Szczecińska firma OT Logistics złożyła jedyną ofertę na zakup 30 procent akcji spółki Luka Bar a.d. Bar. Po pozytywnej ocenie wyniku przetargu zacznie negocjować ze skarbem państwa w Czarnogórze umowę na wyłączne zarządzanie portem oraz przejęcie kontroli operacyjnej i finansowej.
Grupa kapitałowa OT Logistics z siedzibą w Szczecinie jest największym operatorem portowym w Polsce i na południowym Bałtyku oraz czołowym w wodnym transporcie śródlądowym. Skupia też spółki wyspecjalizowane w transporcie drogowym, kolejowym, a także spedycji i logistyce. Jest również największym branżowym udziałowcem portu morskiego Luka Rijeka w Chorwacji.
Natomiast Luka Bar jest spółką zajmującą się przeładunkami portowymi, a także magazynowaniem i składowaniem wszystkich typów towarów. Czarnogórski port ma dobrą lokalizację i połączenie z siecią kolejową oraz
drogową. To oraz umiejscowienie w korytarzu Bałtyk-Adriatyk sprawia, że jest ważnym ogniwem łańcucha transportu intermodalnego. Możliwości przeładunkowe portu to ok. 5 mln ton rocznie. Przychody ze sprzedaży za rok 2015 wyniosły ok. 8,5 mln euro, a EBITDA (zysk przed odsetkami, podatkami i amortyzacją) ok. 1,8 mln euro.
OT Logistics SA wzięła udział w przetargu na sprzedaż w ramach prywatyzacji 30 proc. akcji spółki Luka Bar, a także - przy spełnieniu określonych warunków- przeniesienie uprawnień zarządu portem. Zaproponowała nabycie papierów wartościowych za 7,1 mln
euro, a także program inwestycyjny (wyłożenie na inwestycje w ciągu 3 lat od zakupu akcji 17,1 mln euro).
Okazało się, że OT Logistics złożyła jedyną ofertę. Po pozytywnej ocenie formalnej zacznie negocjować z czarnogórskim skarbem państwa umowę na wyłączne zarządzanie portem w Barze oraz przejęcie kontroli operacyjnej i finansowej. Zakup akcji Luka Bar ma umożliwić jej zdobycie pozycji lidera w obsłudze produktów rolnych w basenie Morza Bałtyckiego i Adriatyku.
(mag)
Na zdjęciu: Port w Barze
Fot. Luka Bar