W pracach związanych z modernizacją toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m udział bierze szereg jednostek pływających, ale najważniejsze z nich to pogłębiarki. To one od kilku miesięcy rządzą na torze wodnym, a z ich pracą muszą się liczyć inne statki przemierzające trasę pomiędzy największymi portami regionu.
Modernizacja toru wodnego to inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie o wartości ok. 1,4 mld zł. Obejmuje jego pogłębienie do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp. Sfinansowany zostanie w 85 proc. przez środki unijne (w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020), a resztę kosztów pokryje rząd RP.
Na pogłębienie toru przez wiele lat czekali przedsiębiorcy, a szczególnie szczecińskie spółki portowe. Dzięki tej inwestycji maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 m. Dostępność portu dla jednostek o dwukrotnie większej niż obecnie nośności to szansa na wzrost obrotów. Aby tak jednak było, potrzebne jest także dostosowanie nabrzeży i basenów portowych do nowej głębokości toru, co jest zadaniem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Trwają już dwie duże inwestycje z tym związane: poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonach Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego.
Według harmonogramu, tor ma zostać pogłębiony do końca marca 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest DIVO, spółka joint venture, utworzona przez Dredging International oraz Van Oord – światową czołówkę firm pogłębiarsko-hydrotechnicznych.
Jako pierwsza roboty czerpalne na torze wodnym Świnoujście – Szczecin rozpoczęła pogłębiarka CSD „Amazone”, która przypłynęła z belgijskiej Antwerpii do Polic 24 kwietnia br. Zbudowana w 2012 roku jednostka ma ok. 102 m długości i 21 m szerokości. Należy do grupy DEME (Dredging, Environmental & Marine Engineering). Z Polic wypływała na Zalew Szczeciński, gdzie była zaangażowana w budowę sztucznych wysp. Pod koniec września dołączyła do niej większa pogłębiarka: TSHD „Scheldt River”. Również przypłynęła z Belgii. Została zbudowana w 2017 roku. Ma 116 m długości i 26 m szerokości.
– Jednostka „Scheldt River” jest pogłębiarką ssąco-refulującą nasiębierną ze smokiem wleczonym – podał Michał Rogaś, kierownik ds. interesariuszy projektu „Modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m”. – To nowy statek. Potrafi korzystać zarówno z paliwa konwencjonalnego, jak i skroplonego gazu ziemnego, czyli LNG.
„Scheldt River” jest pierwszą jednostką, która zabunkrowała LNG w porcie Szczecin (5 listopada br.).
Pogłębiarka „Amazone” zakończyła już swoją pracę na torze, za to pod koniec października przypłynęła kolejna: TSHD „Vox Amalia”. To nowa jednostka we flocie Van Oord. Ma 158 m długości i 36 m szerokości. W grudniu 2018 r. statek został ochrzczony przez królową Máximę w Rotterdamie. Od kwietnia do października 2019 r. stopniowo wprowadzane były do pracy wszystkie systemy i instalacje na jednostce. Wzmacnianie brzegu w Holandii wiosną br. było pierwszą inwestycją, w której wykorzystano tę pogłębiarkę. Później „Vox Amalia” pracowała w Turcji. Pod koniec września przypłynęła do Gdańskiej Stoczni „Remontowa”, gdzie przeszła remont.
Oprócz wspomnianych nowoczesnych pogłębiarek w pracach bierze udział licząca prawie pół wieku jednostka „Inż. Tadeusz Wenda”, należąca do Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych z Gdańska. To pogłębiarka czerpakowa, zbudowana przez holenderską stocznię IHC Verschure N.V. z Amsterdamu w 1972 roku. Ma ponad 51 m długości i 12 m szerokości. Choć leciwa, dobrze się sprawdza przy obecnych pracach związanych ze ścinaniem cypla półwyspu Ostrów Grabowski w Szczecinie i przebudową obrotnicy dla statków, która zwiększy swoją średnicę z 280 do 362 m, a głębokość – z 10,5 do 12,5 m.
Wspomnianej jednostce pomaga w tym inna pogłębiarka PRCiP: „Kraken”, zbudowana w 2013 roku. Ma 34,5 m długości oraz 14 m szerokości. Jest to pogłębiarka z koparką hydrauliczną podsiębierną.
Szacuje się, że przy pogłębianiu toru zostanie wydobyte ok. 23 mln m sześc. urobku łącznie. Do tej pory wybagrowano blisko 11 mln m sześ., a urobek ten posłużył do budowy wysp na Zalewie Szczecińskim.
(ek)