Poniedziałek, 24 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Statek „Grażyna Gęsicka” przywiózł gaz z USA

Data publikacji: 03 lipca 2023 r. 09:49
Ostatnia aktualizacja: 13 lipca 2023 r. 21:15
Statek „Grażyna Gęsicka” przywiózł gaz z USA
Gazowiec „Grażyna Gęsicka” przetransportował do Polski około 65 tys. ton LNG z USA. Fot. Grupa Orlen  

Drugi statek z floty tworzonej przez Grupę Orlen dotarł 30 czerwca do Świnoujścia z ładunkiem skroplonego gazu ziemnego. Jednostka o nazwie „Grażyna Gęsicka” przetransportowała do Polski około 65 tys. ton LNG z amerykańskiego terminala Freeport. Dostawa została zrealizowana na podstawie transakcji zawartej na rynku spotowym. W sobotę (1 lipca) po rozładunku statek odpłynął.

REKLAMA

– Kolejna jednostka z floty budowanej na potrzeby Grupy Orlen planowo rozpoczęła swoją służbę na międzynarodowych wodach, wzmacniając pozycję koncernu na globalnym rynku skroplonego gazu ziemnego – mówi Daniel Obajtek, prezes Orlenu. – Dywersyfikacja kierunków i źródeł dostaw surowców oraz niezależność w dysponowaniu transportem są gwarantem bezpieczeństwa energetycznego. Wykorzystanie własnej floty zapewnia stabilność dostaw LNG do Polski, a zarazem zwiększa elastyczność operacyjną koncernu.

Gazowiec „Grażyna Gęsicka” powstał w jednej z wiodących stoczni na świecie, specjalizujących się w budowie statków do transportu LNG – Hyundai Heavy Industries – zlokalizowanej w koreańskim Ulsan. Podobnie jak pozostałe jednostki zamówione przez Grupę Orlen, ma ok. 300 m długości i dysponuje pojemnością około 105 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym.

Gazowiec, tak jak resztę floty, wyposażono w rozwiązania zwiększające jego efektywność energetyczną i ograniczające wpływ pracy statku na środowisko naturalne, m.in. zintegrowane zarządzanie poborem energii elektrycznej. Na etapie projektowania kształty kadłuba i śruby napędowej zostały zoptymalizowane pod kątem redukcji oporów. Dla zmniejszania tarcia pomiędzy kadłubem a powierzchnią wody zastosowano technologię Air Lubrication System (ALS). Dzięki odpowiedniemu profilowi hydrodynamicznemu udało się obniżyć poziom spalania paliwa w trakcie pracy jednostki.

W konstrukcji statku zastosowano także system ponownego skraplania (reliquefaction system), pozwalający na odzyskanie gazu, który w czasie transportu ulega naturalnemu odparowaniu. Skuteczność tego procesu zwiększa odpowiednia izolacja zbiornika LNG. W porównaniu z jednostkami starszego typu, zastosowane rozwiązanie znacznie ogranicza straty ładunku. Dodatkowo, odzyskany w trakcie transportu gaz może być użyty jako paliwo do silników lub produkcji energii elektrycznej niezbędnej do zasilania urządzeń statku. Wykorzystanie niskoemisyjnego gazu ziemnego znacznie ogranicza emisję dwutlenku węgla w porównaniu z typowymi paliwami stosowanymi w ciężkim transporcie morskim.

Z kolei wielkość i ładowność zamówionych przez Orlen statków pozwalają na odbiór ładunków z niemal wszystkich terminali skraplających i regazyfikacyjnych na świecie, zwiększając potencjał zaangażowania Grupy Orlen w międzynarodowy handel LNG.

Dostawa zrealizowana pod koniec czerwca przez „Grażynę Gęsicką” jest 30. odebraną przez Grupę od początku tego roku i 236. od momentu rozpoczęcia pracy przez terminal LNG w Świnoujściu.

(ek)

REKLAMA

Komentarze

do @@Gość
2023-07-13 20:44:16
A tak może konkretnie coś napiszesz bo skoro cierpisz na pisofobię to lepiej porozmawiaj szczerze z lekarzem, może ci coś POradzi ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do Pomorzanin
2023-07-13 20:24:14
Gdyby nie te gazowce i terminal gazu LNG w Świnoujściu to zimą pewnie grzałbyś się, ale paląc chrustem przy ognisku. No chyba że ty mieszkasz na Pomorzu ale Przednim ( Maklemburgia) ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@Gość
2023-07-04 13:56:15
A dlaczego Kaczyński nic nie zrobił przez 8 lat tylko okrada Polaków?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Gość
2023-07-03 16:20:14
Tusk mógł wybudować, co mogło mu stać na przeszkodzie z takimi europejskimi koneksjami?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Gość
2023-07-03 13:30:24
Szkoda, że przedsiębiorstwo państwowe PŻM niw wybudowało gazowców (były w PŻM siarkowce i tankowce). A tak tylko mamy charter, a jest co wozić.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Pomorzanin
2023-07-03 12:56:38
Panie Tusk, jako Zachodniopomorzanin nie życzę sobie aby pan zabierał głos w naszych, zachodniopomorskich sprawach.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do Końfederata
2023-07-03 12:04:28
Ciekawe skąd znasz ceny ruskiego gazu co nam najdrożej sprzedawali i porównanie do tajmych umów z USA?? Ruski gaz ci się dobrze pali? To powiedz to Ukraińcom i Mołdawianom
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Klara
2023-07-03 11:44:26
To kolejny czarterowany przez Orlen gazowiec.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Konfederata
2023-07-03 11:09:21
Gaz kupowany z Rosji byłby 3 razy tańszy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Pomorzanin
2023-07-03 10:40:06
Niech zabierają sobie swój gazowiec do Warszawy. Nie chcemy tu tego u nas na Pomorzu.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
lpg
2023-07-03 10:31:30
Dopiero co był chrzest tego statku, a on już w Świnoujściu, nieźle.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Klara
2023-07-03 10:22:40
Czytając jakie nowoczesne parametry ma gazowiec LNGC Grażyna Gęsicka, nie otrząsnąwszy się jeszcze po otwarciu tunelu i widząc kolejne rekordy przesyłu dobowego na Baltic Pipe to tylko należy się utwierdzić że chcieć to jednak móc. Tylko nie przeszkadzajcie skoro nie chcecie pomagać
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA