Świnoujska stocznia Poltramp Yard kończy w Szczecinie budowę kolejnego nowoczesnego statku dla norweskiego armatora. Prototypowy kuter rybacki „Jens Kristian” w poniedziałek (4 lutego) ma być przeholowany na pontonie od nabrzeża Arsenał do pirsu przy nabrzeżu Mazowieckim. Na wtorek zaplanowano tam wodowanie jednostki, w czym pomoże ogromna suwnica spółki ST3 Offshore.
– To prototypowy statek i ze względu na swoje przeznaczenie posiada unikalne, innowacyjne rozwiązania technologiczne – informuje Dariusz Wąs, dyrektor operacyjny w spółce Poltramp Yard. – Jest to kuter rybacki o wymiarach: 48 metrów długości, 9,5 metrów szerokości. W pełni wyposażony waży około 800 ton. Pierwotnie jednostka była zaprojektowana jako 40-metrowa, ale w trakcie prefabrykacji kadłuba armator podjął decyzję o przeprojektowaniu i przedłużeniu statku o 8 metrów.
Kuter jest wyposażony w najnowszy, zautomatyzowany sprzęt połowowy oraz w pełni automatyczną przetwórnię. Przeznaczony będzie do prowadzenia połowów na Morzu Północnym przy temperaturach sięgających minus 30 stopni C, do przechowywania i dostawy żywych ryb – głównie dorszy i śledzi, a także do oczyszczania złowionych, zamrażania i przechowywania ich w ładowniach w temperaturze minus 35 stopni C. Pojemność zbiorników RSW (do przewozu ryb) wynosi 480 m sześc.
– Do budowy jednostki zużyto około 500 ton stali, 40 ton aluminium oraz ponad 30 kilometrów kabli – wymienia dyrektor Wąs. – Stalowy kadłub wykonała szczecińska stocznia Finomar, a konstrukcję aluminiową świnoujska spółka Alumare. Statek powstał dzięki dobrej współpracy i kooperacji z wieloma podmiotami z branży stoczniowej, co świadczy o dużym potencjale tej branży w Zachodniopomorskiem. Budowa takich nowoczesnych jednostek jest realną szansą dla przemysłu stoczniowego w naszym regionie.
Kuter pomieści maksymalnie 11 osób, w tym specjalistów do obsługi ciągu przetwórstwa.
– Statek zapewnia komfortowe warunki mieszkania dla całej załogi – dodaje dyrektor operacyjny Poltramp Yard. – Próby morskie przewidziane są na kwiecień, a po ich pomyślnym zakończeniu „Jens Kristian” zostanie oddany do eksploatacji.
Budowa „pod klucz” trwała dwa lata. Stępkę położono w kwietniu 2017 roku.
Portal FiskerForum.com podawał, że „Jens Kristian”, zamówiony przez firmę Alta Fiskeriselskap, będzie największym statkiem w przybrzeżnej flocie rybackiej Norwegii.
W zaplanowanym na wtorek wodowaniu pomoże najwyższa w Europie suwnica należąca do ST3 Offshore. Ma ona 120 metrów wysokości i 1400 ton udźwigu. ©℗
Elżbieta KUBOWSKA
Fot. Poltramp Yard
Na zdjęciu: Przesunięty za pomocą siłowników nowy statek już na pontonie. Przeholunek zaplanowano na poniedziałek.