Działający od 2009 roku morski terminal płynnego gazu (LPG) przy ul. Gdańskiej w Szczecinie został rozbudowany. To inwestycja spółki Orlen Paliwa z Grupy Orlen. Terminal wzbogacił się m.in. o dwa zbiorniki do magazynowania LPG o pojemności 2100 metrów sześc. każdy. Ponadto zmodernizowano istniejącą infrastrukturę. Dzięki inwestycji dwukrotnie zwiększyła się pojemność magazynowa obiektu, a możliwości przeładunkowe – o blisko 65 procent, do 400 tysięcy ton LPG rocznie.
Morski terminal LPG w Szczecinie uruchomiono w 2009 roku. To umożliwiło sprowadzanie płynnego gazu tankowcami z różnych kierunków świata. Zbudowano wtedy trzy zbiorniki pozwalające na magazynowanie 4500 m sześc. paliwa. Na nabrzeżu nad Parnicą utworzono trzy w pełni zautomatyzowane stanowiska do przeładunku autocystern i dwa – dla cystern kolejowych.
Na początku 2022 roku spółka Orlen Paliwa ogłosiła postępowanie ofertowe w sprawie rozbudowy terminalu. Projekt w całości został zrealizowany przez konsorcjum polskich firm: AGAT SA (generalny wykonawca) i KB Pomorze. Trwało to dwa lata od podpisania umowy.
Rozbudowa terminalu w Szczecinie to nie tylko większe zdolności magazynowe i przeładunkowe LPG, ale przede wszystkim odpowiedź na rosnące potrzeby importu drogą morską – obecnie do Polski ponad 35 proc. gazu płynnego dostarczane jest do terminali morskich. Podstawową formą pozostaje transport drogą kolejową, dlatego rozbudowana została także infrastruktura kolejowa na terenie terminalu – bocznica zyskała trzy dodatkowe tory, powstało nowe stanowisko przeładunkowe cystern kolejowych wraz z wagą oraz nowa pompownia LPG.
Kluczowym elementem nowej infrastruktury są dwa, wyprodukowane w gdyńskiej stoczni 75-metrowe zbiorniki LPG, każdy o pojemności 2100 metrów sześciennych, wadze 400 ton i średnicy 6 m. W październiku ub. roku dopłynęły do Szczecina drogą morską specjalistyczną barką. Dzięki temu potencjał magazynowania terminalu wzrósł do 8,7 tysięcy m sześc. Zdaniem Marcina Zawiszy, prezesa spółki Orlen Paliwa, transport i montaż zbiorników były bez wątpienia największym wyzwaniem logistycznym projektu.
Warta ponad 150 milionów złotych inwestycja wzmocni bezpieczeństwo łańcucha dostaw LPG do klientów i sieci Orlen. To także wzmocnienie pozycji rynkowej koncernu.
– Dzięki temu, w zakresie tej części energetyki, za którą odpowiada Orlen, jesteśmy bezpieczniejsi, bardziej efektywni i zoptymalizowani – mówił w czwartek (12 bm.) Marek Balawejder, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej w Orlenie, na konferencji wieńczącej rozbudowę terminalu. – Możemy z całą odpowiedzialnością i dumą powiedzieć, że mimo zamknięcia dróg logistycznych ze Wschodu – a od lutego zeszłego roku Orlen nie zaopatruje się w LPG z tamtych kierunków – jesteśmy bezpieczni, jesteśmy w stanie zaopatrzyć 2,5 miliona samochodów w Polsce, które wykorzystują to źródło energii do napędu. Jesteśmy w stanie zaopatrzyć rosnące rynki wykorzystujące gaz płynny w celach przemysłowych, grzewczych i to jest naprawdę ogromny sukces.
Wspomniał, że to kolejna inwestycja uruchomiona przez Orlen w ciągu kilku dni. Niedawno bowiem rozpoczął działalność terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu.
Marek Balawejder podkreślił, że w rozbudowie terminalu w Szczecinie wykorzystano w 100 proc. polskie technologie, polskich dostawców i wykonawców.
– Inwestycja została wykonana na czas i w budżecie – zaznaczył.
Prezes Marcin Zawisza podkreślił, że otwiera się nowy etap w dziejach spółki Orlen Paliwa.
– Nowe możliwości, większe zapasy, możliwość lepszego obsłużenia klientów – to wszystko przekłada się zarówno na wartość biznesową, jak i na bezpieczeństwo energetyczne – powiedział.
Ocenił, że w obecnej sytuacji rynkowej możliwość wyboru dostawców, kierunków importu, elastyczność, którą daje obecna struktura terminalu, fundamentalnie podnosi bezpieczeństwo nie tylko jako spółki, ale też bezpieczeństwo energetyczne państwa.
– Jesteśmy w stanie lepiej odpowiadać na nagłe sytuacje rynkowe, kryzysowe – kontynuował M. Zawisza. – Robimy to dla naszych klientów, dla naszych partnerów, dla zapewnienia dostępności produktu i bezpieczeństwa sieci dystrybucyjnej całego kraju. Realizacja tego przedsięwzięcia to bardzo duże wyzwanie dla spółki zarówno pod względem organizacyjnym, osobowym, prawnym. To od momentu, kiedy został otwarty terminal w 2009 roku, największa inwestycja w tym miejscu, wiec tym bardziej cieszę się, że wszystko udało się zrealizować zgodnie z harmonogramem, budżetem i w najwyższym standardzie bezpieczeństwa.
Marek Olczyk, prezes firmy AGAT SA, zaznaczył, że na pierwszym planie realizacji inwestycji jest bezpieczeństwo ludzi – pracowników obsługi i wykonawcy oraz bezpieczeństwo infrastruktury.
– Nie było żadnego zdarzenia wypadkowego, żadnego incydentu – zauważył. – Cała działalność terminalu została dostosowana do inwestycji, a nasza jako wykonawcy – do potrzeb inwestora.
Poinformował, że obiekt jest już po próbach i rozruchach.
– Trwa parametryzacja, regulacja i wierzę, że za chwilę obiekt będzie pracował pełną parą, przez długie lata, a na przeglądach gwarancyjnych będziemy się spotykali tylko w dobrych nastrojach – powiedział M. Olczyk.
Inwestycja pozwoliła na zwiększenie możliwości importowych propanu zarówno do celów grzewczych jak i wytwarzania autogazu. LPG do celów transportowych stanowiło niemal 75 proc. całkowitej konsumpcji tego produktu w Polsce w 2024 roku. Pozostała część sprzedaży przeznaczona była m.in. na cele grzewcze (sektor komunalny, przemysłowy, rolnictwo).
Orlen Paliwa odpowiada za ponad 30 proc. krajowego rynku LPG. Zdecydowana większość LPG sprzedawanego przez koncern pochodzi z produkcji własnej w rafineriach w Polsce i na Litwie oraz importu z krajów Europy Zachodniej i Północnej.
Orlen Paliwa jako integralna część Grupy Orlen jest liderem na rynku hurtowej sprzedaży paliw. Posiada infrastrukturę magazynową LPG oraz współpracuje największymi bazami paliwowymi w kraju zapewniając kompleksową ofertę paliw i nośników energii: benzyn, oleju napędowego, gazu płynnego, oleju grzewczego oraz energii elektrycznej. Dostarcza produkty na terenie całej Polski, ma sieć terminali gazu płynnego w siedmiu lokalizacjach: w Hrubieszowie, w Krośnie Odrzańskim, w Nowej Brzeźnicy, w Płocku (ul. Chemików oraz ul. Długa), w Sokółce oraz w Szczecinie.
Elżbieta KUBOWSKA