Piątek, 20 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Na dziennikarskim... „35 Posterunku”

Data publikacji: 18 grudnia 2024 r. 11:55
Ostatnia aktualizacja: 18 grudnia 2024 r. 11:59
Na dziennikarskim... „35 Posterunku”
Fot. SP nr 35  

Kwartalnik „35 Posterunek” to gazetka Szkoły Podstawowej nr 35 im. Jana Pawła II w Szczecinie. Wydawane od ponad dekady pismo redagują uczniowie klas starszych, czyli V - VIII. Na łamach pokazują, czym żyje szkoła, prezentują sylwetki nauczycieli, odkrywając w wywiadach ich zainteresowania i uchylając nieco ich prywatnej strony, recenzują przeczytane książki, obejrzane spektakle, dbają także o dobre samopoczucie kolegów, podając im dużą dawkę humoru. 

Młodzi dziennikarze są kreatywni i pracowici: wymyślają tematy do kolejnych wydań, inspirują się wzajemnie, swoje artykuły dokumentują samodzielnie wykonanymi zdjęciami. Redakcję tworzą: Mikołaj Janta Lipiński, Marta Herosimczyk, Alicja Kokosińska, Anna Krzykała, Joanna Masojć, Mateusz Mączka, Wiktoria Orell, Zuzanna Strauss, Filip Wysokiński, Joanna Zduńska, Dawid Zych, Bogusz Zmitrowicz. Pisarskie umiejętności szlifuje prowadząca koło dziennikarskie Aneta Szmudzińska, polonistka, a jednocześnie pomysłodawczyni pisma. Od technicznej strony o gazetkę troszczy się nie tylko zespół młodych żurnalistów, ale nade wszystko Aleksandra Sławińska – nauczycielka informatyki.

(kel)

 

Wywiad z panem Jackiem Hanką

- Ile lat pracuje Pan jako nauczyciel?
- Piąty rok.
- Co zmotywowało Pana do wybrania zawodu nauczyciela? Czy ktoś Pana zainspirował?
- Nie, nie było żadnej inspiracji, raczej – przynajmniej w pewnej mierze – przypadek. Zawsze interesowała mnie fizyka i ukończyłem studia na tym kierunku, a gdy kilka lat temu szukałem nowej pracy, zawód nauczyciela był po prostu pierwszym dostępnym.
- Czy uważa Pan swój zawód za trudny?
- Tak, uważam, że zawód nauczyciela jest dość trudny.
- Co Pan najbardziej lubi w swojej pracy?
- To, że mogę zajmować się fizyką i mogę o niej opowiadać.
- Jak to się stało, że został Pan fizykiem?
- Jak już wspomniałem, zawsze interesowała mnie fizyka. Zaczęło się od tego, że będąc w Waszym wieku, często zastanawiałem się, jak jest zbudowany i jak działa świat wokół nas. A fizyka była nauką, która mogła mi pomóc to zrozumieć.
- Czy fizyka jest trudnym przedmiotem?
- No tak, jest przedmiotem dość trudnym. Jednak wystarczy tylko chcieć, a wszystko da się zrozumieć.
- Czy łatwo jest obecnie nauczać fizyki?
- Jak już powiedziałem, fizyka jest dość trudna sama w sobie. Do tego dochodzi jeszcze obawa oraz traktowanie jej przez większość uczniów jako coś w rodzaju czarnej magii. Nie jest więc tak łatwo uczyć jej innych. Niemniej staram się przekonać młodzież, że tak naprawdę nie ma się czego bać, bo przy drobinie chęci, wszystko można zrozumieć.
- Kim byłby Pan, gdyby nie został nauczycielem fizyki?
- Nie mam pojęcia. Człowiek, jak każde żywe stworzenie, dostosowuje się do otoczenia i do warunków w nim panujących. A te warunki w dużej mierze dyktuje przypadek. Nie mam więc pojęcia, kim byłbym.
- Jak według Pana wygląda idealna lekcja?
- Opowiadam uczniom o fizyce na różne ciekawe sposoby, a uczniowie słuchają z zaciekawieniem. Potem zadają mi pytania, a ja na nie odpowiadam. I na koniec wszyscy są zadowoleni.
- Czy dużo poświęca Pan czasu na przygotowanie się do lekcji?
- Tak, dość dużo.
- Co ceni Pan najbardziej w uczniach?
- Ciekawość i potrzebę jej zaspokojenia, czyli chęć do nauki. Cenię też pozytywne nastawienie, uśmiech, poczucie humoru oraz możliwość nawiązania życzliwej relacji opartej na wzajemnym zrozumieniu.
- Czy będąc w naszym wieku, chętnie chodził Pan do szkoły?
- Tak, lubiłem szkołę – zarówno naukę, jak i przebywanie wśród rówieśników.
- Z fizyką spotkamy się w kolejnej klasie. Czy może nam Pan powiedzieć, czym zajmuje się fizyka?
- Fizyka bada świat wokół nas – wszystkie zjawiska związane z materią i energią oraz ich przemianami. Fizyka jest najbardziej podstawową i zarazem najbardziej ogólną z wszystkich nauk przyrodniczych. Interesuje się wszystkim – zarówno tym, co najmniejsze, jak i tym, co największe, rzeczami najbliższymi i najodleglejszymi, jednak zadawala się określaniem podstawowych reguł rządzących przemianami materii i energii, opisywanie szczegółów pozostawiając innym naukom przyrodniczym, takim jak chemia, biologia czy geografia.
- Którego fizyka podziwia Pan najbardziej?
- Jest wielu fizyków, którzy mają liczne i doniosłe osiągnięcia, ale dwoma niewątpliwie najbardziej zasłużonymi dla fizyki są Izaak Newton i Albert Einstein.
- Które z odkryć fizyki uważa Pan za najważniejsze?
- To, które się jeszcze nie dokonało i które rozjaśni ciemne zakamarki fizyki oraz zapełni białe plamy na mapie naszej wiedzy. Bo fizyka nie jest nauką, która zna odpowiedzi na wszystkie pytania i która poznała wszystkie tajemnice świata. Cały czas szukamy odpowiedzi na wiele ważnych pytań.
- Co Pan sądzi o fizyce jądrowej – jest pożyteczna czy też zgubna?
- Z każdym ludzkim wynalazkiem jest jak z nożem – nożem można pokroić chleb, ale można też nim siebie lub kogoś innego skaleczyć. Każdy wynalazek można wykorzystać z pożytkiem dla siebie lub innych, ale można też wyrządzić sobie lub innym szkodę. Każdy wynalazek jest więc potencjalnie dobry i potencjalnie zły. A jak się go wykorzysta, to zależy już od człowieka.
-  Jak według Pana zachęcić młodzież do nauki fizyki?
- Pokazać, że fizyka ma wiele wspólnego z codziennym życiem i że dzięki poznaniu fizyki możemy lepiej zrozumieć otaczający nas świat, a dzięki zastosowaniu fizyki możemy uczynić swe życie łatwiejszym. (...)

Mikołaj Janta Lipiński, Bogusz Zmitrowicz

Szkolny Pulitzer 2024 logo

Nietypowe święta

Kalendarz Świąt Nietypowych to zbiór mało znanych świąt. Każdego dnia jest zatem powód do świętowania. Zobaczmy zatem, jak nietypowe i ciekawe dni można celebrować.
Dzień Ptysia – 2 stycznia
Dzień Dziwaka 7 stycznia
Dzień Sprzątania Biurka - 8 stycznia
Dzień Chorego - 11 lutego
Dzień Chorób Rzadkich – 29 lutego (święto to obchodzone jest co 4 lata)
Dzień Piegów - 1 marca
Dzień Teściowej - 5 marca
Dzień Logopedy - 6 marca
Dzień Płatków Śniadaniowych - 7 marca
Europejski Dzień mózgu – 18 marca
Dzień Tęczy - 3 kwietnia
Dzień Patrzenia w Niebo - 14 kwietnia
Dzień Farmaceuty - 14 maja
Dzień Mleka - 25 maja
Dzień Bez Krawata – 2 czerwca
Dzień Wędkarza – 23 czerwca
Dzień Bez Telefonu – 15 lipca
Dzień Przyjaźni – 30 lipca
Dzień Arbuza oraz Musztardy 3 sierpnia
Dzień kawy oraz Rzek - 29 września
Dzień Spódnicy - 30 października
Dzień Kotleta Schabowego – 19 listopada
Dzień Ryby – 20 grudnia

Martyna Nadolska

 

Ulubione powiedzonka naszych nauczycieli

Wszyscy znamy ulubione powiedzonka naszych nauczycieli. Czy potrafisz jednak bezbłędnie rozszyfrować, kto wypowiada te słowa: Zeszyciki i coś do pisania! Ustawcie się dziabągi! Chłopczyku! Proteza w górę! Matematyk powie… Zróbcie mi przejście! Nie będzie wolnej lekcji! Lecim na Szczecin. Szybki sik z lotu ptaka. Chcecie poznać prawdziwego fizyka?

Redakcja gazetki

Szkolny Pulitzer 2024 - Kurier Szczeciński i loga sponsorów

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA