Kolejny Tydzień dla Seniora trwa od 12 do 16 kwietnia br. w zachodniopomorskiej Krajowej Administracji Skarbowej. Pracownicy fiskusa wyjaśnią emerytom i rencistom wiele szczegółów związanych z rozliczeniem PIT-a za rok ubiegły. Urzędnicy przypominają również, iż od tego roku emeryci i renciści z nadpłatą podatku inaczej rozliczają PIT. Doradzą też co zrobić, jeśli zamiast PIT40-A dostali od organu rentowego PIT-11A.
Jeśli w tym roku zamiast PIT-40A otrzymaliśmy PIT-11A, możemy:
– złożyć samodzielnie zeznanie roczne PIT, jeśli chcemy skorzystać z ulg i odliczeń lub przekazać 1 procent podatku innej organizacji niż wskazanej w ubiegłym roku,
– nie robić nic, wtedy urząd skarbowy zaakceptuje zeznanie PIT-37 przygotowane dla nas w usłudze Twój e-PIT.
Jeśli chodzi o nasz 1 procent podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP), będzie on w tym roku automatycznie przekazany organizacji, którą wybraliśmy w ubiegłym roku.
Jeśli w ubiegłym roku nie wskazaliśmy organizacji, a w tym roku chcielibyśmy to zrobić lub zmienić swój ubiegłoroczny wybór i otrzymaliśmy PIT-11A – musimy wypełnić i wysłać do urzędu skarbowego zeznanie roczne albo wskazać organizację w zeznaniu udostępnionym w usłudze Twój e-PIT. Uwaga: nie składajmy PIT-OP. Jeśli natomiast otrzymaliśmy PIT-40A – wówczas możemy skorzystać z formularza PIT-OP.
Zwrot nadpłaty podatku otrzymamy do 45 dni, jeśli zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane w usłudze Twój e-PIT albo złożymy je w sposób elektroniczny. Natomiast w przypadku zeznań składanych papierowo zwrot nastąpi do 3 miesięcy.
Termin zwrotu nadpłaty liczy się od dnia złożenia zeznania. W przypadku zeznania automatycznie zaakceptowanego w usłudze Twój e-PIT termin 45 dni liczy się od 30 kwietnia.
„Pamiętaj, warto zgłosić swój rachunek bankowy do urzędu skarbowego, żeby szybko i bezpiecznie otrzymać zwrot nadpłaty” – radzi skarbówka. Możemy to zrobić w składanym zeznaniu PIT, w usłudze Twój e-PIT lub na formularzu ZAP-3 (możemy go wrzucić do urny przed urzędem skarbowym lub wysłać pocztą). Jeżeli rachunek był zgłoszony wcześniej do urzędu i jest aktualny, nie musimy nic robić.
Jeśli, tak jak do tej pory, otrzymaliśmy od organu rentowego PIT-40A, nie musimy rozliczać PIT, o ile nie osiągnęliśmy w ubiegłym roku przychodów z innych źródeł i nie korzystaliśmy z ulg i odliczeń. W przeciwnym wypadku powinniśmy do 30 kwietnia złożyć odpowiednie zeznanie roczne.
Jeśli potrzebujemy pomocy specjalisty, dzwońmy do swojego urzędu skarbowego lub wejdźmy na https://www.podatki.gov.pl/e-wizyta-w-urzedzie-skarbowym/ i umówmy wizytę w urzędzie skarbowym.
„Zostań w domu – bądź bezpieczny!” – radzi fiskus.
(isz)