Spadek przeładunków o ponad 11 procent w portach Szczecin – Świnoujście
Spadek przeładunków o ponad 11 procent w portach Szczecin – Świnoujście
[GALERIA]
Data publikacji: 27 października 2024 r. 07:11
Ostatnia aktualizacja: 28 października 2024 r. 23:13
W zespole portów Szczecin – Świnoujście zauważany jest powrót do wielkości przeładunków podobnych jak w roku 2021. Na zdjęciu: przeładunek koksu na nabrzeżu Chorzowskim w szczecińskim porcie. Fot. Piotr SIKORA
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował, że przeładunki w ciągu trzech kwartałów br. w obydwu portach wyniosły łącznie 23,9 mln ton. To o 11,4 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Istotny wpływ na spadki miały przede wszystkim dużo niższe obroty w grupie towarowej węgiel. Zanotowano tu o blisko 62 proc. mniej przeładunków. Gorsze wyniki dotyczyły także zboża i paliw.
– Odnoszenie obecnej sytuacji do poprzedniego roku jest obarczone pewnym błędem, wynikającym z nadzwyczajnych wartości przeładunków węgla w latach 2022 i 2023, co było spowodowane sytuacją geopolityczną i zmianą łańcuchów dostaw, a to z kolei wynikało z pilnej potrzeby uzupełnienia niedoborów tego surowca – tłumaczy Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ.
Obecnie sytuacja normuje się i podlega już typowym trendom rynkowym oraz relacji popytu i podaży. Zauważany jest powrót do wartości przeładunków zbliżonych do osiąganych w roku 2021.
– Ta tendencja jest widoczna między innymi w średniej wartości przeładunków dobowych – wyjaśnia prezes.
Wartości zbliżone do zeszłorocznych dotyczą m.in. przeładunków drobnicy – zarówno promowej, jak i w całym tym sektorze ładunkowym. Niezmienne wyniki zanotowano także w przypadku strategicznego z punktu widzenia państwa surowca: LNG.
Duży wzrost natomiast odnotował port Szczecin w przeładunkach drewna, bo aż o 94,5 proc. Ta grupa ładunkowa zwiększa swój udział w wynikach portu już od początku roku.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka komentując wyniki finansowe polskich portów na portalu X, poinformował, że zysk netto rok do roku w zespole portów Szczecin – Świnoujście wzrósł o 22,37 mln zł (czyli o 25 proc.).
(ek)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
portowiec
2024-10-31 21:57:09
obserwuję sukcesy Marchewki i na razie nic ....
Emesce
2024-10-31 06:17:00
W artykule wyraźnie pisze, że ten spadek wynika z porównania do poprzednich dwóch lat, gdy rząd Pinokia na potęgę sprowadzał do Polski (tandetny) węgiel z Kolumbii, Indonezji czy RPA. Tymczasem w komentarzach wylały się łzy rozpaczy i hejtu na Tuska. Tak to właśnie jest, jak PiS-owski elektorat bez szkoły potrafi przeczytać jedynie nagłówek.
Sławomir
2024-10-29 11:15:19
Porty oddać na działki deweloperom o powiązaniach politycznych. Statki nie są potrzebne gdy buduje się mieszkania.W portach zrobić miejsca dla żaglowców, by organizoeać dni żagli. Można wspomóc gospodarkę, organizując w ramach programu UE rękodzielnictwo ekologiczne budowy tratw wodnych do spływu drzewa, odnowić zawód Flisaka. Pszczelarstwo na terenach okołoportowych. Wekowanie Paprykarza Szczecińskiego w piwnicach domów wybudowanych przez deweloperów. Otworzyć nowe fakultety teologiczne
Rozwój portow
2024-10-28 23:03:40
Brawo ministrze Marchewka
Brawo POmocnicy
Należy oddać somsiado a oni ws ystko zamknac
@Smutek
2024-10-28 11:56:21
Niestety nominaci z pelo sa jeszcze gorsi od poprzednikow. Wazne ze Rady Nadzorcze, Zarzadu sa obsadzone przez naszych a nie waszych
Smutek
2024-10-28 10:20:15
"Nowa Władza" i problemy - nowe nominacje "Port" - "Gryfia" - "PŻM" - "Wulkan" (nasze "chluby") i problemy , straty finansowe , oczekiwania pomocy publicznej .
Podatnik
2024-10-28 10:16:43
Wydaliśmy na 12,50 ponad miliard - utrzymanie 12,50 kosztuję rocznie majątek - a miały być wielkie statki , wielkie masy ładunkowe !!! i mamy spadek obrotów Szczecina .... Ktoś "przesadził" w założeniach 12,50 SZKODA że nie wygrały realia ekonomiczne - tylko porty blisko morza mają szanse rozwoju . Szkoda że tych 1,5 MLD nie zainwestowano w port Szczecin tworząc z niego średni port ale XXI wieku .
@Portowiec
2024-10-28 09:29:35
Caly Zarzad portu to chlopcy marchewkowcy. Ustawione konkursy i cyk : marchewa jest nagi
Stanisław
2024-10-27 18:47:39
Wystarczył rok rządów rudego folksdojcza!
tak lub nie
2024-10-27 17:11:59
Jeżeli nie powstanie przeładunkowy port w Świnoujściu Szczeciński port powoli umrze 🫣🥴😵💫
KM53
2024-10-27 15:10:44
A po co nam porty przeładunkowe w Polsce, jak są w Niemczech. Uśmiechnięci POLacy wolą inwestować w ścieżki rowerowe i wiatrakowy szrot z Niemiec, a nie "marnować" pieniądze w utrzymanie i rozwój portów w Polsce.
krytyk
2024-10-27 14:27:20
Rafał Zahorski będzie się teraz musiał tłumaczyć Prezesowi Portu i nawet Ministrowi Marchewce jako strateg
Portu.
Na dywanik go. Do raportu meldować , statystyki przedstawiać.
Wyniki poniżej normy , do czasów PIS nigdy nie dorównają a były to czasy prosperity i dobrobytu.
Tęsknię za Brudzińskim i jego towarzyszami co dbali o port .
Portowiec
2024-10-27 14:24:14
No cóż, wybitny " fachowiec " został ponownie powołany na prezesa Portu i od razu "konkretne" wyniki.
sztyrlic
2024-10-27 13:01:26
No ale wszechwiedzący Zahorski ma się dobrze, i angielski zna i na kurach czy innym ptactwie , na pszczołałach tez się zna . Dobry nabytek portu .
Hubert
2024-10-27 12:23:32
Tylko rudy doszedł do władzy i wszystko się nie opłaca u nas. Fur Deutschland 🤮🤮🤮
5.19
2024-10-27 11:55:09
Uśmiechnięci rządzą!
obserwator
2024-10-27 11:41:02
Póki nie bedzie nowej chlodni w Szczecinie na terenach ZPS-S to przeładunki będa spadać , a jak będzie to będa wzrastac. Dlatego potrzebna jest nowa chlodnia. Wicie , rozumicie jak powiada Donald Tusk.
Bogdan
2024-10-27 11:34:21
Zwijajmy przemysł i uśmiechajmy się.
hahaha
2024-10-27 11:09:37
rząd 13 grudnia koalicji 15 października... brawo wy... swoją drogą podobno domagacie się 800+ - naprawdę pod wrażeniem jestem waszej obywatelskiej postawy i jako podatnik który wam funduje 800+ bardzo dziękuję - liczę że będziecie rezygnować też z innych dopłat które również wam finansuje
Y
2024-10-27 10:08:18
Powolny demontaż Polskiej gospodarki trwa....A szparagi czekają....
gdzie są ekoświry
2024-10-27 09:43:11
wzrost wywozu drewna o 94 %,.gdzie jesteście ekoświry . aha zapomniałm przy korycie u tuska może nawet w lasach .
sami winni
2024-10-27 09:12:51
Jak widać samckje nałożone na towary z Rosji działają. Nie tylko drastyczny wzrost cen, ale i spadek przeładunków
wiek rębny (2)
2024-10-27 09:01:53
PO-je..ne i PO-kręcone. "Kary zatrzymają wycinkę Puszczy Białowieskiej? Lasom Państwowym nie opłaca się dokładać do interesu. Polska ma zakaz kontynuowania wycinki puszczy - orzekł w poniedziałek Trybunał Sprawiedliwości UE. To dalszy ciąg sprawy zapoczątkowanej przez Komisję Europejską, która wnioskowała o zakazanie Polsce rąbania drzew. https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/wycinka-puszcza-bialowieska-kary,178,0,2391218.html... Ursula zainstalowała "Hyżego" w Polsce i już można..
Romek
2024-10-27 08:58:02
Szybko im idzie ze zwijaniem gospodarki. Nawet Kazik Staszewski śpiewa że czas jechać na szparagi
wiek rębny
2024-10-27 08:45:08
"Duży wzrost natomiast odnotował port Szczecin w przeładunkach drewna, bo aż o 94,5 proc. Ta grupa ładunkowa zwiększa swój udział w wynikach portu już od początku roku." Co NA TO kumple Marchewki, czyli "budki dla jerzyków". PO_dobno za Szyszki PiS_dzielcy rąbali Puszczę "na max-a". https://ziemianarozdrozu.pl/rzadzaca-koalicja-idzie-sladami-pis-puszcza-bialowieska-znow-zagrozona-sprzedac-drewna-do-chin-wystrzelila/
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.