Już 2 listopada Polski PCS przy współpracy z Ministerstwem Finansów i służbami celnymi rozpoczyna pilotaż procesu automatycznego zwalniania kontenerów po dopuszczeniu ich do obrotu w terminalach Gdyni i Gdańska. Pilotaż potrwa ok. miesiąca. Kolejnym etapem będzie już rzeczywiste wdrażanie systemu Port Community System we wszystkich portach.
Pilotaż ma na celu sprawdzenie w praktyce przygotowanych rozwiązań w zakresie automatyzacji tego procesu, zebranie doświadczeń oraz uwag i opinii przedsiębiorców przed wdrożeniem produkcyjnym procesu i projektowaniem kolejnych rozwiązań. Potrwa około miesiąca.
Uczestnicy pilotażu:
a. zgłaszający, którego towar w kontenerze znajduje się w terminalach: DCT, GCT i BCT,
b. zgłaszający, który w odpowiednim polu zgłoszenia celnego wskaże, że towar znajduje się w kontenerze.
Działanie po stronie przedsiębiorcy:
– wypełnienie pola wyznaczonego na adres e-mail Polskiego PCS: customs_cargo@polskipcs.pl (jako adres magazynu czasowego składowania),
– użycie kodu X-337 (niezależnie czy deklaracja do czasowego składowania była składana do systemu AIS czy nie) w polu 40 dokumentu SAD ( dokument poprzedni),
– użycie kodu informacji dodatkowej DS001 i wskazanie terminalu, gdzie zlokalizowany jest kontener: poprzez użycie skrótu GCT, DCT lub BCT,
– użycie kodu informacji dodatkowej DS002, jeśli dla danego kontenera/kontenerów jest większa liczba zgłoszeń niż 1 – oznaczając je po DS002 1/2, 2/2 itp.,
– dokonanie zwolnienia kontenera w systemach terminalu na dotychczasowych zasadach.
Korzystanie z komunikatów
Od 19.10.2020 r. KAS i firmy dostarczające oprogramowanie dla zgłoszeń celnych umożliwiły korzystanie z komunikatów DS001 i DS002.
Kontakt
W sprawach technicznych, wsparcia informatycznego, prosimy o kontakt z dostawcami oprogramowania do zgłoszeń celnych. W sprawach organizacyjnych i instruktażowych wsparcie zapewniają przedstawiciele Polskiego PCS: Ewa Bukowska tel. 603815686, e-mail: ewa.bukowska@polskipcs.pl oraz Tomasz Obiedziński tel. 601240575, e-mail: tomasz.obiedzinski@polskipcs.pl.
Polski PCS zachęca wszystkich realizujących obrót kontenerowy/importowy w terminalach kontenerowych do udziału w pilotażu. W czasie testów tryb zwalniania kontenerów obowiązujący dotychczas będzie utrzymany.
Analizy i wnioski
Polski PCS przeanalizuje uwagi zgłaszane przez przedsiębiorców, także w zakresie bieżącego pilotażu, jak i postulatów na inne procesy automatyzacji w obrębie polskich portów morskich. Poinformuje o wynikach pilotażu oraz kiedy automatyczny proces zwalniania kontenerów będzie wdrażany.
Planowane efekty
1. Poprawa efektywności łańcucha dostaw w oparciu o terminal kontenerowy.
2. Poprawa efektywności pracy zdalnej u wszystkich interesariuszy przy zagrożeniu pandemią koronawirusa COVID-19.
3. Przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy systemem KAS a systemem IT terminalu.
4. Przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy terminalem a jego klientami.
5. Zapewnienie integralności przesyłanego komunikatu CUSRES z komunikatem DS299 i bezpieczeństwa w zakresie struktury MRN, daty zwolnienia i zgodności z danym kontenerem.