Przedstawiciele Porozumienia o współpracy Operatorów Terminali Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej spotkali się w Szczecinie. W czwartek (5 bm.) do tej inicjatywy dołączył, jako 20. podmiot, Terminal Promowy Świnoujście. Deklarację przystąpienia podpisano w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Porozumienie zostało zawiązane w 2018 r. z inicjatywy PKP SA oraz innych podmiotów działających w branży TSL (transport, spedycja, logistyka). Otworzyło przed jego uczestnikami możliwości wzajemnej wielopłaszczyznowej współpracy, pozyskiwanie nowych kompetencji, wymiany wiedzy i doświadczeń na dynamicznie rozwijającym się rynku. Inicjatywa ta ma wspierać rozwój transportu intermodalnego (przewozu ładunków wykorzystującego różne środki transportu) i logistycznych łańcuchów dostaw. Po przystąpieniu TPŚ zrzesza ona 20 członków. Są wśród nich m.in.: ZMPSiŚ, zarządy portów w Gdyni, Elblągu, Policach i Kołobrzegu, spółki z Grupy PKP, Koleje Litewskie, terminale przeładunkowe i centra logistyczne.
– Polskie Koleje Państwowe, inicjując oraz uczestnicząc w Porozumieniu, podjęły się roli koordynatora działań wspierających odśrodkowy rozwój rynku usług TSL – stwierdził dr Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA. – Beneficjentami tych działań są zarówno spółki z Grupy PKP, jak i pozostali uczestnicy Porozumienia. Współpraca i wymiana informacji jest swego rodzaju krajową przeciwwagą dla aktywnie funkcjonujących stowarzyszeń, formalnych lub nieformalnych związków firm logistycznych z Europy Zachodniej. Działania nasze wpisują się również w założenia rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030) i już teraz przynoszą wymierne korzyści.
Nowy członek Porozumienia, spółka TPŚ, oferuje stałe morskie połączenia promowe, obsługę statków ro-pax i ro-ro, przeładunki ro-ro samochodów osobowych, ciężarowych i wagonów kolejowych, jak też szeroką gamę usług dla transportu kombinowanego.
– Obecnie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście prowadzi na terenie terminalu promowego w Świnoujściu inwestycję pod nazwą „Przystosowanie infrastruktury do obsługi transportu intermodalnego” – mówił Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. – Rozwój w kierunku intermodalu to wymóg czasu i oczekiwań rynku. Dzisiaj w terminalu transport towarów z wykorzystaniem kolei, niestety, nie istnieje, chociaż są trzy promy, które mogłyby przewozić wagony. Naprawie tej sytuacji służy właśnie ta inwestycja oraz nasza obecność w Porozumieniu. Włączenie terminalu do lądowych sieci połączeń intermodalnych ma ogromne znaczenie dla jego dalszego rozwoju i będącej w toku inwestycji. W tym zakresie liczymy bardzo na wsparcie i pomoc partnerów z PKP.
Prezes Urbaś dodał, że obecnie w zespole portów Szczecin-Świnoujście udział transportu kolejowego w przewozach ogółem stanowi 28 proc.
– Wierzę, że wspólne inwestycje z PKP ukierunkowane na poprawę dostępu do naszych portów zaowocują tym, że to kolej będzie liderem w relacjach z transportem zaplecza – powiedział.
Prezes TPŚ Marek Kowalewski w przystąpieniu do Porozumienia widzi szansę na zwiększenie obrotów poprzez lepsze wykorzystanie potencjału rozpoczętej w ub. roku inwestycji, która umożliwi obsługę transportów intermodalnych w Świnoujściu.
– Jestem pewien, że wspólne działanie pozwoli nam skorzystać z doświadczenia firm, które takie usługi realizują – stwierdził. – Terminal w Świnoujściu oferuje do 13 połączeń promowych na dobę w relacjach ze szwedzkimi portami w Ystad i w Trelleborgu. Nasi klienci, zarówno armatorzy, jak i firmy branży spedycyjnej i logistycznej, oczekują od nas stałej poprawy infrastruktury dostępowej do portów.
Wiceprezes ZMPSiŚ Kazimierz Drzazga mówił m.in. o wielkich projektach, które w przyszłości zmienią oblicze zespołu portów, czyli budowie terminalu kontenerowego w Świnoujściu i rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Na piątek (6 marca) dla uczestników spotkania przygotowano wizyty studyjne w porcie szczecińskim oraz w świnoujskich terminalach.
Elżbieta KUBOWSKA
Fot. Ryszard PAKIESER