W Szczecinie oraz w regionie jest praca – deklarują prezydent Piotr Krzystek oraz przedstawiciele firm zaangażowanych w kampanię „Szczecin rekrutuje”. Na chętnych czeka kilka tysięcy stanowisk. Coś dla siebie powinni znaleźć i specjaliści, i osoby, które dopiero trzeba będzie przeszkolić.
Bodźcem do przeprowadzenia kampanii było pojawienie się na terenie metropolii szczecińskich dwóch nowych inwestycji - Zalando i Amazon, oraz rozwój kluczowych dla regionu branż - m.in. sektorów IT, BPO i energetyki odnawialnej.
– Czasy się zmieniły, bezrobocie spada, w Szczecinie wynosi teraz 4,5 proc. – mówił Piotr Krzystek podczas konferencji w Technoparku Pomerania poświęconej kampanii. – Cały czas jest tendencja spadkowa, a to oznacza, że brakuje rąk do pracy. Pojawiają się nowi inwestorzy, nowe przedsięwzięcia, w Szczecinie i w obszarze metropolitalnym. Często wśród młodych osób słyszymy, że brakuje ofert, chcemy pokazać, że to mit.
– Liczby nie kłamią, w Szczecinie i w regionie czeka kilka tysięcy miejsc pracy – stwierdził Marek Kubik, prezes Agencji Rozwoju Metropolii Szczecińskiej. – Oferty są różne: także dla informatyków, inżynierów, technologów.
Zdaniem Marka Kubika światowe korporacje doceniają nasze transgraniczne położenie.
– Amazon w ciągu najbliższych lat będzie jednym z głównych rekruterów w Szczecinie i w okolicach, stworzymy co najmniej tysiąc miejsc pracy – opowiedziała Marzena Więckowska z firmy Amazon. – Na wielu poziomach, już rekrutujemy menedżerów. Będziemy kierować swoją ofertę do absolwentów oraz w stronę uczelni. Partnerstwa ze szkołami wyższymi będą dla nas bardzo istotne.
– W rejonie Gryfina powstaje magazyn Zalando – dodawała Agata Wydmańska z firmy Fiege. – Zrekrutujemy tysiąc osób na różne stanowiska. Jest bardzo duże zainteresowanie. Szukamy ludzi na różnych stanowiskach. Już zatrudniliśmy kadrę na stanowiskach menadżerskich. W marcu rusza rekrutacja pracowników liniowych, szukamy około tysiąca osób. Szukamy pracowników bez względu na płeć, wiek, wykształcenie; osób zaangażowanych, które chcą się rozwijać. Chciałam rozwiać mit, że w logistyce pracują tylko panowie. Zupełnie tak nie jest. Naszą ofertę kierujemy głównie do kobiet. To nie jest ciężka fizyczna praca i nie wymaga doświadczenia. Przeszkolimy wszystkie osoby przed podjęciem pracy.
Marcin Szulga z Asseco opowiadał o tym, że jego firma została utworzona na bazie Unizeto Technologies, która funkcjonowała w Szczecinie ponad 50 lat.
- Asseco zdecydowało o przejęciu kluczowych kompetencji, które są na rynku szczecińskim - opowiadał. - W oparciu o te kompetencje budujemy biznes. Rozwijamy w Szczecinie cztery gałęzie i na ich podstawie lokalny rynek pracy, są to: podpis elektroniczny, tu jesteśmy liderem na rynku światowym, wydruki masowe, data center oraz ubezpieczenia.
Marcin Szulga podkreślał, że Asseco chce być ambasadorem naszego miasta na rynkach zagranicznych i chce pokazywać, że osoby, które rekrutuje, aktywnie tworzą nasz biznes poza granicami kraju. Przykładem jest sprzedawanie w Nigerii usług wytworzonych właśnie u nas.
- Powstaliśmy w Szczecinie, jesteśmy w Szczecinie i w w Szczecinie pozostajemy - mówiła Anna Miśko z home.pl. - Często inne firmy pytają nas, dlaczego Szczecin a nie inne miasto, gdzie teoretycznie jest łatwiej znaleźć pracowników. My zawsze odpowiadamy bardzo prosto: z dwóch powodów, pierwszy jest taki, że tutaj są świetni ludzie, druga rzecz - to jest po prostu dobre miasto do życia, tak naprawdę oferuje wszystko, co może zaoferować duże miasto, czyli dostęp do kultury, dostęp do wydarzeń, ale daje też czystsze powietrze, brak korków, możliwość rozwijania się i robienia ciekawych rzeczy. Widzimy taką tendencję, źe ludzie chetnie wracają do Szczecina. Mamy w home.pl kilka osób, które studiowały w Szczecinie, potem szukając zawodowych wyzwań wyjechały do Wrocławia czy Warszawy, po pewnym czasie zmęczyły się tamtymi miejscami, dalej chciały robić fajne rzeczy, ale w bardziej przyjaznej atmosferze, i teraz są naszymi pracownikami.
Od 16 stycznia w Onecie, Wirtualnej Polsce, Pracuj.pl i Gratka.pl pojawiają się banery reklamowe z hasłem kampanii „Jest praca w dobrym klimacie“, które kierują do serwisu kampanii www.kariera.szczecin.eu. To właśnie tam można znaleźć informacje na temat akcji oraz loga 34 kluczowych firm i instytucji, które rekrutują w Szczecinie i które zaangażowały się w kampanię. Są to między innymi partnerzy strategiczni – Amazon, Zalando, KK Wind Solutions, Asseco Data Systems i home.pl. Po kliknięciu na logo przenosimy się na strony rekrutacyjne danej firmy.
- Chcieliśmy zebrać w jednym miejscu większość ofert pracy, które są obecnie dostępne w naszym regionie. Pozwoli to mieszkańcom na szybkie i skuteczne ich przeglądanie – mówi Marek Kubik, prezes Agencji Rozwoju Metropolii Szczecińskiej.
O akcji informują także 30 sekundowe spoty na antenie Polskiego Radia Szczecin, Polskiego Radia Koszalin, Radia Zielona Góra oraz 34 bilbordy, które zawisły w głównych miastach województwa zachodniopomorskiego (w Gorzowie, Pile, Koszalinie, Szczecinie i Stargardzie). Łączny koszt kampanii to 90 tys. zł. Organizacją i promocją przedsięwzięcia zajęła się Agencja Rozwoju Metropolii Szczecińskiej.
Akcja Szczecin Rekrutuje to pierwsze działanie z wielu planowanych, które mają otworzyć nowe relacje z biznesem lokalnym. Inny ruch to zmiana formuły Rady Gospodarczej Prezydenta Miasta Szczecina, która pełni funkcję opiniotwórczą i doradczą w sprawach
związanych z rozwojem gospodarczym miasta. Nowy pomysł to 5 zespołów branżowych: ds. budowlanych i rozwoju przestrzennego, ds. usług nowoczesnych ( BPO, IT, SCC), ds. gospodarki morskiej i logistyki, ds. biotechnologii, badań irozwoju oraz ds. handlu i rzemiosła. Każdy zespół będzie liczył do 15 członków. Ich posiedzenia odbywać się będą nie rzadziej niż raz na kwartał. Prezydent miasta będzie także corocznie przyznawał Nagrody Gospodarcze. Będą one miały charakter honorowy, laureaci zostaną wybrani przez Prezydenta spośród rekomendacji przedstawionych przez Radę Gospodarczą. Zostaną wręczone przez Prezydenta Miasta podczas Szczecińskiego Forum Gospodarczego. Miasto zamierza w tym roku kontynuować także takie działania jak Dni Polsko-Niemieckie, Polsko-Niemiecka Giełda Kooperacyjna, jak również cieszące się dużą popularnością Dni Skandynawskie, które w tym roku odbędą się tradycyjnie w kwietniu. ©℗
(as)
Fot. Robert STACHNIK