Informowaliśmy już, że Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zamierza przebudować nabrzeże Huk w szczecińskim porcie i ogłosił przetarg na wykonanie koncepcji tego przedsięwzięcia. Okazuje się, że w odpowiedzi wpłynęło aż osiem ofert. Zaproponowane ceny wahają się od 68 tys. do 820 tys. zł (netto).
Przypomnijmy, że chodzi o opracowanie wielowariantowej koncepcji, dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz analizy nawigacyjnej dla zadania pod nazwą: „Przebudowa nabrzeża Huk w porcie w Szczecinie”. Trzy warianty uwzględniają różne głębokości techniczne i dopuszczalne przy nabrzeżu.
Projekt dla głębokości 12,5 m
– Niezależnie od tego, infrastrukturę nabrzeża należy zaprojektować dla głębokości technicznej 12,5 m, pozwalającej na obsługę maksymalnych statków, mogących cumować przy nim w przyszłości, wskazanych w analizie nawigacyjnej – poinformowała Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – Skorygowana będzie także dotychczasowa linia nabrzeża, co nastąpi poprzez „wejście w ląd” z północnego narożnika z wykorzystaniem nowej, stalowej ścianki szczelnej zwieńczonej żelbetowym oczepem. Dzięki temu usunięte zostanie „wąskie gardło” odcinka toru wodnego Świnoujście – Szczecin w tym miejscu. Dodatkowo, ścianka szczelna będzie też wbita w miejscu obecnie nieumocnionego odcinka brzegu, stykającego się z południową częścią nabrzeża Huk.
Jak dodała, w ramach przebudowy przewiduje się wyprofilowanie i umocnienie skarpy podwodnej przy samym nabrzeżu wraz z wykonaniem robót czerpalnych. Koncepcja powinna przewidywać orientacyjną ilość wydobytego urobku, miejsce jego odkładu i sposób zagospodarowania. Mają być w niej również określone koszty inwestycji i czas realizacji dla każdego z wariantów. Gdy ZMPSiŚ wybierze preferowany wariant, zdefiniowane koszty stanowić będą podstawę opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
– Z kolei celem opracowania analizy nawigacyjnej jest wskazanie maksymalnego statku, jaki będzie mógł zostać obsłużony przy przebudowanym nabrzeżu Huk, sposobu jego podchodzenia i cumowania oraz niezbędnego systemu cumowniczego i odbojowego – zaznaczyła M. Woźniak-Lewandowska. – Tu mają być uwzględnione dwa warianty: 7,5 m oraz 12,5 m głębokości technicznej.
Uwzględniając inwestycje w sąsiedztwie
Co istotne, przygotowana dokumentacja musi uwzględniać pozostałe inwestycje, jakie realizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie przebudowywanego nabrzeża. Chodzi o projekt ZMPSiŚ obejmujący rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu oraz o modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m – zadanie Urzędu Morskiego w Szczecinie.
W odpowiedzi na ogłoszony przez ZMPSiŚ przetarg wpłynęło osiem ofert. Najtańsza opiewa na blisko 68 tys. złotych netto (firmy Bestprojekt z Mierzyna), a najdroższa na 820 tys. (spółki DHV Hydroprojekt z Warszawy). Wybrany wykonawca będzie miał pół roku na realizację zamówienia od dnia zawarcia umowy.
Nabrzeże Huk znajduje się na zachodnim brzegu Odry, w północnej części Szczecina. Wybudowano je przed 1920 r. W czasach powojennych dwa razy przeszło przebudowę. Jego całkowita długość wynosi 267,5 m. Obecnie, ze względu na bardzo zły stan techniczny, wyłączono z eksploatacji część nabrzeża o długości 172 m (licząc od północnego narożnika). Przy czynnym fragmencie mogą cumować jednostki o długości całkowitej do 90 m i szerokości do 24 m.
Do niedawna nabrzeże Huk było użytkowane przez spółkę Bulk Cargo – Port Szczecin. Obecnie teren dzierżawi spółka General Cargo Terminal.
(ek)
Fot. Elżbieta KUBOWSKA
Na zdjęciu: Nabrzeże Huk przejdzie gruntowną modernizację.