Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował w poniedziałek (14 lipca), że wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na realizację obwodnicy Bobolic w ciągu DK25. Zwyciężyła firma Intercor z kwotą 38 mln zł. Pozostałym oferentom przysługuje prawo do odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, na co mają 10 dni. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na rok 2028.
– Obwodnica o długości 1,1 km będzie realizowana w formule Projektuj i buduj – wyjaśnił Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie. – Przyszły wykonawca będzie miał 13 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na prace budowlane przewidzieliśmy 15 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Do niedawna przez Bobolice przebiegały dwie drogi krajowe – DK11 i DK25. Do tego dochodziły jeszcze dwie drogi wojewódzkie. W efekcie, zwłaszcza w okresie wzmożonego ruchu wakacyjnego, w mieście tworzyły się długie zatory.
– Od końca września 2023 roku kierowcy jadący DK11 mogą już ominąć Bobolice dzięki nowej drodze ekspresowej S11 poinformował M. Grzeszczuk. – Ciągle jeszcze jednak przez miasto prowadzi DK25 – droga biegnąca od Bydgoszczy przez Człuchów i Biały Bór. W obecnym układzie drogowym kierowcy jadący DK25, aby wjechać na nową S11 i kontynuować podróż na północ w kierunku Koszalina, muszą jeszcze cofać się na południe, aby się dostać do węzła Bobolice. Dlatego konieczna stała się również realizacja obwodnicy w ciągu DK25, aby wyprowadzić z miasta wszystkie drogi krajowe. Nowa trasa skróci dojazd z DK25 do S11 z obecnych 2,3 km przez Bobolice do 1,1 km obwodnicą.
Jak dodał przedstawiciel GDDKiA, obwodnica rozpocznie się w rejonie obecnego skrzyżowania DK25 z ul. Polną. Na wjeździe do Bobolic, od strony Białego Boru, powstanie rondo. Nowa droga będzie od tego miejsca biegła w kierunku południowo-zachodnim przez dolinę rzeki Chociel, gdzie powstanie most na rzece oraz przepust na rowie melioracyjnym. Zakończeniem drogi będzie rondo, które wybudowano na połączeniu układu drogowego węzła Bobolice z obecną DK11. Obwodnica będzie poprowadzona w śladzie rozebranej w 1945 roku linii kolejowej. Wzdłuż całej nowej trasy powstanie ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3 m i nawierzchni bitumicznej.
Rzecznik zaznaczył, że od stycznia tego roku przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla rozbudowy odcinków DK25 od Bobolic do Białego Boru.
– Prace obejmą całkowitą przebudowę nawierzchni do obecnie obowiązujących parametrów nośności (11,5 t/oś), przebudowę skrzyżowań oraz budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż trasy – poinformował. – Na odcinku Bobolice-Porost ścieżka pieszo-rowerowa już powstaje w ramach odrębnego zadania. Prace na odcinku o długości 5,2 km mają się zakończyć w III kwartale tego roku.
(ek)