Pociągi pojadą szybciej Nadodrzanką. Na 300-kilometrowym odcinku trasy, w województwach dolnośląskim, lubuskim i zachodniopomorskim, wymienione będą szyny i wyremontowane rozjazdy. W efekcie pociągi towarowe pojadą z prędkością do 100 km/h. Przyspieszą również pociągi pasażerskie: najszybsze pojadą między Wrocławiem a Szczecinem krócej o 40 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem – o 10. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały trzy umowy na realizację prac z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) o łącznej wartości ponad 500 mln zł netto. Inwestycje chcą zakończyć w II połowie 2026 roku.
Pociągi zwiększą prędkość na Nadodrzance, ważnej linii kolejowej, która prowadzi z Dolnego Śląska, przez województwo lubuskie, na Pomorze Zachodnie. Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące teraz ze względu na stan techniczny torów. Inwestycja usprawni przejazdy pociągów towarowych, które będą jeździły z prędkością do 100 km/h (obecnie, w zależności od odcinka, prędkość na linii wynosi nawet do 60 km/h). Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h na odcinku dolnośląskim i 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim. Przełoży się to na skrócenie czasu przejazdów najszybszych pociągów: między Wrocławiem a Zieloną Górą o 18 minut, między Zieloną Górą a Szczecinem o ponad 20, na całym odcinku Wrocław-Szczecin o 40 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem o 10. Poprawa parametrów wpłynie korzystnie nie tylko na sprawniejsze przejazdy, ale zwiększy też przepustowość trasy, którą będzie mogło pojechać więcej pociągów, w tym składów towarowych, jadących z i do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.
– Synergia dwóch ważnych sektorów, kolei i portów, istotnie zwiększy konkurencyjność polskiej gospodarki – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. – Dzięki modernizacji Nadodrzanki, ważnej linii kolejowej, towary z Dolnego Śląska przez województwo lubuskie sprawniej trafią na Pomorze Zachodnie, które w obecnej sytuacji geopolitycznej staje się coraz większym „oknem na świat”. Transport intermodalny jest przyszłością, a kolejne inwestycje infrastrukturalne potwierdzają, że w tym zakresie nie pozostajemy w tyle.
Pozytywne zmiany będą możliwe dzięki remontowi torów na wybranych odcinkach linii Wrocław-Szczecin (nr 273), które przebiegają przez województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie, a także na linii Szczecin-Świnoujście (nr 401). PKP PLK oczyści i uzupełni podsypkę, co zapewni odpowiednią stabilizację torów. Punktowo wymieni szyny m.in. na szlaku Wróblin Głogowski-Bytom Odrzański, Kostrzyn-Namyślin, Mieszkowice-Godków, stacji Krzywin Gryfiński, Daleszewo oraz szlaku Mokrzyca Wielka-Warnowo. Kompleksowo wymieni nawierzchnię w jednym torze na szlaku Wołów-Małowice Wołowskie. Na objętych pracami odcinkach wyreguluje sieć trakcyjną i wyremontuje rozjazdy – ważne elementy infrastruktury, które pozwalają na płynną zmianę toru jazdy – m.in. na stacjach Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów, Kostrzyn, Ścinawa i Rudna Gwizdanów. Dla zwiększenia przepustowości i bezpieczeństwa wybudowana będzie blokada liniowa na szlaku Rudna Gwizdanów-Grębocice.
Aby zwiększyć bezpieczeństwo ruchu samochodów i pociągów, zmodernizowana zostanie nawierzchnia na 27 przejazdach kolejowo-drogowych położonych na odcinku Wrocław Pracze-Głogów, a na 16 powstaną nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu. Lepszy komfort podróży zapewnią pasażerom dwa zmodernizowane perony w Chełmku Wołowskim.
– Środki unijne realnie zmieniają polską kolej – podkreślił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. – Skutecznie wykorzystujemy możliwości, które daje nam KPO, aby sukcesywnie rozwijać polską kolej. Skupiamy się przy tym na konkretnych rozwiązaniach, które znacznie usprawnią przejazdy pociągów, tak jak na trasie z Wrocławia do Szczecina. Dzięki temu krok po kroku osiągamy nasz cel, którym niezmiennie pozostaje szybka, przewidywalna i efektywna kolej.
Jak zaznaczył Arnold Perepeczo, wiceprezes ZMPSiŚ ds. ekonomiczno-finansowych, to ważne i symboliczne, że tę wiadomość ogłoszono właśnie w szczecińskim porcie, przy nowo zmodernizowanym Kanale Dębickim, na nabrzeżu Czeskim, dostosowanym już w pełni do standardu 12,5 m.
– To kolejna inwestycja, która pozwoli wykorzystać pełniej nasz potencjał – dodał.
Dla poprawy przejazdów Nadodrzanką spółka PKP PLK podpisała trzy umowy z wykonawcami.
„Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach zadania prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 59 – odcinek Wrocław Pracze-Głogów”, o wartości 154 mln zł netto (190 mln zł brutto), wykona firma Trakcja SA.
„Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116,000 do km 285,000” o wartości (razem z opcjami) 216 mln zł netto (266 mln zł brutto) to zadanie, które zrealizuje konsorcjum firm DOLKOM sp. z o.o., SBM sp. z o.o. oraz SBM sp. z o.o. sp. k.
„Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285,000 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km -0,636 do Lubiewo w km 88,100” o wartości (razem z opcjami): 140 mln zł netto (172 mln zł brutto) wykona spółka Colas Rail Polska.
Wszystkie przedsięwzięcia są częścią projektu „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E-59”. Będą prowadzone w formule „projektuj i buduj” z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Rozpoczęcie robót zasadniczych planowane jest po opracowaniu szczegółowej dokumentacji – jesienią br., a cała inwestycja – w ramach trzech zadań – ma być zakończona w II połowie 2026 r.
(ek)