Piątek, 26 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Zrównoważony rozwój portu i miasta

Data publikacji: 29 stycznia 2021 r. 10:27
Ostatnia aktualizacja: 02 lutego 2021 r. 08:03
Zrównoważony rozwój portu i miasta
 

Koncepcja zewnętrznego kompleksu portowego z głębokowodnym terminalem kontenerowym i  terminalem uniwersalnym oraz funkcjonującym już gazoportem to nowa wizja zrównoważonego rozwoju Świnoujścia zarówno w obszarze gospodarczym, turystycznym, jak i uzdrowiskowym. Tym projektem Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wpisuje się w obszar społecznie odpowiedzialnego biznesu.

Trudno ze sobą porównywać porty w Szanghaju, Singapurze, Busan, Hongkongu, Baltimore, Rotterdamie, Kopenhadze czy Sydney. Każdy z azjatyckich gigantów kontenerowych przeładowuje więcej kontenerów niż wszystkie bałtyckie porty razem wzięte. Bez względu jednak na skalę i geograficzną specyfikę można zauważyć, że rozwój opierają na efekcie synergii i działaniach rozwojowych w różnych obszarach. Wiele z tych portów tworzy wartość dodaną, wykorzystując położenie i walory turystyczne. Przykładowo, port Ningbo jest ważnym miejscem dla żeglugi śródlądowej – wykorzystuje lokalizację w delcie rzeki Jangcy. A swoje walory turystyczne wykorzystuje największy południowokoreański port Busan. Działający w zupełnie innej skali (ok. 3 mln TEU rocznie) turecki port Ambarli korzysta ze swojego potencjału handlowego i kulturowego, mając dostęp do morza Marmara, Złotego Rogu czy Morza Czarnego. Z powodzeniem funkcje handlowe i turystyczne łączy Amsterdam. Z kolei w rejonie Bałtyku warto się przyjrzeć Kopenhadze. Duńczycy bardzo umiejętnie wykorzystują na wielu płaszczyznach swój największy port i piękne miasto.

Port i miasto

Rozwój zrównoważony, który wielu współczesnych ekonomistów postrzega jako odpowiedzialną formę biznesu, czyli jednoczesny rozwój w wielu obszarach – z uwzględnieniem aspektów gospodarczych, ekologicznych i społecznych – można przyjąć jako wspólny mianownik rozwoju dla tak różnych i specyficznych portów o nieporównywalnej często skali działalności.

By zapewnić wielokierunkowy rozwój, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w swojej wizji przyszłości zmienił zupełnie postrzeganie miasta.

– Nasza wizja Świnoujścia to przemodelowanie portu wewnętrznego i zewnętrznego – wyjaśnia Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. – W zewnętrznym widzimy co najmniej trzy terminale: obecny LNG, kontenerowy i uniwersalny – na pirsie, na wschód od kontenerowego. Właśnie do portu uniwersalnego chcemy przenieść działalność obecnego portu wewnętrznego.

To pozwoli uwolnić uzdrowisko na lewym brzegu Świny od wszystkich uciążliwości związanych z portem wewnętrznym. Na tych terenach Zarząd Portów zamierza stworzyć zaplecze dla kontenerów, centra logistyczne, parki magazynowe, miejsca dla firm związanych z dystrybucją kontenerów, słowem: czysty, zielony port.

– Chcemy symbiozy z miastem, zrównoważonego rozwoju z korzyścią dla wszystkich – podkreśla K. Urbaś. – To jest możliwe. Przykładem może być chociażby Gdynia, gdzie osiedla mieszkaniowe, nowe kamienice powstają w bezpośrednim sąsiedztwie portu. I chętnych do ich kupowania i zamieszkiwania nie brakuje.

Zrównoważony transport

W ideę zrównoważonego rozwoju wpisuje się również wykorzystanie wielu różnych sposobów transportu. Rozwijana multimodalność korytarzy transportowych, czyli drogi ekspresowe, połączenia kolejowe oraz transport wodny śródlądowy, powoduje odpowiednie rozłożenie możliwości obsługi zaplecza portów. Dzięki zaś tzw. transportowi intermodalnemu przewożenie ładunków w mniejszym stopniu wpływa na środowisko.

Te wszystkie cele będzie można osiągnąć poprzez realizowane właśnie inwestycje: budowę ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 łączącej Świnoujście z Czechami i dalej z Europą Środkową, modernizację sieci kolejowej w obu portach oraz linii kolejowej CE-59 (Szczecin – Wrocław), czyli tzw. Nadodrzanki, pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m, przystosowanie nabrzeży portowych do nowych parametrów i w dalszej perspektywie użeglownienie Odry na całej długości wraz z budową kanału łączącego z Dunajem.

Oferty do 15 kwietnia

Obecnie trwa postępowanie mające na celu wyłonienie inwestora i późniejszego operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Zainteresowani swoje oferty mogą składać do 15 kwietnia 2021 roku.

Dokumenty do pobrania: www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/procedura/

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

bełkot
2021-02-02 07:53:14
Toż to belkot! Zajmowanie najcenniejszych terenów w otulinie Wolińskiego Parku TO ROZWÓJ? Nie- to DEMOLKA!!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA