Pierwszy kwartał tego roku okazał się rekordowy dla przeładunków zbóż w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Przedsiębiorstwa portowe przeładowały ich o prawie 100 procent więcej aniżeli w tym samym czasie ubiegłego roku.
Obecnie na świecie jest duże zapotrzebowanie na zboża, podczas gdy podaż znacząco się skurczyła na skutek ubiegłorocznych pożarów w Australii, dlatego rekordy bije eksport polskiej pszenicy, która transportem morskim trafia do odbiorców.
Na plusie kwartał zakończyły także kontenery, tych obsłużono o blisko 33 proc. więcej niż przed rokiem, oraz paliwa – wzrost o 7,7 proc.
– Pozostałe grupy towarowe – węgiel, ruda, inne masowe oraz drobnica – kończą kwartał, niestety, na minusie – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Ogółem po pierwszych trzech miesiącach w obu portach przeładunki są niższe o 7 procent. Należy jednak pamiętać, że pierwszy kwartał ubiegłego roku był bardzo dobry dla portów w Szczecinie i Świnoujściu, przeładunki były wówczas wyższe o blisko 8 procent wobec 2018 roku. W takich grupach towarowych, jak węgiel i paliwa wzrosty sięgały 30 procent, z kolei w innych masowych – 20 procent. Biorąc to pod uwagę, jak również zmiany, jakie zaszły w przemyśle ciężkim i hutniczym w kraju i na świecie, nie dziwią spadki w przeładunkach w innych grupach, a zwłaszcza węgla i rudy.
Łącznie w obydwu portach obsłużono w pierwszym kwartale ponad 7,9 mln ton towarów.
Jak dodaje M. Woźniak-Lewandowska, pomimo obecnego lekkiego wahnięcia w dół, przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu są na dobrym, bezpiecznym poziomie. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, gdzie mniejsze przeładunki w jednej grupie towarowej rekompensują wzrosty w innej, np. ruda – zboża.
– Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez ZMPSiŚ – zaznacza M. Woźniak-Lewandowska. – Do roku 2027 ich wartość w zespole portowym Szczecin-Świnoujście przekroczy kwotę miliarda złotych. Porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego w Szczecinie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, pojawi się także nowoczesne jego zaplecze, wraz z nowym parkingiem. Inwestycją, która z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu, będzie terminal kontenerowy w Świnoujściu.
(ek)
Fot. ZMPSiŚ
Na zdjęciu: Pierwszy kwartał tego roku w portach Szczecin i Świnoujście był rekordowy dla przeładunków zbóż.