Czwartek, 03 lipca 2025 r. 
REKLAMA

Szybsze remonty statków. Stocznia „Gryfia” z innowacyjnym systemem

Data publikacji: 02 lipca 2025 r. 10:51
Ostatnia aktualizacja: 02 lipca 2025 r. 19:53
Szybsze remonty statków. Stocznia „Gryfia” z innowacyjnym systemem
W poniedziałek innowacyjny system został oficjalnie przekazany „Gryfii”. Fot. MSR Gryfia  

Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” od poniedziałku (30 czerwca) dysponuje innowacyjnym systemem do inwentaryzacji geometrii i odtwarzania kształtu elementów konstrukcyjnych remontowanych statków. System skanujący wraz z oprogramowaniem to dzieło szczecińskich naukowców z Politechniki Morskiej pod kierownictwem profesora Remigiusza Iwańkowicza. Dzięki nowoczesnemu systemowi stocznia będzie mogła szybciej remontować jednostki.

– Cieszę się, że nasza wieloletnia współpraca ze szczecińskimi naukowcami weszła na nowy poziom – mówi Daniel Opas, prezes MSR „Gryfia”. – Ich wiedza i proponowane rozwiązania odpowiadają na nasze realne potrzeby. I co ważne, odbierany przez nas system jest stworzony „na miarę” dokładnie na nasze potrzeby.

Innowacyjne rozwiązanie, opracowane pod nadzorem prof. dr. hab. inż. Remigiusza Iwańkowicza, kierownika Katedry Procesów Technologicznych Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Politechniki Morskiej w Szczecinie, ma znacząco usprawnić procesy remontowe i prefabrykacyjne w przemyśle okrętowym.

Nowy system stanowi duży krok naprzód w porównaniu do dotychczasowych czasochłonnych metod. Jego głównym celem jest precyzyjne odtwarzanie oryginalnego kształtu elementów konstrukcyjnych, co jest kluczowe, zwłaszcza w przypadku skomplikowanych operacji remontowych.

Przez ostatnie miesiące specjaliści Politechniki Morskiej intensywnie testowali system w rzeczywistych warunkach stoczniowych, pracując równolegle ze stoczniowcami wykorzystującymi tradycyjne metody. W poniedziałek system został oficjalnie przekazany „Gryfii”, co rozpoczyna fazę pełnego wdrożenia i szkolenia pracowników. Od sierpnia kadra stoczni będzie mogła w pełni korzystać z tej innowacyjnej technologii.

„Gryfia” informuje, że w ostatnim czasie zintensyfikowała współpracę z zachodniopomorskim środowiskiem naukowym, a w szczególności z uczelniami technicznymi, jak Politechnika Morska czy Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny. Dzięki temu grupa studentek i studentów obu uczelni spędzi część wakacji na praktykach zawodowych w stoczni.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

4 świat stoczniowy
2025-07-02 19:37:37
Remigiuszu.Wypadałoby odwiedzić na kilka tygodni jedną z koreańskich czy chińskich stoczni żeby chociaż przez te kilka chwil uczestniczyć w procesie produkcji statków.My mamy jedynie skansen i wokół tego skansenu się kręcicie.Cały stoczniowy świat od lat ma oprogramowanie i roboty stoczniowe o których nie macie pojecia.My nadal palnik i młotek
A gdzie Rafał Zahors
2025-07-02 18:24:22
?
upadek
2025-07-02 18:00:49
Jesteśmy technologicznie i logistycznie dobre 40 lat za chińczykami https://www.yzjship.com/en/prolistcb/70/85.html czy koireańskimi https://english.hhi.co.kr/biz/ship_over
Sedno sprawy
2025-07-02 17:30:56
Jaki by nie był program projekt sam się nie wykona.Fachowcy wyjechali zarabiać w euro czy koronach, nowi rurarze nie mają pojęcia o robocie a kolejka "stoczniowcuf przed monopolowym" o 6 rano sięga jak za PRL kilkunastu metrów.Pijane załogi nie zrobią nic prawidłowo a innych pracowników nie ma
@Myśl
2025-07-02 17:13:17
Zupełnie co innego budować nową jednostkę a co innego remontować starą z dziurami w burcie.Szczecin to głównie naprawy awaryjne i doraźne .Ponad 50 % zamówień łącznej nośności światowego portfela mają Chiny przodujące na świecie w robotyzacji przemysłu stoczniowego.Jestesmy lata świetlne za Chinami czy Koreą w produkcji stoczniowej
@Dyrektywa B2
2025-07-02 16:39:13
Każdy nowy statek projektuje się na konkretną trasę i wynikające z tego ograniczenia.Do Szczecina trafiają stare trupy spod taniej bandery żeby tylko na szybko połatać "dziury szpachlą" , podbić pieczątkę i płynąć dalej.Kapitalne remonty w Polsce są dla Armatorów nieopłacalne i o czym rozmawiać
@@Nie wierzę
2025-07-02 16:33:02
Dziadźka wyluzuj i schłódź berecik wodą z Odry,bo świat i technologie cię dawno wyprzedziły..😂😂😂
Myśl
2025-07-02 16:09:50
Opis bardzo ogólny, ale system dla Gryfii prezentuje się dobrze. Jeśli się sprawdzi w późniejszym użytkowaniu, to Gryfia na tym wygra, bo łatwiej będzie o nowe kontrakty i poprawi się wydajność pracy. Wdrożenie nowego systemu zawsze jest trudne, ale się udaje. Praktyczna wiedza starych specjalistów zawsze jest przydatna. Ale już dawno minęły czasy, kiedy trzeba było np. popracować w warsztacie - by stworzyć dobre oprogramowanie do samochodu, czy na budowie - by powstał system do projektowania.
Dyrektywa B2
2025-07-02 15:40:16
wymagająca przebudowy systemów wód balastowych w oparciu o skanowanie dynamiczne maszynowni, przygotowanie rur i montaż podczas już rejsu w drodze do USA lub odwrotnie , to nie tylko informacje prasowe ,ale na świecie tak już robiono te rzeczy ! Tylko w Polsce buraki potrafili pomylić kołnierze z normy JIC z Normą PN , a potem podziałowe średnic IM się nie zgadzały ! Inżynierowie potrafią zaskoczyć tych rutyniarzy co nie wpatrują się w istotne szczegóły zmian! Nie tylko w Polsce !Niestety.
Wsio kukurydza
2025-07-02 15:31:58
studenci praktykę niech robią!Niech kombinują z nowościami! Kiedyś również byłem sceptykiem robienia rury z kartki!Po kilku latach jak wspólnie z kolegami produkowaliśmy po 20 t/m-c takich rur lub montowaliśmy zrobione przez Nas do kadłuba statku, to się nam dopiero oczy otworzyły ,że można i pasuje ! Inne czasy ,inna technologia! Obecnie jak się remontuje statki budowane stosunkowo nie dawno, to dlaczego nie sięgnąć po rys.wykroju blach z których budowano kadłub.Inna sprawa jak to w żelazie ?
@Nie wierzę
2025-07-02 14:35:06
W co nie wierzysz ? Czystateoria o budowie i remontach statków nie ma praktycznie niczego wspólnego z rzeczywistą pracę w warunkach stoczniowych . Prawdziwi Specjaliści z doświadczeniem stoczniowym pracują w Stczniach Norwegii i Niemczech .Ponieważ w Szcecinie nie buduje się już B -1883czy B 588 od 20 lat to wiedza tych osób to czysta teoria. To jak uczyć piekarza 50 letnim doświadceniem jak piec wyrób chlebopodobny w piecu w Markecie
Nie wierzę 😡
2025-07-02 13:14:22
Już się obudziła dyżurna Pisiornia Kuriera Szczecińskiego??? Gdyby to Gróbarczyk specjalista od gospodarki morskiej pożal się Boże, albo wasza ulubiona Jacyna od lodołamacza zainicjowała to byście nawet uszami klaskali, ale,że to dzieje się za Tuska to obśmiejecie wszystko w czambuł prawda?? 🖕🖕🖕
Praktyk
2025-07-02 11:49:39
Profesor co nigdy na K1 ,K2 czy K3 nie pracował.Teoria a praktyka to zupełnie dwa różne bieguny.Juz widzę go w kombinezonie na rusztowaniu lub w zbiorniku
Teoretyk ?
2025-07-02 11:42:25
Profesor co nigdy młotkiem na stoczni nie pracował i statkiem rejsu w życiu nie zrobił ? Stocznia to nie biurko w Instytucie

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA