Uroczysta ceremonia pierwszego podniesienia bandery na ORP Albatros odbyła się 28 listopada w Porcie Wojennym w Gdyni i była najważniejszym elementem obchodów 104. rocznicy utworzenia polskiej Marynarki Wojennej. Nowoczesny niszczyciel min o numerze burtowym 602 został tym samym oficjalnie wcielony do sił MW i pełni służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, w składzie gdyńskiego 13. Dywizjonu Trałowców.
Podczas uroczystości Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, przekazał banderę pierwszemu dowódcy okrętu, komandorowi podpor. Michałowi Narłowskiemu.
Szef BBN wskazał, że przyjęcie nowego okrętu do służby stanowi świadectwo odbudowy pozycji MW w zmieniającym się świecie, nowych zadań jakie stoją przed marynarką, ale też jeszcze większej wagi, jaką Morze Bałtyckie zaczyna odgrywać w kontekście dostępu do zasobów naturalnych, utrzymania infrastruktury krytycznej i portów.
– Również w trakcie tej wojny, którą obserwujemy za naszą wschodnią granicą, jasno widać dowody, jak kluczowe jest utrzymanie bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i portów – mówił J. Siewiera. – Portów, które nie tylko stanowią zasób Marynarki Wojennej dla jej floty, ale również bramę dla surowców energetycznych, dla kluczowych towarów, dla zdolności eksportowych państwa. Niszczyciele min i ich zdolności ochrony infrastruktury krytycznej to jeden z fundamentów bezpieczeństwa infrastruktury portowej, a co za tym idzie, bezpieczeństwa państwa.
ORP Albatros jest drugim z serii trzech nowoczesnych niszczycieli min, które trafią do gdyńskiego 13. Dywizjonu Trałowców. Pierwszy, ORP Kormoran wszedł do służby pięć lat temu. Kontrakt na budowę dwóch kolejnych jednostek projektu 258, czyli Albatrosa i Mewy, podpisano pod koniec grudnia 2017 r. w Ministerstwie Obrony Narodowej. Okręt o numerze burtowym 602 zbudowało konsorcjum, którego liderem była gdańska Stocznia Remontowa Shipbuilding.
ORP Albatros ma długość 58,5 m, szerokość ponad 10 m i wyporność 830 ton. Kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej. Jego uzbrojenie składa się z okrętowego systemu uzbrojenia OSU-35K, w którego skład wchodzą m.in. 35-milimetrowa armata AM-35K oraz zintegrowana głowica obserwacyjno-śledząca ZGS-35K. Dodatkowo okręt posiada trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm WKM-Bm oraz dwa stanowiska dla operatorów przenośnych wyrzutni rakiet Grom.
Jednostkę wyposażono w okrętowy system zarządzania walką SCOT-M, sonary oraz cztery typy pojazdów podwodnych: Saab Double Eagle Sarov, Gavia, Kongsberg Hugin i Głuptaki w dwóch wersjach – inspekcyjnej oraz bojowej. Napęd okrętu stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider'a napędzane przez dwa silniki wysokoprężne MTU o mocy 970 kW. Dzięki zastosowaniu tego typu napędu oraz wyposażeniu w dziobowy ster strumieniowy Schottel okręt posiada doskonałe zdolności manewrowe.
ORP Albatros różni się nieco od prototypowego ORP Kormoran. Między innymi otrzymał dodatkowo sonar holowany KATFISH firmy Kraken, autonomiczny, bezzałogowy pojazd podwodny Gavia oraz sterowany przy pomocy kabloliny lub przewodu światłowodowego pojazd podwodny Double Eagle SAROV firmy SAAB.
W czerwcu br. podczas obchodów Święta Marynarki Wojennej, w świnoujskim Porcie Wojennym minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę na budowę trzech kolejnych niszczycieli min, które z kolei zasilą 12. Dywizjon Trałowców w Świnoujściu. Razem z ORP Kormoran (601) oraz ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603) będą wchodziły w skład systemu obrony przeciwminowej Marynarki Wojennej RP. Kolejne okręty zostaną dostarczone w latach 2026 – 2027.
(ek)