Odra i Odra Zachodnia na odcinku ok. 180 km stanowią naturalną granicę państwa między Polską a Niemcami, co skutkuje ścisłą współpracą Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z Urzędem Dróg Wodnych i Żeglugi w Eberswalde. Do wspólnych polsko-niemieckich zadań należy utrzymanie szlaków żeglugowych, współpraca w zakresie oznakowania nawigacyjnego czy prowadzenie akcji lodołamania na granicznym odcinku Odry.
Tak zwane pomiary batymetryczne na śródlądowych drogach wodnych wykonywane są w celu ustalenia głębokości tranzytowych (najmniejszych głębokości szlaku żeglownego określonego odcinka drogi wodnej). W ramach comiesięcznych pomiarów, 17 grudnia odbyło się rutynowe sondowanie dna Odry Zachodniej. Przeprowadzono je na 17-kilometrowym odcinku (od jazu w Widuchowej) za pomocą echosondy jednowiązkowej.
– Polsko-niemieckie sondowania wykonujemy zgodnie z Instrukcją oznakowania szlaku żeglownego granicznego odcinka Odry oraz Odry Zachodniej – mówi Mateusz Zagata, starszy specjalista w Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. – Wspólne sondowanie granicznego odcinka Odry i Odry Zachodniej należy wykonać każdorazowo po przerwie zimowej, przed rozpoczęciem sezonu nawigacyjnego oraz po długo utrzymujących się wysokich lub niskich stanach wody. Dalsze wspólne sondowania wykonujemy w normalnych warunkach co najmniej raz na miesiąc, a w okresie występowania niskich stanów wody – gdy głębokości tranzytowe spadają poniżej 1,5 m – co najmniej raz na trzy tygodnie.
Wyniki sondowań za każdym razem publikowane są na stronie internetowej RZGW Szczecin, tak aby każdy użytkownik śródlądowych dróg wodnych mógł poznać aktualne głębokości. Przedstawiciele Wód Polskich zapewniają, że celem badań nie jest namierzanie konkretnych obiektów, np. wraków, a przygotowanie dokumentacji, która następnie przekazywana jest użytkownikom dróg wodnych zarówno po polskiej, jak i niemieckiej stronie.
(ek)
Fot. RZGW Szczecin