PKP Polskie Linie Kolejowe SA za prawie 1,5 miliarda zł poprawiają dostęp kolejowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Prace już się rozpoczęły. Efektem inwestycji z unijnego instrumentu finansowego CEF – ,,Łącząc Europę” - będzie skrócenie czasu przewozu ładunków, dzięki likwidacji „wąskich gardeł” i poprawie warunków do przejazdu większej liczby pociągów.
W zachodniopomorskich portach, aby nie ograniczać ruchu pociągów i przeładunku na statki, prace prowadzone są etapami. Przed budową nowych torów konieczny jest demontaż starej infrastruktury: torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej.
- Na stacji Szczecin Port Centralny pracuje specjalistyczny sprzęt – pociąg sieciowy, który usuwa starą sieć trakcyjną - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Wykonawca uzupełnia materiały niezbędne do wykonania kolejnych etapów inwestycji. Na stacji Świnoujście zabierane są stare szyny i podkłady, by w ich miejsce można było ułożyć nowe tory.
Na stacji Szczecin Port ułożonych zostanie 61 km torów, z czego blisko 5 km na terenie szczecińskiego portu. Bezpieczeństwo się poprawi dzięki przebudowie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Aż 177 rozjazdów, ważnych elementów linii, umożliwiających pociągom zmianę toru, będzie wyposażonych w elektryczne ogrzewanie, co zapewni bezawaryjne działanie urządzeń podczas niskich temperatur.
Na stacji Świnoujście zostanie ułożonych 34 km torów, z czego 2 km na terenie portu morskiego. Zmodernizowanych zostanie 10 przejazdów kolejowo-drogowych. Wymiana 108 rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych. Zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zwiększą poziom bezpieczeństwa przewozów. Inwestycja umożliwi kursowanie dłuższych i cięższych pociągów, czyli zapewni rozwój portu w Świnoujściu.
Zakończenie prac w portach w Szczecinie i Świnoujściu planowane jest w II kw. 2022 r.
(mag)
Fot. Robert Stachnik/PKP PLK SA
Na zdjęciu: Rozbiórka torów na stacji Szczecin Port Centralny