Były zarząd broni swojej koncepcji terminala kontenerowego
Były zarząd broni swojej koncepcji terminala kontenerowego
Data publikacji: 08 listopada 2025 r. 09:11
Ostatnia aktualizacja: 11 listopada 2025 r. 12:40
W wizji obecnego zarządu portów Szczecin - Świnoujście terminal ma wyglądać tak.
"Sprzeciwiamy się podejmowanym w ostatnich dniach próbom dyskredytowania nas osobiście i osób zaangażowanych do końca stycznia 2024 roku w realizację wybudowania terminala kontenerowego w Świnoujściu", czytamy w oświadczeniu podpisanym przez Krzysztofa Urbasia i Daniela Stachlewicza, prezesa i wiceprezesa Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście z czasów rządu Prawa i Sprawiedliwości. To ich reakcja na konferencję prasową, na której przedstawiciele obecnego zarządu i wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka ogłosili, że mają nowy pomysł na budowę terminala.
REKLAMA
Krzysztof Urbaś i Daniel Stachlewicz krytykują zerwanie przez rząd współpracy z duńsko - katarskim konsorcjum przy tej inwestycji. Przekonują, że obecni przedstawiciele zarządu jeszcze do niedawna pozytywnie wypowiadali się o kooperacji. A teraz nastąpiła "całkowita zmiana narracji". Autorzy oświadczenia uważają, że obecny zarząd postąpił nielojalnie wobec partnera.
Odnoszą się także do oskarżeń, jakie podczas konferencji zostały sformułowane pod ich adresem. Według Arkadiusza Marchewki niedopuszczalne było to, że planowana głębokość akwenów portowych sięgała 14, 5 m. Krzysztof Urbaś i Daniel Stachlewicz odpowiadają: "Z przyczyn oczywistych dla nas pomija się fakt, że jest to głębokość akwenu akceptowana wyłącznie w pierwszym okresie działalności terminalu (...), adekwatna do obecnych warunków żeglugi w porcie w Świnoujściu. Bez uprzedniego zakończenia budowy nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu pogłębianie akwenów portowych do 17 metrów jest bowiem zbędne. Natomiast w drugim etapie realizacji projektu przewidziane zostało pogłębienie tych akwenów do głębokości 17 metrów".
Autorzy oświadczenia dodają, że nie wykonali analiz opłacalności inwestycji, ponieważ projekt miał być realizowany przez prywatnego inwestora. Nie przyjmują też zarzutu, że terminal w ich formule spłaciłby się dopiero po 158 latach. Według nich taka teza "mogła zostać wytworzona tylko wskutek błędów w założeniach albo przyjęcia błędnej metody (np. niewłaściwego zakwalifikowania wydatków lub porównywania wydatków Skarbu Państwa i przychodów ZPMSiŚ, zamiast porównywania wydatków i przychodów Skarbu Państwa albo wydatków i przychodów ZPMSiŚ)".
Na konferencji prasowej Arkadiusz Marchewka i przedstawiciele obecnego zarządu portów opowiadali, że zbudują Przylądek Pomerania.
– Będzie to pierwszy na Pomorzu Zachodnim głębokowodny port, którego sercem i najistotniejszym elementem będzie głębokowodny terminal kontenerowy. Tor podejściowy i port będą miały głębokość 17 metrów – cieszył się prezes Jarosław Siergiej. – A to oznacza, że do portu będą mogły wpływać największe kontenerowce na świecie, które mogą wpłynąć na Bałtyk, takie, jakie do tej pory wpływały do Gdańska. Dla nas to epokowa szansa, by nasz port dołączył do europejskiej portowej Ligi Mistrzów.
– Powiedzieć, że to wielka rzecz, to nic nie powiedzieć – wtórował mu Arkadiusz Marchewka. – Port jest oznaką naszych możliwości, oznaką naszych ambicji, oznaką znaczenia gospodarki morskiej w gospodarce naszego kraju.
I dodawał:
– Od razu zadeklarowaliśmy, że nie będziemy czekać na to, czy partner, którego w 2023 wybrano podczas rządów PiS, będzie nam dowoził tematy, czy nie. Jeżeli premier mówi o repolonizacji, to chcę powiedzieć jasno: jesteśmy gotowi, by robić to sami.
Po tych kuriozalnych pomysłach, o których usłyszeliśmy w ubiegłym tygodniu, że kobiety rodzące w mniejszych miejscowościach mają zgłaszać się na SOR-y, ponieważ są likwidowane oddziały położnicze, teraz pomysł jest taki, żeby to może strażacy, którzy są przeszkoleni w ratownictwie, będą udzielali pomocy wtedy, kiedy nie będzie tutaj w nocy karetki.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Jan
2025-11-10 09:08:50
Marchewka przypisuje sobie sukcesy poprzedniego rządu. Słabe to. Niech KO powie co zrobiło dla Szczecina? Czy mają jakieś własne projekty ? Bo do tej pory to ich pomysłem jest szczucie na PiS i likwidacja przemysłu.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Myśl
2025-11-10 01:37:24
Jeden z partnerów (Katarczycy) od budowy portu 'przyjął pozycję pasywną', więc um. przedwstępna (ważna do 31.10.2025) nie mogła mieć kontynuacji, a nie 'że obecny zarząd postąpił nielojalnie wobec partnera.' Śmiechu warte jest tłumaczenie, że port miał 'być za płytki' tylko na początku działalności, tym bardziej, że tor wodny miał być gotowy w terminie uruch. portu. Kto miałby ponieść koszty późniejszego pogłębienia? Niewykonanie 'analiz opłacalności inwestycji' uderza w bezpieczeństwo państwa.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@ @Piotr
2025-11-09 09:34:24
Wyznawco ryżej mordy w 1989 r majątek Polski w dniach niby wyzwolenia z pod komunizmu oceniany był na 400 mld złotych i wolny od długu publicznego! Dzisiaj jak jest? Ludzie którzy pod butem kacapskich urzędników dźwigali kraj z ruin po przemianach zostali z niczym! Dopiero Rząd Beaty Szydło przywrócił godność zwykłym ludziom! Dzisiaj jak jest? Twój Żurek 20 posiadłości z uczciwej pracy jako Sędzia ? Idzie mi tu czołg?Świnia czerwona jesteś i tyle! Może zrobią z Ciebie karkówkę na grila ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Domegalomania Tuska
2025-11-08 18:38:36
KOniecznie musisz odpowiedzieć na pytanie , mamy POlaczka , Polaka , Polkę do której grupy się zaliczasz 2025-11-08 09:59:57 kiedy ustalimy kim jesteś będzie wiadomo , kiedy ten umęczony kraj będzie miał . Pisz czekam !!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do HM
2025-11-08 18:34:18
Niemcy blokowali już wcześniej powstanie gazoportu tzn Gazociąg Północny zablokował możliwość rozwoju gazoportu w Świnoujściu, z powodu uniemożliwienia wpływania do portów w Świnoujściu i Szczecinie statkom o zanurzeniu ponad 13,2 m. Nie będą więc mogły do niego wpływać jednostki o zanurzeniu 15 m, czyli takie, jakie najczęściej są budowane !!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do @Piotr
2025-11-08 18:30:06
Platforma Obywatelska zawsze 2025-11-08 16:00:59 dbała o to żeby przekaz na temat partii był pozytywny, mimo kolejnych afer i problemów z państwie, za które była odpowiedzialna. Pozytywny wizerunek Platforma Obywatelska budowała dzięki przychylnym sobie mediom, zwłaszcza publicznym, które również obsadziła swoimi ludźmi. Pomyśl,jak jeszcze samodzielnie potrafisz !!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Piotr
2025-11-08 16:00:59
Mało "misiu" dostajesz emerytur w roku 14??, gorzej, że ci co na nią pracują dostają 12 pensji w roku i też muszą sobie radzić..., więc stul ten PiSi... ... , wam ciągle źle i mało 🖕🖕🖕
Za PiS to było 20%inflacji i wtedy było ok,bo ci Kaczelnik z Morawieckim połowę prawdy mówił i myślałeś naiwniaku,że to prawda.A rzeczywistość skrzeczała niestety...
Pomyśl,jak jeszcze samodzielnie potrafisz...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
HM
2025-11-08 15:51:23
Zapytałem AI
15,4 metra
Najlepsze parametry nawigacyjne ma Wielki Bełt, umożliwiający żeglugę statków o zanurzeniu do 15,4 metra. Są to największe statki mogące wejść na Bałtyk (tzw. Baltimax).
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Piotr
2025-11-08 15:15:53
Żadnego Terminalu za tego antypolskiego pseudorządu nie będzie! To psedorząd BEZPRAWIA! Łamią tak Konstytucję, jej zapisy jak i tysiące ustaw! Zakaz tuska aby szefowie służb od ochrony państwa nie mieli kontaktu ze zwierzchnikiem sił zbrojnych to już jest zamach stanu i anarchia! Tusk niszczy Polskę nie widzicie tego? Milion osób juz bez pracy, ceny o 200% poszly w górę! Dzis spółdzielnie rachunki za wodę rozsyłają i są to rachunki grozy! Po 400zł dopłaty za wodę!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
anonim
2025-11-08 14:26:37
Jeszcze rok to Szczecin i Świnoujście zaorają.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Heniek
2025-11-08 14:22:53
Jest polecenie Niemiec to nie dyskutować.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
j 23
2025-11-08 13:26:50
W uzupełnieniu . A wypociny tego eksperta czy doradcy od siedmiu boleści Zahorskiego , o rozpoczęciu budowy drogi technicznej , no cóż wysłali człowieka który nie wiadomo czy jest za czy przeciw , aby coś tam tam pobredził i poszedł. Milczenie jest złotem a w przypadku niejakiego Zahorskiego jest szansą . MOże to kiedyś zrozumie biedactwo.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
j 23
2025-11-08 13:20:20
Przecież widać to jak na dłoni . Rozmydlić temat, rozciągnąć projekt w czasie , a na końcu pokazując problemy , "no wicie rozumicie nie dało się" . Z budową gazoportu za czasów rządu Tuska również myślano o przeniesieniu projektu do trójmiasta / 2008-2009/ . I wiem co piszę. Tam były interesy Trójmiasta tu ewidentnie interesy niemieckie. Popatrzymy na strukturę w porcie Szczecin , kto zarządza największymi terenami :
dobnica - DB , przeł. masowe Rhenus wł - . Rethman ten sam co Remondisa.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
My Polacy
2025-11-08 12:18:57
jesteśmy nienormalni!Dajemy się dwóm posranym małym kogutkom?Niestety uczciwie trzeba powiedzieć,że 40 lat komuny wskutek perfidnych zagrywek UBi SB oraz zwykłej parszywości ludzi kablujących na drugiego w 1989 roku byliśmy społeczeństwem chorej PZPR- owskiej tkanki.W Sejmie jak upadał Rząd Olszewskiego,było conajmniej 80% współpracowników SB jako TW.Prezydent Polski konfident bolek,i reszta zainteresowana,aby się nie wydała smutna prawda o NICH!Ten wrzód do dzisiaj ropieje! Wstydzą się buraki!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Zrobią sami?
2025-11-08 10:23:51
Tak jak DOK dla Gryfii? Wezmą traktor od rolnika,zaorają kawałek pola i już podstawa , aby z KPO podzielić fundusze po swojemu! Niemiec nie rozliczy Ich z tego wała, bo sam IM powiedział jak mają zrobić!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
megalomania Tuska
2025-11-08 09:59:57
kiedyś gnom z Żoliborza a teraz gnom z Sopotu, kiedy ten umęczony kraj będzie miał normalnych rządzących?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.