPSiŚ zaznacza, że dla polskiego państwa budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego pozostaje inwestycją priorytetową i strategiczną, wzmacniającą szeroko rozumiane bezpieczeństwo całego kraju. Terminal ma być gotowy na przełomie 2028 i 2029 roku. Będzie obsługiwał kontenerowce o długości do 400 m, które wpłyną nowym torem podejściowym o długości 65 km i głębokości 17 m.
Tymczasem na poniedziałek (4 sierpnia) wyznaczono termin rozprawy, podczas której Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ma wydać wyrok dotyczący skargi organizacji ekologicznych na decyzję środowiskową dla tego przedsięwzięcia. Sprawa toczy się w związku z wystąpieniem niemieckiej organizacji Lebensraum Vorpommern. Wskazuje ona m.in., że inwestycja spowoduje wzmożony ruch statków, zwiększony hałas, emisję zanieczyszczeń, ryzyko wypadków i wycieków, a także niebezpieczeństwo związane z pogłębianiem dna morza, na którym mogą się znajdować niewybuchy z czasów II wojny światowej. Jak już informowaliśmy, 21 lipca br. WSA wstrzymał (do 4 sierpnia) natychmiastową wykonalność decyzji środowiskowej.
(ek)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Galar
2025-08-06 09:04:56
Niemcy inwestują i nie oglądając się na Polskę transport z portów i terminali na pierwszym miejscu. Drogi wodne mają super rozwiązane. Ile mnie ciężarówek kopciuchów mniej do transportu kontynerów drogami wodnymi. Zestaw pchny zeglugi śródlądowych 1000 t. To około 26 kontynerów - czyli tyle kopciuchów na drogach
Chroniący środowisko
2025-08-05 00:29:41
Decydenci opamiętajcie się co wy wyprawiacie świadomie niszczycie środowisko naturalne i to jest barbarzyństwo są inne rejony gdzie można to budować to czemu te polityczne szkodniki tak uparli się żeby te piękne tereny bezpowrotnie zniszczyć
@ Krzysztof
2025-08-04 12:43:07
- mój dziadek zawsze (!) powiadał;- gdy pan Niemiec odkłada "bratwursta" od ust i nie może nocami spać z troski o los Polaków to znaczy iż Polacy czynią coś dobrago dla swej Ojczyzny.
Turysta/Realista
2025-08-04 09:51:36
Proponuje plażowanie w Sopocie aby doświadczyć wpływu portów Gdynia/Gdańsk - muł , smrodek , wydobywające się gazy spod stóp , sinice . Plan Świnoujście / terminal na ok 2 MLN TEU - zakładając przeładunki ok 5.000 TEU na zawinięcie / to ok 400 zawinięć rocznie - i to jest już inny obraz . To Międzyzdroje będą najbardziej zagrożone (90% wiatrów to z zachodu) a nie Niemcy . Kolejnym pytaniem jest Czy Polska potrzebuje Bazy Kontenerowej w Świ (mając już pojemność 5-6 mln TEU) ?
Raz
2025-08-04 08:29:50
Niemcy, to nie znaczy wszyscy Niemcy, ani Państwo niemieckie. Chodzi o szczucie na Niemców zamiast na pseudoekologów sponsorowanych przez tych, którzy chcą szczuć na wszystkich sąsiadów. Byłem na plaży w Świnoujściu przy porcie podczas wyładunku statku. Najbardziej to wiatr było słychać. Pracy portu nie słychać.
Wiarus
2025-08-04 05:58:54
Nie tylko sprzeciw złożyła niemiecka organizacja ekologiczna ale wraz z nimi opłacana przez niemców polska organizacja Zielone Wyspy Świnoujście. Do tego sprzeciwem spłacają wyborczy dług nowe władze Świnoujścia i do spółki z nimi władze Międzyzdrojów . Wszyscy razem jako słupy , zakładnicy, branży turystycznej i deweloperskiej. Międzyzdroje,gdzie króluje kapitał deweloperski , rozbudowują apartamentowce w kierunku Świnoujścia i terminal ich zablokuje.Niepewne też jest zachowanie rządu.
Bogi
2025-08-03 20:57:57
Port konterowy- tak, ale nie na słabo skomunikowanej z resztą kraju wyspie Wolin.Panowie z wyspy są dwa mosty i jeden zwodzony - jeden tor kolejowy do i ze Świnoujścia, już na wysokości Międzyzdrojów. Jestem za, ale w innej lokalizacji- proponuje port Szczecin- Police, ale nie upieram się.
Dopowiadam
2025-08-03 20:29:21
Po wojnie pozwolono Niemcom zainwestować we własną gospodarkę ten majątek który ukradli w Polsce na czym skorzystali ,,pozwalacze" oraz sami Niemcy a więc niech oddają kasę bo mają z czego oddać.
Wyspiarz
2025-08-03 20:02:07
Poziom tych komentarzy żenujący. Może warto zadać pytanie dlaczego Władze Samorządowe Świnoujścia i Międzyzdrojów mają również poważne wątpliwości co do sposobu i braku transparentności w przygotowywaniu tego projektu. Może warto zadać pytanie, dlaczego ZMP i OT PORT nie radzą sobie na przeznaczonych od lat terenach portowych, a równolegle wyciągają łapy po kolejne tereny bezpowrotnie niszcząc środowisko i ustalony od lat balans między rozwojem portu i turystyki ?
Krzysztof
2025-08-03 18:44:54
Nie patrzeć na Niemcy, bo oni wszystko robią aby nam przeszkadzać nie tylko w tej, ale i innych inwestycjach. Niewybuchy niech zabiera ten kto wywołał II wojnę światową.
@HM
2025-08-03 17:26:11
Pytanko: co zrobił w tej sprawie Rezydent Duda miał 10 lat na reakcję???
Co zrobił nierząd Jarosława Polskęzbawa pod wodzą Pinokio Morawiec kiego??
Teraz się obudziłeś bo tak ci kazali??
Najpierw uporządkuj swój grajdoł, później oczekuj od innych 🖕
czy sąd jest polski
2025-08-03 17:12:31
ano zobaczymy. Po co nam terminal w świnoujściu jak mamy go w hamburgu i rostocku
Fur Deutschland
2025-08-03 15:44:14
Inwestycje i wzmożony ruch statków, dodatkowe miejsca pracy i zyski są dopuszczalne - w Niemczech. W Polsce zawsze zagrażają środowisku. "Brawo polski sąd"
HM
2025-08-03 15:28:38
Niemcy nie zwrócili dotychczas tego co ukradli i zrabowali i zniszczyli w Polsce i nie zapłacili za to kary więc niech siedzą cicho.Germańska buta i pycha nie została ukarana po woǰnie stąd ta bezczelność.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.