Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Kolos już na placu budowy

Data publikacji: 23 lutego 2021 r. 20:28
Ostatnia aktualizacja: 24 lutego 2021 r. 17:39
Kolos już na placu budowy
Fot. Grupa Azoty  

W nocy z poniedziałek na wtorek, 96-metrowej wysokości kolumna – propan-propylen splitter – została bezpiecznie przetransportowana na plac budowy instalacji Polimery Police. Trwająca blisko cztery godziny operacja logistyczna zakończyła się sukcesem i tym samym osiągnięto jeden z kluczowych kamieni milowych realizacji inwestycji.

Propan-propylen splitter to najwyższe urządzenie kompleksu Polimery Police i jeden z najważniejszych aparatów instalacji odwodornienia propanu (PDH). Splitter to kolumna służąca do rozdzielenia propylenu i nieprzereagowanego propanu, dzięki której możliwe będzie uzyskanie produktu o czystości wynoszącej minimum 99,6 proc. propylenu. Takie parametry umożliwią późniejszą produkcję polipropylenu o najwyższej jakości. Ponieważ temperatury wrzenia propylenu i propanu są zbliżone, wymagana będzie zabudowa dużej liczby półek rektyfikacyjnych w kolumnie, tak aby jak najefektywniej rozdzielić te substancje.

Według założeń projektowych, instalacja PDH będzie mieć moc produkcyjną propylenu na poziomie 50 ton na godzinę.

– Głównym produktem ubocznym procesu odwodornienia propanu będzie wodór, który może być zagospodarowany wewnątrz kompleksu Polimery Police lub jako surowiec, po skierowaniu do instalacji produkcji amoniaku w Grupie Azoty Police – informuje Tomasz Hinc, prezes Grupy Azoty SA. – To dla nas szczególnie istotne, ponieważ rozwój technologii wodorowych jest jednym z kluczowych elementów umożliwiających przeprowadzenie procesu transformacji energetycznej w kierunku nisko- i zeroemisyjnym. Grupa Azoty jako największy producent wodoru w Polsce będzie odgrywać w tym procesie istotną rolę.

Spodziewana wydajność instalacji PDH po uzyskaniu pełnych mocy produkcyjnych to 429 tys. ton. propylenu rocznie.

Przypomnijmy, że konstrukcja stalowa splittera przypłynęła do portu rozładunkowego w Policach z Chin 14 lutego na jednostce „Jumbo Jubilee”. Na statku, oprócz najwyższego aparatu, znajdowały się również inne specjalistyczne urządzenia, m.in. depropanizer o wysokości 55 m czy deetanizer mający 51 m.

– Przygotowania do rozpoczęcia transportów wielkogabarytowych trwały wiele miesięcy i wymagały współpracy m.in. służb Grupy Azoty Polyolefins SA oraz generalnego wykonawcy – mówi Andrzej Niewiński, prezes Grupy Azoty Polyolefins, realizującej inwestycję. – Od 17 stycznia na plac budowy dotarło już 11 urządzeń. W najbliższych tygodniach spodziewamy się kolejnych dostaw.

Zanim rozpoczęto całą operację transportu splittera na plac budowy, konieczne było wyznaczenie bezpiecznej trasy i odpowiednie przygotowanie dróg dojazdowych, a także budowa tymczasowej przeprawy (mostu). Urządzenie, ważące 889 ton, 20 lutego zostało dostarczone do Portu Barkowego w Policach przez statek „Aura”, na który przeładowano je z „Jumbo Jubilee”. Następnie splitter zainstalowano na platformach samojezdnych SPMT i przetransportowane wzdłuż oczyszczalni ścieków. Transport drogami publicznymi odbył się w godzinach nocnych, aby ograniczyć ewentualne utrudnienia.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Magazyny
2021-03-15 01:42:14
To za komuny więcej produkowalismy polskich wyrobów np statki różnego typu Szczecin, Świnoujście, Gdynia, Gdańsk, Ustka kutry czy statki rxecxne Płock, turbiny energetycxne Elblag, czołgi Łabędy, samochody ciężarowe Star cxy Jelcze, samoloty Bryza, maszyny budowlane Stslowa Wola itd itd. A teraz kompletnie nic swojego nie robimy wszystko jest nie polskie lub jesteśmy podwykonawcami prostych prac piaty świat
fin
2021-02-24 16:52:54
Polacy ? technologia chyba amerykańska , projekty , wykonanie koreańskie reszta Chiny , no i Polska
Odp.. i do Brukselki
2021-02-24 11:51:46
No Prosze - Polacy tez wiele potrafia... !!!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA