Terminal promowy w Świnoujściu jest przygotowywany do obsługi transportu intermodalnego, czyli przewozu ładunków, np. w kontenerach, z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, ale bez przeładunku samego towaru na całej trasie. Prace budowlane idą zgodnie z założonym harmonogramem.
Wykonawca – Budimex – przejął plac budowy 19 września 2019 roku i od tego momentu terminal niemal z każdym dniem zmienia swoje oblicze. Zniknęły stare magazyny, dawne rampy przeładunkowe oraz dotychczasowe wyposażenie stanowisk promowych nr 5 i 6. Usunięto nawierzchnię i podbudowę wcześniejszych parkingów, a także umocnienia dna na długości 300 metrów.
Obecnie prowadzone są prace, polegające na wbijaniu pali pod konstrukcję nowego nabrzeża, oraz pod konstrukcję wsporczą estakady. Trwają też roboty ziemne, obejmujące profilowanie podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni placów postojowych. Układana jest kanalizacja deszczowa. W toku są roboty elektryczne, teletechniczne oraz zbrojarskie pod fundamenty oświetlenia i przygotowawcze pod przebudowywany układ torów kolejowych.
Inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stanowi element globalnego projektu, dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk. Przedsięwzięcie jest kontynuacją współpracy w ramach „autostrady morskiej” z portem Trelleborg, rozpoczętej w 2014 r. i ma na celu przystosowanie istniejącej infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego, w tym obsługi promów o długości do 270 m.
– Rozwój w kierunku intermodalu to wymóg czasu i oczekiwań rynku – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. – Dzisiaj na terminalu transport towarów z wykorzystaniem kolei, niestety, nie istnieje. Naprawie tej sytuacji służy właśnie ta inwestycja.
Pracami objęta jest północna część terminalu. Roboty budowlane polegają na modernizacji stanowiska nr 5 w celu uzyskania głębokości technicznej 12 m i dopuszczalnej 13 m oraz przedłużeniu go o stanowisko nr 6. W efekcie powstanie jedna linia cumownicza o długości 294 m. Umocnione będzie także dno. Istniejąca rampa przeładunkowa o szerokości 14 m i nośności 60 T uzyska nowe parametry techniczne: 35 m szerokości i 180 T nośności. Ponadto zaplanowano przebudowę istniejącej i wykonanie nowej infrastruktury technicznej na nabrzeżu i zapleczu. Kluczowa będzie modernizacja istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych, a także placów manewrowo-postojowych. Przewidziano także zakup i montaż rękawa pasażerskiego, budowę estakady nad stacją kolejową Świnoujście oraz nabycie czterech ciągników siodłowych i dwóch wózków wysokiego składowania, służących do transportu i przeładunku kontenerów.
Całkowity koszt robót budowlanych przekracza 185 mln zł (netto). Wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę) to 75,26 proc. Inwestycja ma być gotowa na koniec 2021 roku.
(ek)
Fot. Wiesław MILEŃKO