Niedziela, 24 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Ruszyła budowa promów ro-pax dla polskich armatorów. Pierwszy będzie eksploatowany przez Unity Line

Data publikacji: 24 października 2022 r. 16:22
Ostatnia aktualizacja: 09 lutego 2023 r. 18:05
Ruszyła budowa promów ro-pax dla polskich armatorów. Pierwszy będzie eksploatowany przez Unity Line
Fot. PŻM  

W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego SA rozpoczęto w poniedziałek (24 października) produkcję pierwszego promu ro-pax, o numerze budowy 101, dla firmy Polskie Promy. Będzie on eksploatowany przez Unity Line, spółkę należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej.

Cięcie pierwszych blach oznacza start technologicznego procesu produkcji promu w stoczni. Wykonano je w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D, umożliwiającą cięcie stali i stopów metali z jednoczesnym fazowaniem krawędzi. Urządzenie to wytwarza wiązkę wysokoenergetycznej plazmy o temperaturze dochodzącej nawet do ok. 30 tys. stopni Celsjusza.

Pierwszy prom dla polskich armatorów

– Rozpoczynamy dziś ważną fazę procesu produkcyjnego pierwszego z promów dla polskich armatorów – podkreślił prezes spółki Polskie Promy Maciej Furmański. – Jest to strategiczne przedsięwzięcie, mające na celu obronę i utrzymanie pozycji rynkowej krajowych firm promowych w zmieniających się warunkach funkcjonowania żeglugi na Bałtyku. Nowe jednostki, całkowicie i od podstaw zaprojektowane zostały na potrzeby serwisu w obszarze Morza Bałtyckiego. Mają one szanse sprostać postawionym wyzwaniom i przynieść efekt w postaci ugruntowania pozycji polskich firm armatorskich. Inwestycja posiada silne zaplecze właścicielskie i operatorskie, w które wchodzi Skarb Państwa, Grupa Kapitałowa PŻM, Grupa Kapitałowa PŻB.

Jak dodał, budowa nowych promów przy udziale Skarbu Państwa pozwoli m.in. na wzrost wartości udziałów polskich przewoźników na bałtyckim rynku, zatrudnienie bezpośrednio przy budowie 800 – 1200 osób, a w dalszej fazie także zapewnienie stałych przychodów krajowym stoczniom remontowym przez kolejne 30 – 40 lat.

– Jesteśmy świadkami rozpoczęcia fizycznej budowy pierwszego z promów zamówionych w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego przez spółkę Polskie Promy – powiedział dyrektor naczelny PŻM Andrzej Wróblewski. – Już w niedalekiej przyszłości jednostka ta będzie pływała pod szyldem spółki Unity Line, należącej do Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej i otworzy zupełnie nowy rozdział w bałtyckiej żegludze, jeśli chodzi o nowoczesne standardy techniczne i przyjazność dla środowiska. Jako firma z ponad siedemdziesięcioletnim doświadczeniem w funkcjonowaniu na międzynarodowym rynku żeglugowym potrafimy docenić solidnego partnera w interesach, a takim właśnie jest dla nas Grupa Remontowa, marka znana na całym świecie z wiarygodności i wysokich standardów usług. Cieszymy się również, że polski armator będzie posiadał w swojej flocie statki zbudowane w polskiej stoczni. Prosimy więc stoczniowców, aby tabliczkę znamionową z nazwą wytwórcy umieścić w jakimś widocznym miejscu, bo będziemy z niej bardzo dumni.

Jedne z najnowocześniejszych na Bałtyku

Promy budowane są w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r. Remontowa SA wybuduje trzy jednostki dla spółki Polskie Promy. Dwie będą pływać w barwach Unity Line, a jedna będzie użytkowana przez PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

– Niespełna rok po podpisaniu kontraktu, po miesiącach intensywnych przygotowań w sferze projektu, finansowania, wyposażenia i logistyki dostaw oraz organizacji procesu produkcyjnego, rozpoczęliśmy budowę pierwszego promu – zaznaczył Adam Ruszkowski, prezes Remontowej Holding SA. – To dla nas – stoczniowców – wielka chwila. Nasze kompetencje i ogromne doświadczenie, wiedza naszych inżynierów i konstruktorów, kumulowane latami w stoczniach naszej grupy, zostaną teraz wykorzystane dla wzmocnienia konkurencyjności polskich armatorów, co przełoży się także na zapewnienie zatrudnienia firmom kooperacyjnym, z którymi współpracujemy przy realizacji tego projektu. Jesteśmy dumni, że powierzono nam produkcję tych jednostek. Czujemy także wielką odpowiedzialność, ponieważ ich budowę będzie śledzić cała branża promowa i stoczniowa. Powodzenie tego projektu może oznaczać nowe otwarcie na europejskim rynku stoczniowym i wzmocnić rolę polskiego przemysłu jako dostawcy niskoemisyjnych, nowoczesnych jednostek pływających.

Będą to jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek na Bałtyku, napędzane czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach.
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Kadłub będzie produkowany i montowany w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” z sekcji powstających częściowo przy udziale firm podwykonawczych, za pomocą opracowanej w stoczni technologii scalania bloków, przy wykorzystaniu infrastruktury dokowej. Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tys. ton.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Virgilio
2023-02-09 17:44:45
Skąpy ten artykuł. Kto zaprojektował, jakie silniki i od kogo, to wyposaży, kiedy wodowanie? Czemu prasa nie dopytała, niektórych dane techniczne ciekawią.
FIGO
2022-10-29 20:47:15
Obecnie widzę sprawy jak gdyby z obu stron ! Doskonale rozumiem Lemingów i ludzi " oczadziałych " . Oglądam i TVN i TVP i wyciągam wnioski : Ludzie otumanieni socjotechniką Tuska wylądują z ręką w nocniku ( pod warunkiem , że głupków będzie tak dużo , że PIS przegra wybory , ale nie przegra ) .Opozycja dla PIS-u nie dała nawet 100 dni spokoju .KOD-ziarze z pseudosądami wszczynali anarchistyczne protesty ( w jakiej sprawie ? ) , jak jeszcze Rząd nic nie zrobił poza wygraną PIS-u !
FIGO
2022-10-29 20:36:37
Pamiętam jak dziś . Już od kwietnia 2010 przestałem uważać Tuska za Polaka i przestałem głosować na PO .Zawodowo i partyjnie "tkwiłem " w tym platformianym bagnie .Dobrze , że PIS wygrał wybory w 2015 , bo inaczej prawdopodobnie kiedyś tam poszedłbym do pierdla za różne wałki. PIS w 2015 roku " wygonił " mnie na emigrację , ale zacząłem w końcu myśleć jak Polak , a nie wyszkolony kacapski Leming . W 2010 roku " wróciłęm " też do Kościoła , w którym nie byłem ponad 20 lat. Piszę to do Lemingów !
FIGO
2022-10-29 20:06:01
Tusk z tym swoim nieudacznikiem Vincentem zatopili Polskę sprzedając co się da za symboliczną złotówkę . Ich ten pożal się Boże Komisarz unijny niejaki Lewandowski stwierdził, że Firma sprzedawana jest warta tyle ile kto chce za nią dać ! . Debil kompletny .Znowu wyrywają się do rządzenia prowokując " kryterium uliczne " poprzez rozsiewane kłamstwa . Wyprowadź na ulicę tych swoich harcowników , to przy okazji ludzie zrobią porządek z tulejkami i innym SB-ckim elementem .Jak mawiał mój kolega
FIGO
2022-10-29 19:57:06
No i co Wy na to , szczecińskie komunistyczno -tuskowe jełopy ?! . Niedługo z uwagi na cenę prądu ( zasługa Kopaczki i tego durnia Hyżego Ruja ) w Szczecinie nie wybudujecie nawet kajaka ! I dobrze Wam tak, świntuchy przebrzydłe ! .Joachim stworzył Wam szansę , a Wyście wybrzydzali , bo " prywatne interesiki " , by się powaliły .Prywatne interesiki i tak diabli wzięli .Stara gwardia umiera , a młodzież , to tylko w komórkę na TIK TOKA i patrzą , aby co do nosa "wciągnąć. Rodzice umrą i bieda !
Po co nam promy
2022-10-27 10:57:16
Jak Niemcy już je mają i moglibyśmy z nich korzystać.. zresztą gdyby natura chciała to by sama nad dała promy.
Wg PIS "NieRozsądny"
2022-10-25 14:18:17
BRAWO i tak się zakończyła wieloletnia blokada największego doku w Polsce - szczecińskiego "Wulkanu" To wstyd dla nas - gratulacje dla Zarządu naszej stoczni - to PIS obiecywał rozwój Stoczni Szczecińskiej (drwiąc z tuskowych katarczyków) i sam przeniósł tak chlubny projekt do hubu stoczniowego ale w Gdańsku ..... a dok nadal pusty .... BARDZO SMUTNE !
entuzjasta
2022-10-25 11:19:08
W stoczni szczecińskiej powinniśmy rozpocząć na wielką skalę produkcję kajaków ekologicznych ze sklejki.
znudzony
2022-10-25 11:15:37
Za skierowanie budowy promów do Gdańskiej Stoczni „Remontowej” Geblewicz powinien podać rząd premiera Morawieckiego do sądu.
@kiedy?
2022-10-25 01:56:50
Co tam łodzie, Morskie Centrum Nauki ma tęczowe iluminacje
Tusk
2022-10-25 00:47:28
Uratował stocznie w Gdańsku za cenę dwóch stoczni w Szczecinie i w Gdyni... Taki to specjalista od biznesu, miliard zł prezentu dla Gazpromu, Polskie Nagrania z prawami do niemal całej polskiej muzyki sprzedał za 8 mln zł, do tego na do widzenia sprzedane PKP Energa i EmiTel, o niszczeniu np dokumentacji i oprzyrządowania do polskich czołgów nie wspomnę... Niemcy lądują we własną gospodarkę pomoc publiczna na potęgę, ponad 51% całej pomocy w UE przypada na Niemcy...
Kiedy ?
2022-10-24 21:59:29
Kilkanaście lat już zabytkowe łodzie rybackie drewniane pod plandekami na tyłach muzeum na wałach chr w szcz. Są miliony na nowe muzeum, a łodzie rozpadną się do końca bez remontu.
@ Klara
2022-10-24 21:35:44
Akurat ro-paxy były robione w Szczecinie i wyszło ich akurat bodajże 6 sztuk. A ostatni który stał w częściach (sekcjach) został sprzedany na złom przez syndyka. A może mi powiesz co zawiniła Pomorze Zachodnie Morawieckiemu, Grabarczykowii innym że zlikwidowali stocznię w Świnoujściu, St3offshore, Ship serwis i do tego nie potrzebowali nakazu tej złej unii
Rejestracja...
2022-10-24 20:52:48
... nowych promów, tak jak wszystkich naszych obecnych, polskich, narodowych, rozumiem, że także w Nassau, żeby polskie firmy narodowe nie musiały w Polsce płacić.
@Klara
2022-10-24 20:21:09
Dlaczego nie zapytasz o promy, które miały być budowane w Szczecinie i pod pierwszy z nich z wielką pompą w 2017 roku postawiono stępkę, którą już chyba rdza przeżarła?
Klara
2022-10-24 18:40:21
Dlaczego taki mądry przywódca jakim był Tusk nie wybudował ani jednego promu ro-pax i nawet nie chciał tunelu w Świnoujściu. Co mu Pomorze Zachodnie zawiniło że nas tak karał?
Nie kompromitujcie
2022-10-24 18:02:13
Cięcie blach , to tak jak kopanie fundamentów pod dom , już Krzywousty Morawiecki ogłosił ,że mamy kryzys finansowy , zobaczymy kto nam pożyczy i na jaki procent , bo inwestorzy już się odwracają chcą ponad 9% za wykupioną obligację nieudaczników z PIS !! Najwięcej od 20 lat !!
fin
2022-10-24 17:49:56
Laicy niech się nie wypowiadają bo tylko atakują opozycję ....a nasza stocznia , nawet Biskup nie pomógł a to już za innego Premiera.
@:)
2022-10-24 17:49:46
Tak, jesteś szczęśliwy jeśli tylko w Polsce coś nie uda, można w czymś Polsce zaszkodzić i przeszkodzić. Co stało się takie za Tuska i Geblewicza że w Szczecinie zlikwidowano stocznię aż do dna, że się nie może podnieść
XYZ
2022-10-24 17:47:20
Machajcie choragiewką dalej. Zaraz Was zje DFDS i taki będzie finał kładzenia stępek
Haha
2022-10-24 17:34:20
Budują w Gdańsku, a w Szczecinie tylko przechowują stępkę.
Pisowskie oszusty
2022-10-24 17:18:51
Ile promów wybudowano w Stoczni Szczecińskiej przez ostatnie 7 lat?
Klara
2022-10-24 17:02:19
Ile zbudowano promów ro-pax za Tuska? Przecież Tusk mianował jednego z najlepszych ministrów gospodarki morskiej Sławomira Nowaka, znanego budowniczego autostrad, zegarków i wypasionych mebli
:)
2022-10-24 16:43:59
Jestem taki szczęśliwy, że stępka zostanie wykorzystana i w końcu powstanie w naszej stoczni super-nowoczesny prom. Gut dżob.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA