Nabrzeża Norweskie, Czeskie i Duńskie niedługo staną się ważną częścią portu w Szczecinie. Zabetonowano już 14 z 16 sekcji nabrzeża Czeskiego, co pozwoli na otwarcie pierwszego etapu tego zadania już w sezonie letnim. Wykonawcą prac jest Grupa NDI, a inwestorem – Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Na budowie nabrzeża Czeskiego (I etap) kończą się prace żelbetowe oraz torowe. Ułożono torowisko kolejowe i poddźwigowe.
– Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie I etapu nabrzeża Czeskiego planujemy na czerwiec tego roku – mówi Piotr Arabczyk, dyrektor projektu z Grupy NDI. – Równocześnie po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie przystąpimy do II etapu rozbudowy nabrzeża Czeskiego, a następnie do etapu III oraz IV. W pierwszej kolejności wykonamy prace rozbiórkowe, dalej roboty kafarowe zarówno z lądu, jak i z wody oraz kolejne prace żelbetowe.
Roboty żelbetowe wykonywane są także na nabrzeżu Norweskim, gdzie pracuje ponad 60 osób. W lipcu ekipa przystąpi do prac torowych. Z kolei zaawansowanie robót na nabrzeżu Duńskim wynosi już 99 proc.
Nadal trwa pogłębianie Kanału Dębickiego, a pozyskiwany z niego urobek jest odkładany na wyspie Ostrów Mieleński. Wydobyto 0,6 mln m sześc. urobku (z ok. 1,5 mln m sześc.). Jednocześnie trwają prace branżowe: instalacje teletechniczne, energetyczne oraz wodno-kanalizacyjne. Pole odkładu na wyspie będzie miało pojemność ok. 1 mln m sześc. Po wykonaniu całości robót czerpalnych głębokość w Kanale Dębickim wyniesie 12,5 m. Będzie to kontynuacja toru wodnego, który zaczyna się już w Świnoujściu.
– Większość prac jeszcze trwa – dodaje Piotr Arabczyk. – Nabrzeże Czeskie i Słowackie podzielone jest na tak zwane cztery etapy. Każdy kolejny etap można rozpocząć dopiero po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie poprzedniego. Taki podział spowodowany jest pracą portu, który podczas przebudowy musi cały czas funkcjonować.
Inwestycja jest jednym z flagowych projektów realizowanych przez ZMPSiŚ w porcie Szczecin. Ma na celu poprawę dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego. Modernizacja nabrzeży zapewni dostosowanie ich parametrów do obsługi największych statków.
Projekt jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt to ok. 343,1 milionów złotych brutto.
(ek)
Film: Materiały Prasowe Grupa NDI