poniedziałek, 21 stycznia 2019.
Strona główna > Gospodarka > Portowcy nie zwalniają tempa

Portowcy nie zwalniają tempa

Portowcy nie zwalniają tempa
Data publikacji: 2018-11-02 18:14
Ostatnia aktualizacja: 2018-11-13 20:42
Wywietleń: 1429 359339

Od stycznia do września włącznie przeładunki w zespole portów Szczecin i Świnoujście były o prawie 12 procent większe niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Spółki portowe obsłużyły w ciągu trzech kwartałów blisko 21 mln ton towarów. To poziom odpowiadający wynikowi za cały rok 2010.

Oprócz zboża, którego z powodu tegorocznej suszy jest mniej niż przed rokiem, wzrost odnotowano we wszystkich najważniejszych grupach towarowych. I tak, węgla przeładowano w zespole portów o 76,4 proc. więcej niż w ciągu dziewięciu miesięcy minionego roku. W przypadku rudy wzrost wyniósł nieco ponad 30 proc. Ropy i jej przetworów przeładowano o 13,4 proc. więcej. Niewielkie wzrosty dotyczą drobnicy (5,6 proc.) oraz towarów z grupy inne masowe (1,5 proc.).

Mniej (o prawie 10 proc.) przeładowano kontenerów, które jednak liczone są osobno.

Jak już wcześniej komentowała Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, przeładunki w porcie odzwierciedlają to, co się dzieje w gospodarce krajowej – dynamiczny wzrost gospodarczy znajduje swoje odbicie we wzroście obrotów w portach. Widać to zwłaszcza po przeładunkach rudy, szczególnie wrażliwej na sytuację gospodarczą.

Według przedstawicieli ZMPSiŚ, wszystko wskazuje na to, że w tym roku w zespole portów Szczecin i Świnoujście spółki operatorskie przekroczą 27 mln ton łącznie przeładowanych towarów. Przypomnijmy, że w roku 2017 obroty wyniosły 25,4 mln ton.

Na osiągnięcie rekordowych wyników liczy między innymi największy przeładowca w porcie szczecińskim, czyli spółka Bulk Cargo – Port Szczecin, która działa głównie w rejonie Basenu Kaszubskiego.

– Na nabrzeżu Górnośląskim będziemy mieli najwyższy wynik przeładunkowy od 22 lat, natomiast cała firma osiągnie w tym roku wynik najlepszy chyba od 12 lat – mówił wiceprezes BC-PS Wojciech Pysiak podczas niedawnej konferencji NaviRail 2018.

Jak dodał, jest to m.in. efekt inwestycji spółki w urządzenia przeładunkowe, w tym w nowoczesny żuraw Tukan, który ma udźwig 45 ton na haku i 25 t na chwytaku oraz 40-metrowy wysięg. Swego czasu zastąpił on na nabrzeżu Górnośląskim trzy stare żurawie Kone. Wartość inwestycji to kilkanaście milionów złotych, ale się opłaciła.

– Po czterech, pięciu latach rynek to zauważył – podkreślił W. Pysiak. ©℗

Elżbieta KUBOWSKA

Fot. Marek Czasnojć

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
-3
na godz. 09:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Pamięci Pawła Adamowicza
Licytacje dla Orkiestry
Wiosłowanie dla Orkiestry
Poprzedni Następny

Nekrologi

Sonda

Czy zwolnienia lekarskie to dobra forma protestu nauczycieli?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy