W nocy z poniedziałek na wtorek, 96-metrowej wysokości kolumna – propan-propylen splitter – została bezpiecznie przetransportowana na plac budowy instalacji Polimery Police. Trwająca blisko cztery godziny operacja logistyczna zakończyła się sukcesem i tym samym osiągnięto jeden z kluczowych kamieni milowych realizacji inwestycji.
Propan-propylen splitter to najwyższe urządzenie kompleksu Polimery Police i jeden z najważniejszych aparatów instalacji odwodornienia propanu (PDH). Splitter to kolumna służąca do rozdzielenia propylenu i nieprzereagowanego propanu, dzięki której możliwe będzie uzyskanie produktu o czystości wynoszącej minimum 99,6 proc. propylenu. Takie parametry umożliwią późniejszą produkcję polipropylenu o najwyższej jakości. Ponieważ temperatury wrzenia propylenu i propanu są zbliżone, wymagana będzie zabudowa dużej liczby półek rektyfikacyjnych w kolumnie, tak aby jak najefektywniej rozdzielić te substancje.
Według założeń projektowych, instalacja PDH będzie mieć moc produkcyjną propylenu na poziomie 50 ton na godzinę.
– Głównym produktem ubocznym procesu odwodornienia propanu będzie wodór, który może być zagospodarowany wewnątrz kompleksu Polimery Police lub jako surowiec, po skierowaniu do instalacji produkcji amoniaku w Grupie Azoty Police – informuje Tomasz Hinc, prezes Grupy Azoty SA. – To dla nas szczególnie istotne, ponieważ rozwój technologii wodorowych jest jednym z kluczowych elementów umożliwiających przeprowadzenie procesu transformacji energetycznej w kierunku nisko- i zeroemisyjnym. Grupa Azoty jako największy producent wodoru w Polsce będzie odgrywać w tym procesie istotną rolę.
Spodziewana wydajność instalacji PDH po uzyskaniu pełnych mocy produkcyjnych to 429 tys. ton. propylenu rocznie.
Przypomnijmy, że konstrukcja stalowa splittera przypłynęła do portu rozładunkowego w Policach z Chin 14 lutego na jednostce „Jumbo Jubilee”. Na statku, oprócz najwyższego aparatu, znajdowały się również inne specjalistyczne urządzenia, m.in. depropanizer o wysokości 55 m czy deetanizer mający 51 m.
– Przygotowania do rozpoczęcia transportów wielkogabarytowych trwały wiele miesięcy i wymagały współpracy m.in. służb Grupy Azoty Polyolefins SA oraz generalnego wykonawcy – mówi Andrzej Niewiński, prezes Grupy Azoty Polyolefins, realizującej inwestycję. – Od 17 stycznia na plac budowy dotarło już 11 urządzeń. W najbliższych tygodniach spodziewamy się kolejnych dostaw.
Zanim rozpoczęto całą operację transportu splittera na plac budowy, konieczne było wyznaczenie bezpiecznej trasy i odpowiednie przygotowanie dróg dojazdowych, a także budowa tymczasowej przeprawy (mostu). Urządzenie, ważące 889 ton, 20 lutego zostało dostarczone do Portu Barkowego w Policach przez statek „Aura”, na który przeładowano je z „Jumbo Jubilee”. Następnie splitter zainstalowano na platformach samojezdnych SPMT i przetransportowane wzdłuż oczyszczalni ścieków. Transport drogami publicznymi odbył się w godzinach nocnych, aby ograniczyć ewentualne utrudnienia.
(ek)