W OT Port Świnoujście, należącym do Grupy Kapitałowej OT Logistics, oddano do użytku nowy elewator zbożowy, który zwiększy możliwości przeładunku tam produktów agro. Całkowity koszt inwestycji na Nabrzeżu Chemików, współfinansowanej przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, wyniósł blisko 47 mln zł.
Nowy elewator ma powierzchnię 12,5 tys. m kw. i pojemność ponad 110 tys. m sześc. Będzie mógł pomieścić 85 tys. ton zboża.
- Chcemy zwiększyć nasz udział w przeładunku produktów agro w polskich portach i zdobyć pozycję lidera w przeładunkach rolnych na południowym Bałtyku - powiedział Ludwik Heinsch, prezes OT Port Świnoujście. - Inwestycja pozwoli nam również zdywersyfikować rodzaje obsługiwanych ładunków i w większym stopniu uniezależnić się od koniunktury na rynku węgla. Ponadto pozwoli na usprawnienie i zwiększenie możliwości przeładunkowych produktów agro w Świnoujściu, jednocześnie zapewniając najwyższe standardy bezpieczeństwa żywności oraz ochrony środowiska. Zwiększenie przeładunków agro odbędzie się bez negatywnych konsekwencji dla otoczenia portu i mieszkańców Świnoujścia.
Podczas realizacji inwestycji m.in. posadzono drzewa na granicy terminalu od strony Fortu Gerharda. Wykorzystano tez nowoczesną technologię, która ma znacząco ograniczyć pylenie, a także zainstalowano dodatkowe układy pochłaniania pyłu zbożowego.
Elewator wykorzystuje nowoczesne technologie umożliwiające przeładunki zboża. Bocznica kolejowa z układem rozładunku wagonów oraz układy rozładunku samochodów mają wydajność na poziomie 500 ton/h każda. Zbudowano też stację załadunku samochodów i nowy układ komunikacji drogowej. ZMPSiŚ sfinansował z kolei budowę infrastruktury portowej, koniecznej do funkcjonowania nowej inwestycji.
Oddanie do użytku nowego elewatora zbożowego to zakończenie pierwszego etapu budowy terminalu agro w Świnoujściu. W sierpniu 2016 r. na Nabrzeżu Chemików uruchomiono kosztem 7,6 mln zł mniejszy magazyn na zboża i inne produkty agro o powierzchni 4 tys. m kw. i pojemności 17 tys. t. W drugim etapie Grupa OT Logistics planuje połączenie nowego elewatora układem przenośników z dwoma urządzeniami załadowczymi.
(g)
Fot. OT Logistics SA