Szesnaście zespołów redakcyjnych zostało finalistami tegorocznych zmagań w konkursie na najlepszą gazetkę uczniowską wychodzącą w Zachodniopomorskiem. Na półmetku prezentacji twórczości młodych żurnalistów ze szkół szczecińskich, ale także z Kalisza Pomorskiego, Sławna, Kołobrzegu, Lubczyny, Goleniowa i Krzęcina miło nam poinformować, że uroczysta gala „Szkolnego Pulitzera” z wręczeniem nagród dla dziennikarzy w dwóch kategoriach – dla redakcji ze szkół podstawowych i dla tych z placówek ponadpodstawowych – odbędzie się 15 grudnia w Fabryce Wody przy ul. 1 Maja 41 w Szczecinie. Na ogłoszenie wyników zapraszamy redakcje, które weszły do finału konkursu – już dziś rezerwujcie sobie ten dzień w Waszych kalendarzach!
Prezentację twórczości nastoletnich dziennikarzy z gazetki „Dwudziestka”, która jest wydawana w szczecińskiej Szkole Podstawowej nr 20 im. Księdza Jana Twardowskiego rozpoczynamy od wizytówki redakcji. Niewielki zespół redakcyjny liczy ledwie kilkoro uczniów – obecnie w szkolnym miesięczniku pracują: Jakub Chojnacki, Maksymilian Kulpa, Michalina Nowak, Ida Szybiak i Wiktoria Lis. Jednak w tworzenie pisma angażują się także inni uczniowie podstawówki z ul. Dobrzyńskiej. Zatem pisać do „Dwudziestki” może każdy, kto ma ciekawy temat i chce nim zainteresować kolegów. Opiekę nad młodymi dziennikarzami sprawują nauczycielki: Violetta Pałka i Marzena Próba, natomiast szata graficzna wydawnictwa to dzieło pani Eweliny Szczepanik.
„Dwudziestka” już drugi raz wystartowała w konkursie na najlepsze zachodniopomorskie gazetki szkolne, Szkoła Podstawowa nr 20 im. ks. Jana Twardowskiego w Szczecinie w redagowaniu własnego pisma ma jednak długie tradycje. Ukazuje się bowiem od 2011, choć wcześniej wydawana była pod inną nazwą. Miesięcznik można nabyć w wersji papierowej, albo przeczytać na stronie szkoły. Gazetka, jak większość pism w kategorii szkół podstawowych, jest swoistą kroniką wydarzeń, imprez i uroczystości, w których uczestniczą uczniowie. Nie brakuje w nim tekstów naukowych, materiałów przybliżających różnorodne święta, prezentujących sylwetki ciekawych osób. Swój kącik ma także szkolna pani pedagog, która przybliża, pokazuje i wyjaśnia problemy, z jakimi mogą mierzyć się nastolatki. Na łamach znalazło się również miejsce dla tekstów asystentki międzykulturowej.
Katarzyna LIPSKA-SOKOŁOWSKA
Żywa lekcja historii – 1000-lecie koronacji Bolesława Chrobrego
W dniach 19 i 20 września 2025 r. nasza szkoła zamieniła się w prawdziwe średniowieczne grodzisko! Z okazji 1000-lecia Koronacji Bolesława Chrobrego odbył się wyjątkowy projekt edukacyjny – żywa lekcja historii, która połączyła naukę z kreatywną zabawą i wspólnym działaniem całej społeczności szkolnej.
W piątek, tj. 19 września w godzinie 11 odbyło się oficjalne otwarcie bram średniowiecznego Gniezna dla mieszkańców i władz Szczecina. Po oficjalnej ceremonii otwarcia p. Igor Górewicz wygłosił prelekcję „Znaczenie koronacji Bolesława Chrobrego". Następnie ogłoszono zwycięzców konkursu plastycznego pt. „100-lecie Koronacji Bolesława Chrobrego", którym wręczono nagrody.
Kulminacyjnym punktem wydarzenia była inscenizacja w wykonaniu szkolnego teatru i chóru pod kierunkiem p. Ireny Kurek oraz p. Mateusza Karolaka. W przedstawieniu oraz w występach chóru szkolnego brali udział uczniowie z klasy 3b, 6a, 7b oraz 8a i 8b. Widowisko dostarczyło wielu wzruszeń i przeniosło nas na chwilę w czasy pierwszego króla Polski. Następny element programu to prezentacja strojów średniowiecznych uszytych przez uczniów i rodziców, po której odbył się „Taniec tarcz i śpiew Słowian" w wykonaniu uczniów naszej szkoły oraz pokaz średniowiecznej jazdy konnej. Kolejną atrakcją był wykład pracownika Muzeum Narodowego w Szczecinie pt. „Szczecin na przełomie Xi XI wieku". Zakończeniem części oficjalnej w pierwszym dniu imprezy było wkopanie kapsuły czasu. W międzyczasie wszyscy mieli możliwość zwiedzania średniowiecznych kramów, przygotowanych przez uczniów, rodziców i nauczycieli.
Każda klasa przygotowała własne tematyczne stoisko, prezentujące różne aspekty życia w średniowieczu. Można było odwiedzić m.in. warsztat tkacki, kuźnię, mennicę, stoisko zielarskie, garncarskie czy wikliniarskie, a także podziwiać średniowieczną biżuterię. Nie zabrakło również pysznego jadła, ciekawostek z rybołówstwa oraz tajników średniowiecznego kronikarstwa. Każde stanowisko było niepowtarzalne i dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Około godziny 15.30 odbyło się oficjalne zakończenie pierwszego dnia imprezy. (...)
Michalina N. kl. 7b
Wywiad z uczniami klasy 8b na temat szkolnego projektu z okazji 1000-lecia Koronacji Bolesława Chrobrego
Red. – Czym się zajmowałeś podczas wydarzenia w naszej szkole?
Mikołaj J. – Podczas wydarzenia 1000-lecia Koronacji Bolesława Chrobrego byłem aktorem w przedstawieniu ilustrującym to wydarzenia.
Red. – Czy uważasz, że to było trudne?
Mikołaj J. – Uważam, że moja rola nie była zbyt trudna - wystarczyło zapamiętać tekst i odpowiednio się wyrażać oraz gestykulować.
Red. – Co Ci się najbardziej podobało?
Mikołaj J. – Najbardziej podobał się wystrój grodu oraz stroje osób biorących udział w wydarzeniu.
Red. – Jeśli brałeś udział w przedstawieniu, to jaką rolę odgrywałeś?
Mikołaj J. – Byłem posłańcem.
Red. – Miałbyś ochotę w przyszłości wziąć udział w podobnym wydarzeniu?
Mikołaj J. – Chętnie wziąłbym udział w podobnym przedstawieniu w przyszłości. (...)
Ida S. z kl. 8b
Kreatywne lekcje wychowawcze w klasie VB
Zajęcia z wychowawcą to najważniejsza lekcja w tygodniu! To moje zdanie. Czy tak sądzą uczniowie?
Wychowawcą jest się cały czas, ale lekcja wychowawcza to nie tylko czas na wstawianie punktów, rozliczenie z uwagi czy usprawiedliwienie nieobecności. Często brakuje momentów do dłuższych rozmów na temat otaczającej rzeczywistości, problemów młodego pokolenia i wielu innych niezwykle ważnych zagadnień. Lubię zajęcia wychowawcze. Lubię, kiedy moja klasa na nich pracuje. Czasami są to tematyczne prace plastyczne, na przykład robiliśmy maski, a następnie zgadywaliśmy, kto się za daną maską ukrył, wykonaliśmy „dobrą i złą Ziemię” z okazji Dnia Ziemi.
Umieszczaliśmy w słoiczkach liściki („Jeden słoik – wiele słów”) i te dobre i te trochę gorsze. Turlaliśmy jajko (zgadnijcie, co to ma znaczyć?), rysowaliśmy zgodnie z instrukcją i oj… dziwa powstały.
Innym razem wyświetlałam krótkie filmy, które były punktem wyjścia do dalszych rozmów. Wspomnianych filmów mam już całą bazę i mam nadzieję, że moi wychowankowie już się do nich przyzwyczaili. Obejrzeliśmy: „Piper”(Pisklak) produkcji wytwórni Story: „Joy & Heron” wytwórni Passion Pixar, „Joy Pictures, For the Birds”, „Snack attack”, „Are you lost in the world like me?”. Każdy z tych krótkich filmów to duże pole do rozmów.
I dla Was na koniec drodzy Czytelnicy wierszyk – Dla Waszego wychowawcy a niech powtórzy:) W gąszczu pokrzyw w Trzebnicy trzmiel tarł plecy dżdżownicy. Krztynę dżdżu wcierał w krzyż, raz poziomo, raz wzwyż. Nie chciał wcierać w kolana, więc zeżarła z rana.
Szkoła w oczach naszych uczniów - poetów
Bardzo lubię moją klasę.
Mam tu przyjaciół całą masę.
Czasem mamy tu pomysły szalone:
Zabawy na dworze, w szatni zamieszanie,
Na korytarzu pierwsze śniadanie.
W szkole naszej nie ma czasu na nudę
Wszyscy lubimy te naszą BUDĘ!
Zuzia, kl. IVB
* * *
Chciałbym powiedzieć wszystkim dookoła,
Że moja szkoła jest bardzo wesoła.
To miejsce dobrą energię uczniom przekazuje,
A to na lata się zapamiętuje.
To tutaj wyuczy się jeszcze wiele dzieci,
Tutaj czas tak szybko leci.
Moja szkoła fajna jest,
Bo dzięki niej tak dużo wiem.
Kto się w niej uczy, w życiu sukcesy odnosi.
SP 20 zobowiązuje,
Więc każdy uczeń jej imię szanuje.
Natan kl. 4B
