Wtorek, 05 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Epidemia bez wpływu na tempo prac

Data publikacji: 09 października 2020 r. 15:38
Ostatnia aktualizacja: 29 stycznia 2021 r. 10:30
Epidemia bez wpływu na tempo prac
Trwają prace hydrotechniczne związane z budową nowego nabrzeża. Fot. ZMPSiŚ /Wiesław MILEŃKO  

Prace modernizacyjne terminalu promowego w Świnoujściu, wykonywane przez firmę Budimex, przebiegają zgodnie z harmonogramem i właśnie minęły półmetek. To inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Docelowo terminal zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego (przewozu ładunków wykorzystującego różne środki transportu).

Prace obejmują północną część terminalu. Stanowiska promowe nr 5 i 6 zostaną połączone, a ich zaplecze rozbudowane i zmodernizowane. Nowe nabrzeże będzie miało linię cumowniczą o długości 294 metrów, co umożliwi zawijanie promom i statkom pasażerskim mającym długość do 270 m. Rampa przeładunkowa zostanie przebudowana do nowych parametrów technicznych. Uzyska 35 m szerokości oraz 180 ton nośności. Jej możliwości wzrosną prawie trzykrotnie.

Przebudowywane są istniejące i budowane nowe tory kolejowe oraz place manewrowo-postojowe. Dla komfortu pasażerów zainstalowany zostanie nowy rękaw, który umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych. Nad stacją kolejową Świnoujście powstaje estakada, która skomunikuje zaplecze z terenem terminalu. W ramach inwestycji zakupione będą też cztery ciągniki siodłowe i dwa wózki wysokiego składowania typu „reach stacker” służące do transportu i przeładunku kontenerów na terminalu.

Do tej pory rozebrane zostały stare magazyny, rampy przeładunkowe, a także istniejące wyposażenie stanowisk nr 5 i 6. Oba nabrzeża są już zapalowane, przygotowano także konstrukcje wspierające estakadę. Usunięto nawierzchnię i podbudowę wcześniejszych parkingów i umocnienia na długości 300 merów. Wykonano prace elektryczne, teletechniczne oraz zbrojarskie pod fundamenty konstrukcji oświetlenia. Słupy lamp wzdłuż przyszłej estakady już stoją. Prawie gotowy jest też jeden z placów parkingowych dla 170 TIR-ów przy ul. Duńskiej. Położono dwa nowe tory kolejowe wzdłuż ul. Dworcowej.

– Najważniejsze, że na budowie nie ma problemów z koronawirusem i dzięki temu wszystkie prace mogą się toczyć zgodnie z planem – mówi Marek Kowalewski, prezes spółki Terminal Promowy Świnoujście. – Mają się zakończyć w czwartym kwartale przyszłego roku.

Jak dodaje, na placu przy ul. Duńskiej zaczyna się zwożenie elementów estakady.

– Na początku listopada wykonawca zamierza zacząć jej montaż, bo część podziemną pod estakadę już zrobiono – informuje prezes Kowalewski. – W Hiszpanii natomiast został zamówiony nowy rękaw pasażerski.

Trwają prace hydrotechniczne związane z budową nabrzeża.

– Wykonawca chce je zakończyć jeszcze w tym roku, a w lutym umocnić dno – zaznacza prezes TPŚ.

W związku z przebudową obecnie dostępne są tylko cztery stanowiska promowe, co powoduje pewne utrudnienia dla korzystających z terminalu armatorów. Jednak Marek Kowalewski podkreśla dobrą współpracę z wykonawcą prac.

– Dogadujemy się i często idzie nam na rękę – podkreśla. – Chodzi głównie o dostęp do stanowiska promowego nr 4.

Zgodnie z harmonogramem, pod koniec przyszłego roku inwestycja powinna być zakończona. Jej koszt to 185 milionów złotych (netto). Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).

Terminal promowy stanowi bardzo ważny element portowej infrastruktury. Przez Świnoujście od północy – z Norwegii, Szwecji, Danii – przewozi ciężarówki trzech armatorów, głównych klientów terminalu, czyli Unity Line, Polferries i TT-Line. Samochody te poprzez korytarz Bałtyk – Adriatyk docierają na południe Europy, a nawet do Turcji.

– To jest też element dużego projektu, który nabiera rozpędu, czyli Trójmorza – mówi Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – My jesteśmy na jego zachodniej flance, ale to bardzo istotna lokalizacja. Węzły infrastrukturalne, które tworzą porty Świnoujście i Szczecin, łączą bardzo ważne szlaki komunikacyjne w Europie.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA