1946 r. Na pierwszej Ogólnopolskiej Naradzie Rybackiej w Szczecinie Julian Hebel [późniejszy dwukrotny dyrektor Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich (PPDiUR) „ODRA” w latach 1960–61 i 1969–1978 - przypis kronikarza] sugerował, aby podjęto decyzję o budowie bazy rybołówstwa na zachodnim brzegu wyspy Wolin w Świnoujściu. Prawdopodobnie ta właśnie sugestia została przekuta na wydaną decyzję o realizacji tego zamierzenia.
Czerwiec/lipiec 1951 r. Po dokonanej korekcie granicy państwowej nastąpiło przejęcie świnoujskiej stacji pomp [na obszarze o powierzchni 76,5 ha, wciętym w terytorium Niemiec, w tak zwanym „worku”, nieopodal niemieckiego jeziora Wolgastsee – przypis kronikarza]. Rząd NRD wyraził zgodę na przekazanie Polsce tego terenu z ujęciem wody w dniu 27 listopada 1950 r.
10 maja 1955 r. Na Morzu Północnym 15 km od zachodnich brzegów Norwegii zatonął lugrotrawler (B‑11) „Czubatka” należący do PPDiUR „Odra” z 14 członkami załogi. Prawdopodobną przyczyną było przewrócenie się jednostki i utrata pływalności. Nikt się nie uratował. W tratwie ratunkowej odnaleziono dwa ciała rybaków, którzy zmarli z wyziębienia.
4 października 1956 r. na Morzu Północnym na łowisku Dogger Bank zatonął kolejny lugrotrawler (B-11) „Cyranka” należący do PPDiUR „Odra”. Zginęło wówczas 12 rybaków, a sześciu udało się uratować [pięciu uratował lugrotrawler „Mysikrólik”, a jednego włoski statek „Italian Victoria” – przypis kronikarza].
Lipiec – sierpień 1959 r. „Żegluga Szczecińska” uruchomiła stałą w sezonie komunikację pasażerską na trasie Szczecin – Świnoujście. Kursowały w 1959 r. statki „Elżunia” i „Jolanta”, w 1960 r „Telimena”. W 1961 r. pływały już pierwsze nowe jednostki m/s „Lilla Weneda” oraz „Roza Weneda” [podróż statkami na trasie Szczecin-Świnoujście trwała 3 godziny i 10 minut, co w tamtym czasie było szybszym połączeniem niż dojazd pociągiem – przypis kronikarza].
Lipiec 1961 r. W PPDiUR „Odra” uruchomiono konserwiarnię. Natomiast w październiku tego roku „Odra” przyjęła do eksploatacji pierwszy trawler motorowy B‑20 m/t „Miedwie” o 45‑dniowej autonomii pływania z urządzeniami zamrażającymi około 50 proc. ładunku (do 1963 r. przyjęto 15 takich jednostek).
Październik 1970 r. Zakończył się trwający od kwietnia ogólnopolski konkurs na pamiątkę regionalną, zorganizowany przez Stowarzyszenie Kulturalne Ziemi Wolińskiej, ZSA „Cepelia” w Warszawie i Oddział Spółdzielni Architektury Wnętrz „Ład” w Warszawie. Nagrodzono 68 prac spośród 318, jakie zgłoszono do konkursu.