Tor wodny od wejścia do portu w Świnoujściu do wejścia na Zalew Szczeciński jest już zmodernizowany. Wzmocniono brzegi, a teraz pozostaje samo pogłębienie. Drugi etap inwestycji szczecińskiego Urzędu Morskiego podsumowano w środę na konferencji w Świnoujściu.
- Umocnienia brzegowe wykonano na ponad 8 km, a prace prowadzono równolegle na obu kanałach: Piastowskim i Mielińskim - zaznaczyła Elżbieta Buszyńska, kierownik zespołu ds. inwestycji unijnych w Urzędzie Morskim. - Roboty budowlane rozpoczęły się w lutym 2013 r., a odbiory wszystkich odcinków nastąpiły w sierpniu bieżącego roku.
Skarpy świnoujskich kanałów zostały na tyle umocnione, że bez żadnego zagrożenia można pogłębiać tor wodny do 12,5 m.
- Ponadto kanały oczyszczono ze starych budowli hydrotechnicznych - dodał Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. - Wybudowano też dwa nowe nabrzeża: techniczne na wyspie Mielin i nr 91 na Kanale Mielińskim.
Koszt II etapu modernizacji toru wyniósł ponad 300 mln zł.
Przedstawiciel Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Jacek Wójcikiewicz, wyraził nadzieję, że samo pogłębienie toru Świnoujście-Szczecin zostanie przeprowadzone w terminie, czyli do 2021 roku.
- Port w Szczecinie dziś przyjmuje masowce o nośności 15 tys. ton, a dzięki tej ogromnej inwestycji będą mogły wpływać 40-tysięczniki - mówił J. Wójcikiewicz.
Konferencję zakończyły fajerwerki i rejs po zmodernizowanych kanałach. ©℗
Tekst i fot. (ek)