Piątek, 27 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Odradza się przemysł okrętowy. Postępuje budowa polskich promów

Data publikacji: 04 sierpnia 2023 r. 08:32
Ostatnia aktualizacja: 04 sierpnia 2023 r. 21:44
Odradza się przemysł okrętowy. Postępuje budowa polskich promów
Budowa pierwszej jednostki promowej ro-pax jest zaawansowana technicznie w ponad 58 proc. Fot. MI  

W ramach programu „Batory” powstają promy dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Budowa pierwszej jednostki promowej ro-pax jest zaawansowana technicznie w ponad 58 proc. i wyprzedza harmonogram. Zadanie realizuje Gdańska Stocznia Remontowa SA.

– Postęp w budowie polskich jednostek pływających jest symbolem odradzającego się przemysłu stoczniowego, a co za tym idzie: realizacji naszej wizji budowy silnego kraju o silnych fundamentach przemysłowych – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. – Dzięki realizacji tego przedsięwzięcia polska branża promowa i stoczniowa uzyskuje silną i ugruntowaną pozycję rynkową.

Budowa promów typu ro-pax dla polskich armatorów jest jednym z filarów projektu „Batory”. Te nowoczesne i ekologiczne jednostki będą dostosowane zarówno do oczekiwań rynku, wymagań konkurencji, jak i do nowych, coraz bardziej restrykcyjnych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Unii Europejskiej. Promy będą napędzane czterema silnikami typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG) oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję dwutlenku węgla o około jedną czwartą w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań na podobnych jednostkach.

Projekt budowy pierwszego promu ro-pax o numerze budowy NB101 jest zaawansowany technicznie w ponad 58 proc., co wyprzedza harmonogram o ok. 3 proc. W pierwszym etapie sukcesywnie powstaje kadłub jednostki z sześciu gotowych już bloków (części), zbudowanych zarówno w stoczni, jak i przez polskich poddostawców. Obecnie kadłub zawiera już zamontowane elementy napędu i systemy zasilania promu.

Jednostka budowana jest w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r., zgodnie z którym Gdańska Stocznia Remontowa SA wybuduje trzy statki dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska.

Przypomnijmy, że program „Batory” jest częścią projektu strategicznego „Nowoczesne produkty przemysłu okrętowego”, który z kolei zawarty jest w części „reindustrializacja” Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej przez Radę Ministrów 14 lutego 2017 r. Ma na celu stymulowanie rozwoju technologii, projektowania i budowy polskich jednostek pływających i konstrukcji morskich, przesunięcie sektora stoczniowego w kierunku produkcji innowacyjnych produktów i wyspecjalizowanych jednostek o wysokiej wartości dodanej.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Stoczniowiec
2023-08-12 20:45:58
Pan minister, delikatnie mówiąc, mija się z prawdą. Nic tu się, niestety, nie odradza. Prom buduje prywatna stocznia, jedna z najlepszych na świecie. Grupa "Remontowa" nie ma nic wspólnego z dawną "Stocznią Gdańską".
FIGO
2023-08-06 13:08:37
Platformiane głąby zniszczyły i rozsprzedały infrastrukturę Stoczni Szczecińskiej , a teraz wylewają krokodyle łzy , że w Szczecinie nie buduje się promów ! Morawiecki na progu świetlicy głównej dawnej Stoczni , a już przez PO zrujnowanej miał wątpliwości ! . No , ale na prośbę Joachima dał szansę Szczecinowi . Nie skorzystaliście, to dalej tłuczcie sekcje za psie pieniądze dla zachodnich Stoczni .Ostatni zgasi światło , buzi w stół i do widzenia sieroty !
do fin
2023-08-06 09:38:49
- miałem kolegę (inż.) w "remontówce". Mieli te same problemy (dofinansowanie) co podobna stocznia w Flensburgu, dzisiejsza Flensburger Schiffbau-Gesellschaft. Kumple solidarnościowcy wykombinoiwali; - poczekamy co zrobią Niemcy i zrobimy ten sam "myk". Poczekali i się chcieli "tak smo" - pech, "przepisy EU się zmieniły". Co dale to już wiesz.
fin
2023-08-05 08:33:37
Tak więc tam też jest słabo. A HDW Kiel to okręty wojenne...........budowane przez polskich stoczniowców , to samo Brema Luerssen ktora przejęła sąsiada Hegemanna , Rostok i Papenburg to ogromne pasażery .Wszędzie tam są NASI. Taniej budować w Chinach , a kto pamięta o Japonii ktora była czołowym producentem
fin
2023-08-05 08:26:11
KSz .styczeń 2022 Poniedziałek 10 stycznia był czarnym dniem gospodarki Meklemburgii-Pomorza Przedniego – mówiła premier landu Manuela Schwesig. Grupa stoczni MV-Werften, tworzona przez zakłady w Stralsundzie, Warnemünde i Wismarze, oraz połączona z nimi stocznia Lloyd w Bremerhaven złożyły wniosek o upadłość. Wszystkie należą do spółki Genting Hong-Kong, będącej częścią malajskiego koncernu Genting-Group. Około 2200 pracownikom zagroziło bezrobocie. Pracę zaczął tymczasowy likwidator stoczni.
Tunel
2023-08-05 01:22:06
Dobrze że jest Tunel chociaż Niemcy nie chcieli Tunelu jak i Stoczni a Tuska kompania musieli się słuchać
Ale nie w Szczecinie
2023-08-04 20:28:56
Bo tuskognidy zniszczyły stocznie w Szczecinie i w Gdyni.
@Daro
2023-08-04 17:37:17
Nie znasz lamentów na opozycji że znowu spieprzyli sprawę i przerżną wybory? Już nawet Leszka Millera szlag trafia na ich lenistwo. Posłuchaj co mówi sie w kuluarach to zrozumiesz że w wyborach to kogo innego kto inny pogoni. Tak się kończą sny o potędze i popijanie winka przy ośmiorniczkach
@jerzyn
2023-08-04 15:26:16
Słynna szczecińska stępka powinna witać pracowników i gości przy wejściu do tajemnej szczecińskiej stoczni. Obok makieta jakiegoś promu ze strzałką na wschód i opisem 'patrz na Gdańsk - 370 km'. Miejmy nadzieję, że nowa władza nie będzie przemawiała językiem PRLowskich dygnitarzy, bo słuchanie i czytanie PISowskich i SPowskich wywołuje nudności.
@ @@Klara
2023-08-04 14:46:38
Stocznię zlikwidował Piechota z Millerem z KC PZPR wraz ze swoimi kumplami obecnie biznesmenami. Stocznię utworzoną na gruzach tej pierwszej zlikwidował Tusk na polecenie Brukseli czyli Berlina. Przyczyną była ponoć zakłócająca wspólny rynek pomoc publiczna. Po likwidacji stoczni rząd Niemiec udzielił wielomiliardowej pomocy swojemu przemysłowi motoryzacyjnemu i wszystko było ok. Widocznie tylko polska aktywność przemysłowa zakłóca wspólny rynek. Rozwijajcie agroturystykę. Tak bezpieczniej w UE.
DEWOLOPER
2023-08-04 14:03:05
Kiedy w końcu będzie można pis tawić tam budynki dla młodych. Suwnica może zostać
Daro
2023-08-04 13:42:53
Może niech Morawiecki zabierze już stąd swoją rdzewiejącą stępkę do Gdańska, bo widzę że tu nic nie zamierzają robić. Jedno jest pewne - za to stoczniowe kłamstwo rozliczymy PiS przy wyborach.
Do Kasia
2023-08-04 13:02:45
Brakuje też informacji kto położył na łopatki świnoujską Morską Stocznię Remontową. To też należy doPiSać.
do Adam
2023-08-04 12:39:53
Adaś z chinki się urwał i PiS_ze; ... obietnic nie dotrzymali! Jeden PO_j..b głosił;„Obietnice polityczne wiążą tylko tych, którzy w nie wierzą.Dwa razy obiecać to jak raz dotrzymać”. Uże zabył czy jeszce u Owsiaka?
spawacz
2023-08-04 12:35:05
Hucznie zapowiadana 8 lat temu przez polityków PiS odbudowa przemysłu stoczniowego w Szczecinie okazała się jednym wielkim oszustwem. Mało że nic nie odbudowali to jeszcze zlikwidowali Morską Stocznię Remontową w Świnoujściu pozbawiając ludzi ich pracy.
Kasia
2023-08-04 12:15:23
Brakuje ważnej informacji o tym kto położył na łopatki szczeciński przemysł okrętowy i na czyje POlecenie? Oraz komu w biznesie przydały sie rusztowania
Sid
2023-08-04 11:54:56
A co robi Stocznia Szczecińska, której pisowski zarząd od 7 lat pobiera wysokie pensje za nic ? Czy rozpoczęto budowę chociażby jednego statku? Przypominam, że po II Wojnie Światowej z całkowicie zniszczonej stoczni pierwsze wodowanie odbyło się już 24.04.1948 roku czyli niecałe 3 lata po wojnie. A tu 7 lat i nic.
jerzyn
2023-08-04 11:38:35
A stępka nie tylko rdzewieje ale jest już w krzakach ,już nie blokuje miejsca na pochylni .Ciekawie czy Zaręba zapłaci za blokowanie pochylni przez tyle lat i to z własnej kiszeni
@@Klara
2023-08-04 11:26:56
Tusk i jego ekipa do końca bronili stoczni. Za jej likwidację odpowiadają związki zawodowe stoczni, które sprzeciwiły się sprzedaży zagranicznemu inwestorowi.
Wocia
2023-08-04 11:26:33
Stoczni już nikt nie przywróci do dawnego blasku. Niestety te tereny powinny zostać przekazane pod zarząd miastu i odprzemyslowione.... Czas się pogodzić z faktem, że wszystkie kaczki i kaczory od lewa do prawa olały ten sektor przemysłu ciężkiego w Szczecinie...
światowiec
2023-08-04 11:06:43
To Szczecin jest teraz przeniesiony do Gdańska ? To fajnie , mamy autostradę i Pendolino do stolicy (troskliwie zadbano o to).
obserwator
2023-08-04 10:55:49
Jestem osobą wykluczona, napietnowaną przez znajmych ,odrzucona bo jawnie popieram PIS i bronie PISU zaciekle jako odpowiedz na ataki na mnie. Ale nigdy sie PISU nie wyrzeknę i zawsze będe na nich głosował i popierał. To jedyna droga dla Polski. Mozna powiedzieć ,że jestem wyznawca PISU taka jest ranga tego ugrupowania w mojej mentalności i sercu.
SromotnikBezwstydny
2023-08-04 10:45:05
Czytam, czytam .. a to w Gdańsku odżywają stocznie. A ja naiwny, pomyślałem ,że to na pochylni Vulkan Nowy Pinokio z Grubymarczykiem i radną prezeską z Witkowa lepią nowe lodołamacze serii PUMA...
PiS oszuści
2023-08-04 10:21:41
Dokładnie 23 czerwca 2017 r. na pochylni Wulkan Nowy w Szczecińskim Parku Przemysłowym Morawiecki z Gróbarczykiem położyli stępkę pod budowę promu pasażersko-samochodowego. Obiecanego promu nie wybudowano, a stępka rdzewieje tam do dziś.
@Klara
2023-08-04 10:10:35
Klara . Tusk i jego ekipa zlikwidowali całkowicie Stocznie i wszystkie jej ciągi technologiczne. Zostało kilka starych dźwigów , stare hale i place .Z jednej z największych Stoczni w regionie została tylko nazwa
Klara
2023-08-04 09:49:27
Ile statków wybudowano w reaktywowanej Stoczni Szczecińskiej za rządów PiS w latach 2016-2023?
321
2023-08-04 09:29:29
a bulwar wały chrobrego w ruinie !
Adam
2023-08-04 09:26:54
Obiecali budowę promu w Szczecinie, obietnic nie dotrzymali.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA