Polska Żegluga Morska przejmuje spółkę Polskie Promy
Polska Żegluga Morska przejmuje spółkę Polskie Promy
Data publikacji: 16 marca 2021 r. 12:26
Ostatnia aktualizacja: 21 marca 2021 r. 14:16
Siedziba spółki Polskie Promy będzie się mieścić w biurowcu PŻM przy pl. Rodła 8 w Szczecinie. Fot. Elżbieta KUBOWSKA
Rada Pracownicza Polskiej Żeglugi Morskiej wyraziła zgodę na zakup przez to przedsiębiorstwo stu procent udziałów w spółce Polskie Promy. Przypomnijmy, że spółka ta została powołana w kwietniu 2020 roku przez Polską Żeglugę Bałtycką i miała być podmiotem realizującym budowę nowych polskich promów.
– Po przejęciu spółki Polskie Promy przez PŻM cel będzie zachowany – z tą różnicą, że w chwili obecnej to Polska Żegluga Morska będzie tym armatorem, który zleci budowę nowych promów – wyjaśnił Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. – Zostanie również ich przyszłym właścicielem. Plany PŻM mówią o trzech jednostkach (w opcji – o czwartej). Część z tego tonażu będzie mogła być czarterowana przez PŻM – poprzez spółkę Polskie Promy – Polskiej Żegludze Bałtyckiej z Kołobrzegu.
Jak dodał rzecznik, w umowie dotyczącej przejęcia przez szczecińskiego armatora od PŻB spółki Polskie Promy istnieje jednocześnie zapis, iż wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM.
Siedziba spółki Polskie Promy, wchodzącej odtąd w skład Grupy PŻM, będzie się mieścić w peżetemowskim biurowcu przy pl. Rodła 8 w Szczecinie.
– Przejęcie spółki Polskie Promy przez PŻM to kolejny krok na drodze budowy nowych promów – podkreślił K. Gogol. – W intencji armatora mają to być jednostki typu ro-pax, o długości kadłuba ponad 200 m i długości linii ładunkowej ok. 4 tys. m. Promy mają powstać w jednej z polskich stoczni. Toczą się rozmowy w tej sprawie. Potencjał Grupy PŻM, jej mocna pozycja na rynku żeglugowym oraz wiarygodność finansowa wobec banków są gwarancją, że promy zostaną zbudowane. Armator chciałby, aby pierwszy z nich został oddany do eksploatacji na linię ze Świnoujścia do Ystad jeszcze przed końcem 2024 roku.
Grupa PŻM posiada obecnie 62 statki, w tym 58 masowców oraz cztery cztery promy, zarządzane przez własną spółkę promową Unity Line. To PŻM w 1967 roku ustanowiła pierwszą stałą linię pomiędzy Polską a Skandynawią, umieszczając na linii ze Świnoujścia do Ystad prom „Gryf”.
(ek)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
krzysiekj
2022-09-30 17:23:04
Kto zaprojektowal te promy
krzysiekj
2022-09-30 17:21:01
kto zaprojektowal te promy?
@były stoczniowiec
2021-03-21 13:51:29
A kto powiedział, że coś będzie budowane w Szczecinie? U nas tylko będzie siedziba spółki.
fin
2021-03-21 13:05:13
nie ma takiej opcji
do Popatrz no
2021-03-18 16:57:38
.......wirtualne! dzis to baaardzo modne.
były stoczniowiec
2021-03-18 11:48:51
Cieszę się ,że znowu będą budowane w Szczecinie duże statki. Życzę powodzenia.
Byc "morze"... ?
2021-03-17 11:44:30
Zmieniaja "szybko" Wlasciciela... by po-przednia Spolka "Uniknela Placenia Kar"... za Nie wywiazanie sie z Umowy o Duzych Promach do cumowania przy Nowym nabrzezu... w Ystad ?/!
Nowe Nabrzeze...
2021-03-17 00:02:34
Dla Nowych Polskich Promow o dlugosci ponad 200 metrow... jest juz w Ystad - GOTOWE !! A tych Nowych Polskich Promow brak...?? Dlatego Bruksela chce odebrac Wladzom Miasta Ystad teee Miliony... ktore dostali od UE - na wybudowanie tego Nowego Nabrzeza...?/!!
... dostosować do wymogów światowego rynku aaa w tym przypadku musi - bo kasa. A do np. praworządności, przestrzegania prawa, respektowania podpisanych umów czy mówienia prawdy (prom, lodołamacz, stocznia, respiratory, loty samolotem i ogrom innego fałszu to już nie. No tak logika podwórka.
HejtStopTrzebaMyśleć
2021-03-16 16:30:40
Do tego "wymiotującego".
Grupa PŻM ma dokładnie tyle samo statków pod polską banderą ile by miała jakby -przy istniejących regulacjach w Polsce- miała bez dostosowania się do wymogów światowego rynku, na którym działa.
To nie jest podwórko !
A od noszenia narodowych bander to są floty wojenne, a nie handlowe !
Wymiotować już ?
2021-03-16 14:52:43
"Grupa PŻM posiada obecnie 62 statki..." ile z nich pływa pod polską bandera ?
Lol
2021-03-16 14:30:10
I tak PZM będzie finansował firmę kogucik o nazwie Polskie Promy. A potem jeszcze da jej zarobić na dzierżawie promów które sama kupi lub wybuduje. Tak to się robi interesy za państwowe pieniądze. Niech swoi zarobią. Przewał w majestacie prawa. Tylko jakiego prawa?
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.